جامعهبرترینهای کسب و کار

کاربرد اتوماسیون بازاریابی چیست؟

از اتوماسیون بازاریابی ( marketing automation ) چه می دانید؟

در دنیای امروز، اتوماسیون بازاریابی و فروش یکی از کارهایی است که اگر می‌خواهید به موفقیت دست پیدا کنید و کسب و کار خود را گسترش دهید، باید آن را انجام دهید. اتوماسیون بازاریابی ( marketing automation ) به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از نرم افزار crm و تمام روش‌های بازاریابی مدرن را در بهینه‌ترین حالت ممکن به کار بگیرید.

بخش‌های بازاریابی و فروش کسب و کار شما می‌توانند از اتوماسیون بازاریابی برای خودکارسازی کمپین‌های بازاریابی آنلاین، فعالیت‌های فروش برای افزایش درآمد و به حداکثر رساندن کارایی استفاده کنند. هنگامی ‌که از اتوماسیون برای انجام وظایف تکراری استفاده می‌کنید، برای مقابله با مشکلات مهم‌تر وقت بیشتری دارید و بالطبع خطای انسانی به طور محسوسی کاهش پیدا می‌کند.

شما می‌توانید مشتریان خود را با پیام‌های خودکار از طریق ایمیل، وب، شبکه‌های اجتماعی و متن هدف قرار دهید و این تنها یک قابلیت کوچک اتوماسیون بازاریابی است. در این مقاله در مورد اینکه اتوماسیون بازاریابی چیست، چه مزایایی برای کسب و کار شما دارد و چرا باید از آن استفاده کنید، توضیح می‌دهیم.

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

همه کسب و کارها تمایل به درآمد بیشتر و رشد سریع‌تر با هزینه کمتر دارند و برای دستیابی به این اهداف در تلاش هستند تا افراد، فرآیندها و فناوری خود را هماهنگ کنند. اتوماسیون بازاریابی این مشکل را حل می‌کند و کسب و کارها را قادر می‌سازد تا وظایف و گردش کار بازاریابی را ساده، خودکار و اندازه‌گیری کنند. به این ترتیب می‌توانند کارایی خود را افزایش دهند و شاهد رشد سریع‌تر درآمد خود باشند.

 برای اطلاعات بیشتر در مورد سی آر ام ایده آل به وبسایت این مجموعه مراجعه کنید.

marketing automation بخشی از اتوماسیون کسب و کار است زیرا بازاریابی کاری است که شما در داخل کسب و کار خود انجام می‌دهید. بنابراین اتوماسیون بازاریابی، به طور خاص، در مورد استفاده از نرم افزاری است که برای فرآیندهای بازاریابی طراحی شده و به ارتباط خودکار با مشتریان و مشتریان احتمالی شما مرتبط است. به این ترتیب، وقتی در مورد اتوماسیون بازاریابی صحبت می‌شود، در واقع منظور چگونگی خودکار کردن فرآیندهای مرتبط با بازاریابی است.

تمام هدف اتوماسیون بازاریابی، کارآمدتر کردن شرکت شما و صرفه جویی در وقت شما است تا با وقت اضافی خود بتوانید کارهای مهم دیگری انجام دهید. نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد به طور مؤثرتری در کانال‌های مختلف بازاریابی کنند و وظایف تکراری را به صورت خودکار انجام دهند.

اتوماسیون بازاریابی بسیاری از شیوه‌های بازاریابی مدرن از جمله تولید سرنخ، دسته‌بندی، تولید و پرورش سرنخ، بازاریابی رابطه‌ای، فروش متقابل و افزایش فروش، حفظ و اندازه‌گیری بازگشت سرمایه (ROI) و بازاریابی مبتنی بر حساب را ممکن می‌سازد.

اتوماسیون بازاریابی چه مزایایی برای کسب و کار دارد؟

برخی مزایای استفاده از اتوماسیون بازاریابی و فروش برای کسب و کارها به صورت زیر است:

۱- کاهش هزینه‌ها

اگر از نرم‌افزار مناسبی برای marketing automation استفاده ‌کنید، مانند این است که یک کارمند به تنهایی کار ۵۰ نفر را انجام می‌دهد.

۲- درآمد بیشتر

ترکیب مدیریت سرنخ با اولویت‌بندی می‌تواند منجر به افزایش بازگشت سرمایه (ROI) از فعالیت‌های فروش شما و درآمد بیشتر شود.

۳- تولید و پرورش سرنخ

اگر صاحب یک کسب و کار هستید، می‌دانید که تولید سرنخ برای توسعه کسب و کار شما بسیار مهم است. از طریق اتوماسیون می‌توانید بر روی تدوین استراتژی‌هایی تمرکز کنید که منجر به تولید و پرورش سرنخ می‌شوند.

۴- داده‌های بهتر برای تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌تر

پلتفرم اتوماسیون بازاریابی و فروش یک ابزار عالی برای سنجش کمپین‌های بازاریابی و پیش بینی نگرش یا واکنش مصرف کننده است.

۵- فرآیند بازاریابی بهینه

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی و فروش به شما امکان می‌دهد تا سفر مشتری خود را ترسیم کنید. در عین حال، استراتژی بازاریابی شما این امکان را می‌دهد که فرآیندهایی را بر اساس تجربه مشتریان بالقوه خود بسازید. از طریق ایجاد فرآیندها در اطراف سفر مشتری، پردازش اهداف و پرورش سرنخ‌ها آسان‌تر می‌شود.

۶- سفر مشتری شخصی‌سازی‌شده

یکی از چالش‌هایی که شرکت‌ها مرتباً با آن مواجه می‌شوند، این است که چگونه یک مشتری را به یک طرفدار وفادار تبدیل کنند. ابزارهای اتوماسیون بازاریابی روند انتقال محتوای مناسب از طریق ایمیل به خریداران صحیح را در زمان مناسب ساده می‌کند.

۷- بازاریابی و فروش در یکجا

marketing automation و فروش در یک مکان، کلید کمک به ارتقای کیفیت سرنخ‌ها و خودکارسازی روش‌های متعارف و دستی مانند تخصیص و پیگیری سرنخ‌های هدف است.

اقدامات لازم جهت ایجاد استراتژی اتوماسیون بازاریابی

اقدامات لازم برای ایجاد استراتژی اتوماسیون بازاریابی و همسو کردن آن با سفر خریدار به صورت زیر است:

۱- پرسونای خریداران را درک کنید. شما باید بدانید که مشتری ایده‌آل شما کیست تا بتوانید محتوای مرتبط را ارائه دهید.

۲- نقشه سفر خریدار را برای هر پرسونا ترسیم کنید.

۳- بررسی محتوا انجام دهید تا مطمئن شوید محتوای شما در طول سفر خریدار استراتژیک و موثر است.

۴- آنالیتیکس خود را درک کنید. درک کامل آنالیتیکس برای ترسیم نقشه بازی و اتوماسیون بازاریابی شرکت شما کلیدی است.

۵- با فروش و پشتیبانی صحبت کنید. تیم‌های فروش می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد مشتریان، نگرانی‌های محصول یا مسائل و ایراداتی که با آن‌ها روبرو هستند، ارائه دهند.

۶- برنامه‌ها و فعالیت‌هایی را ترسیم کنید که در هر مرحله شما را در مقابل خریداران قرار دهد. یکی از راه‌های انجام این کار، ردیابی تعامل مشتری و شناسایی محتوا یا ابزارهای marketing automation برای خریدار است. به عنوان مثال، یک مشتری ممکن است به تلاش‌های بازاریابی ایمیلی شما و دیگری به شبکه‌های اجتماعی پاسخ دهد.

۷- نقشه سیستم‌ها و فن‌آوری‌های مورد نیاز برای حمایت از طرح‌های مطرح‌شده را ترسیم کنید.

اتوماسیون بازاریابی موفق

بسیاری از بازاریابان به دلیل عدم وجود یک استراتژی مؤثر با نرم افزار اتوماسیون مشکل دارند. توسعه یک استراتژی اتوماسیون آسان نیست، اما ارزشمند است و رمز دستیابی به اتوماسیون بازاریابی موفق به شمار می‌رود. با پرسیدن سوالات درست در مورد افرادی که می‌خواهید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید و اینکه چه چیزی را می‌خواهید قبل، در طول و بعد از فرآیند تصمیم‌گیری ارائه دهید، می‌توانید استراتژی‌ای داشته باشید که پلتفرم‌های اتوماسیون را به کار می‌اندازد و نقطه شروع شما برای دستیابی به موفقیت است.

کاربرد اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی در واقع برای ساده‌سازی مسئولیت‌های زمان‌بر بازاریابی و فروش مدرن طراحی شده‌اند. در دنیای کسب و کار که بسیار پیچیده و به سرعت در حال رشد است، اتوماسیون همه چیز از ارسال ایمیل گرفته تا مدیریت کمپین‌های پیچیده و تجزیه و تحلیل داده‌ها را ساده می‌کند. چند کاربرد marketing automation به صورت زیر است:

  • با اتوماسیون بازاریابی می‌توانید از طریق تنها یک رابط، ارسال ایمیل‌ها را برنامه‌ریزی کنید، کمپین‌های یکباره ایجاد کنید و پایگاه مشترکان خود را مدیریت کنید.
  • تست‌های A/B کمپین‌های ایمیل را به صورت خودکار اجرا کنید تا پیامی ‌را که بیشترین تعامل و گفتگو را ایجاد می‌کند، پیدا کنید.
  • اهداف را تعریف کنید و همه چیز شامل نرخ کلیک (CTR)، زمان بندی، کانال‌ها، تبدیل‌ها و موارد دیگر را اندازه بگیرید.
  • دیدگاه خود را نسبت به مشتریان فراتر از CRM به آنالیتیکس وب و داده‌های تجارت الکترونیک گسترش دهید.
  • تجارب مشتری را به صورت متصل در سراسر سازمان خود ایجاد کنید.
  • از marketing automationبرای راه‌اندازی خودکار پیام‌ها بر اساس ‌هاب مرکزی داده‌های مشتریان خود استفاده کنید. مشتری شما باید یک هویت برند را از همه تیم شما ببیند. با اتوماسیون بازاریابی، کسب‌وکار شما بهتر می‌تواند بازاریابی، فروش و خدمات مشتری را گرد هم آورد و یک تجربه بی‌نقص را در مورد برند شما برای مشتری ایجاد کند.

ابزار و نرم افزار‌های اتوماسیون بازاریابی

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی در صورتی می‌تواند نقش مهمی در موفقیت کسب و کار شما ایفا کند که دارای عملکردها و ویژگی‌های کلیدی زیر باشد:

  • مدیریت سرنخ: یک نرم افزار قدرتمند به تیم‌های بازاریابی و فروش اجازه می‌دهد تا با هم کار کنند و سرنخ‌های بیشتری را به دست آورند. سپس آن‌ها را به طور موثر پرورش دهند و نسبت سرنخ به مشتری را افزایش دهند.
  • کمپین‌های ایمیل: نرم افزار اتوماسیونی که انتخاب می‌کنید باید عملکرد کمپین ایمیل نقطه به نقطه را به شما ارائه دهد. برای داشتن یک ارتباط متمرکز و مستمر با مشتری، باید ویژگی‌ای داشته باشید که به شما امکان زمان‌بندی کمپین‌های ایمیل را برای بهبود فرآیند تعامل با مشتری بدهد.
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: هر نرم افزار اتوماسیون بازاریابی باید اتوماسیون شبکه‌های اجتماعی را ارائه دهد.
  • هشدارهای زمان واقعی: باید هشدارهای خودکار بلادرنگ را برای ارسال به اعضای داخلی تیم یا سایر تیم‌ها ارائه دهد.
  • گردش کار سازمان یافته: هر نرم افزار اتوماسیون بازاریابی باید قادر به ایجاد و مدیریت آسان گردش کار باشد.
  • پاسخ‌های ماشه‌ای: نرم افزار اتوماسیون باید قادر به ارسال پاسخ‌های بلادرنگ که به راحتی برای مشتریان ارسال می‌شوند، باشد.
  • قالب‌های سفارشی: نرم افزار اتوماسیون باید به شما این امکان را بدهد که قالب‌های ایمیل و خبرنامه خود را سفارشی کنید و قالب‌های جدید را به راحتی ایجاد کنید.
  • پیام‌های شخصی: نرم افزار اتوماسیون بازاریابی باید به شما اجازه دهد ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شده ارسال کنید.

ویژگی‌های فوق را می‌توانید در نرم افزار سرویس اورست پیدا کنید. سرویس اورست با ارائه خدمات فوق به یاری کسب و کار شما آمده و آن را به سطح بسیار بالاتری ارتقا می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید از افزایش فروش و موفقیت خود مطمئن باشید.

نقش اتوماسیون بازاریابی در کسب و کارها

در هر کسب و کاری بالا بردن بازده کاری اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین فرایندها در کسب و کار نیز بازاریابی است که در مقاله ای جداگانه در مورد به طور مفصل گفته ایم و این حقیقتی است که برای همه ما روشن است؛ اما سوال این است که نقش اتوماسیون بازاریابی در این میان چیست؟ و چگونه خواهد توانست به ما کمک کند؟

در جواب باید گفت که زمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای همین باید تلاش کرد تا کارهای خود را با اتوماسیون crm زودتر انجام داد. هر کسب و کاری به طور روزمره نیاز به فعالیت‌های مشخصی دارد. این فعالیت‌ها باید در جهتی باشد که رضایت مشتری‌ها را در پی داشته باشد.

در این جا است که باید به اتوماسیون توجه بیشتری نمود. اگر موفق شویم که بازاریابی را در خود اتوماسیونی کنیم به طور حتم بازده بیشتری خواهیم داشت. درواقع در یک کسب و کار، اتوماسیون بازاریابی و فروش با هم رابطه مستقیم دارند. هر چه این اتوماسیون بهتر انجام شود، خواهیم داشت.

چرا با اتوماسیون بازاریابی می‌توان فروش بیشتری داشت؟

ما در بخش قبل گفتیم که با اتوماسیون crm ‌کردن فرایند بازاریابی می‌توان فروش بیشتری را تجربه کرد؛ اما دلیل این فروش بیشتر چیست؟ شما با استفاده از این راه‌ کار کارهای تکراری را به طور خودکار انجام خواهید داد. برای همین در بازاریابی خود مجبور به تکرار کارهای روزمره نیستید.

برای شما این امکان وجود خواهد داشت تا انرژی خود را در حوزه‌های دیگر صرف کنید. این کار می‌تواند به خوبی فروش بیشتری را برای شما به ارمغان آورد. برای همین است که در حال حاضر بسیاری از بازاریابان از این راه‌کار بهره می‌برند تا بتوانند هر چه بیشتر از ظرفیت‌های موجود در مکانیزه ‌کردن کارها بهره ببرند.

راه‌های زیادی برای پیاده‌ کردن این راه‌کار وجود دارد که خواهند توانست کارهای مربوط به بازاریابی را به طور خودکار انجام دهند. از استفاده از نرم‌افزارهای مختلف گرفته تا سخت افزارهای مدرن توان کمک به ما را دارند تا هر چه بهتر به افزایش بازده مارکتینگ خود کمک کنیم. برای همین به‌عنوان یک بازاریاب باید بیشتر تلاش کنید تا بتوانید اتوماسیون بازاریابی را در جهت اهداف خود به کار گیرید؛ چرا که می‌توان با توجه به ارتباط مستقیم آن با فروش نتیجه بهتری در بیزینس خود گرفت.

فرایند اتوماسیون کردن بازاریابی از کجا آغاز خواهد شد؟

خب حالا که با این راه ‌کار مفید برای بازاریابی بهتر آشنا شدید. زمان آن رسیده است تا آن را پیاده‌سازی کنید؛ اما برای رسیدن به اتوماسیون بازاریابی در CRM یا برای افزایش بازده بازاریابی از کجا باید شروع کنیم؟ نام اتوماسیون به طور حتم شما را به دنیای نرم‌افزارها خواهد برد. برای اشنایی با بهترین آنها مقاله ” ” را مطالعه نمایید.

برای هر اتوماسیونی نیاز به یک نرم افزار است. این نرم افزار نیز به گونه خود نیاز به سخت افزاری برای نصب دارد. برای همین است که شما برای رسیدن به هدف خود به یک نرم افزار پرقدرت نیاز دارید.

این نرم افزار فرایند بازاریابی شما را بدون نیاز به صرف زمان زیاد مدیریت خواهد کرد. برای همین یافتن آن بهترین نقطه برای شروع مدیریت بازاریابی به روش اتوماسیون crm است. در حال حاضر با استفاده از نرم افزارهای موجود خواهید توانست کارهای خود را بهتر مدیریت کنید. تنوع موجود در نرم افزارها و قابلیت‌های آن‌ها کمک خواهد کرد تا بازاریابی بهتری نیز داشته باشید.

ارتباط بهتر با مشتری، در بازاریابی هر چه موفق‌تر شما موثر است؛ پس بهتر است به این جنبه مهم در استفاده از اتوماسیون بازاریابی در کسب و کار خود توجه کنید. همه ما می‌دانیم که این مشتری‌ها هستند که باعث موفقیت یک شرکت می‌شوند؛ پس روشن است که هر چه ارتباط شما با آن‌ها بهتر باشد در بازاریابی موفق‌تر خواهید بود. استفاده از قطعا باعث پیشرفت کسب و کار شما خواهد شد.

برای همین است که استفاده از نرم افزارهای هوشمند مهم است. چرا که آن‌ها می‌توانند ارتباط شما را با مشتری‌ها مدیریت کنند در نتیجه خواهند توانست بازاریابی بهتری برای شما به همراه داشته باشند. تعاملات سازنده، کلید موفقیت در بازاریابی است. باید در زمان فعالیت در هر شغلی حتما این نکته را در ذهن داشته باشید.

سعی کنید کارهای خود را در حد ممکن به نرم افزارها واگذار کنید تا وقت خود را برای کارهای مهم‌تر در و بازاریابی اختصاص دهید؛ البته فرایند اتوماسیون crm در بازاریابی فراتر از تعاملات سازنده و برقراری ارتباط با مشتری است. چرا که جنبه‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد که حتی امکان پیش‌بینی چشم‌انداز آینده را فراهم خواهد کرد.

اتوماسیون بازاریابی در چه بخش‌هایی به ما کمک خواهد کرد؟

اگر شما تلاش کنید تا از همه ظرفیت‌های اتوماسیون بازاریابی بهره ببرید خیلی زود شاهد تغییرات زیادی در مارکتینگ بیزینس خود خواهید بود. به گونه‌ای که این تغییرات در بخش‌های مختلفی از کسب و کار شما دیده خواهد شد. ما در مورد ارتباط با مشتری یا CRMدر بخش قبل صحبت کردیم.

یک‌پارچه شدن سیستم ارتباط با مشتری از بارزترین مزایای بهره بردن از روش‌های اتوماسیون crm است. بسیاری هستند که از این روش برای یک‌پارچه‌کردن ارتباطات خود بهره برده‌اند. با به‌کارگیری این اتوماسیون شاهد نتایج مثبت آن در مدت زمان کوتاهی خواهید بود؛ اما بازاریابی با اپلیکیشن‌ها نیز بخش مهم دیگری از اتوماسیون بازاریابی است.

این بازاریابی خواهد توانست مخاطبان را با کسب و کار شما بیشتر آشنا کند. البته اتوماسیون نیز در این زمان مهم است. باید بگوییم ایمیل مارکتینگ به همراه روش‌های ارتباطی با استفاده از اپلیکیشن‌ها بازده بهتری خواهد داشت. برای همین اتوماسیون‌سازی مارکتینگ استفاده از ایمیل در بازاریابی را نیز در خود جا داده است به گونه‌ای که می‌توان با استفاده از آن موفق به مدیریت هر چه بهتر منابع شرکت شد.

مدیریت منابع با اتوماسیون بازاریابی

استفاده بهینه از منابع در هر کسب و کاری بسیار مهم است. این منابع می‌‌توانند منابع شرکت باشند. منابعی مانند منابع مالی از جمله این منابع محسوب می‌شوند؛ اما علاوه‌بر این، منابع انسانی هم از سرمایه‌های مهم هر کسب و کاری هستند. همه این منابع از پروسه اتوماسیون‌کردن بازاریابی شما بهره خواهند برد برای همین نتیجه بهتری از کار خود خواهید گرفت.

در واقع اتوماسیون بازاریابی قصد دارد تا همه منابع موجود برای بازاریابی بهتر را مورد استفاده قرار دهد. به گونه‌ای که بتوان بیشترین بازده را در کارهای شرکت دید. بهتر است بدانید که علاوه‌بر آن‌چه تا به حال گفته شده موارد دیگری هم که برای پیشرفت‌تان در حوزه کسب و کار و بازاریابی وجود دارد که به آن‌ها هم نیاز دارید.

برای مثال می‌توان از مدیریت کمپین‌ها صحبت کرد؛ برای جذب هر چه بیشتر مشتری شما نیاز به راه‌انداختن کمپین دارید. با بازاریابی اتوماسیون می‌توانید بهترین کمپین‌ها را پیاده‌سازی کنید. این مخاطبان هستند که ممکن است مشتری‌های آینده شما باشند؛ پس با کمی تلاش برای استفاده از نرم افزارهای مدیریت کمپین نتیجه بهتری را به‌دست خواهید آورد. چرا که این نرم افزارها مدیریت کمپین کار شما را بسیار راحت‌تر خواهند نمود.

dynamics microsoft

دکمه بازگشت به بالا