برترینهای کسب و کارجامعه

زرد شدن نخل کنتیا و خشک و قهوه ای شدن برگ ها+ علت و درمان

نخل کنتیا یکی از گیاهان لوکس و گران قیمت آپارتمانی است. این گیاه به دلیل مقاومت بالا می تواند یک گیاه ایده آل برای اتاق کار مدیران باشد. به همین دلیل کنتیا یک گیاه مناسب برای هدیه دادن به مدیران شرکت ها و بانک ها است. این نخل نسبت به نخل اریکا و شامادورا مقاومت بیشتری دارد اما به هر حال ممکن است کنتیا هم به بیماری هایی مبتلا شود. در این مقاله با بیماری های نخل کنتیا مثل بیماری لکه برگی کنتیا ، زرد شدن برگ نخل کنتیا، علت خشک شدن نخل کنتیا و … آشنا می شویم. البته به شمایشنهاد میکنیم برای رفع بیماری این گل زیبا از کود گل ها و گیاهان آپارتمانی  استفاده کنید.با ما همراه باشید.

بیماری های نخل کنتیا

زرد شدن برگ نخل کنتیا:

اگر مشاهده کردید که برگ های پایینی و پیر گیاه زرد شده و می ریزند جای نگرانی نیست. ریزش برگ های پیر طبیعی است. اما اگر زرد شدن و ریزش برگ ها زیاد شده و حالت عادی ندارد، آن موقع باید خاک را مورد بررسی قرار دهید. زرد شدن برگ نخل کنتیا می تواند ناشی از کمبود مواد مغذی خاک باشد.  در این صورت با کوددهی می توانید از پیشروی مشکل جلوگیری کنید. وجود آفت هم می تواند علت زرد شدن برگ درخت نخل کنتیا شودکه در این حالت می بایست از قارچ کش های گیاهی استفاده کرد.

زرد شدن معمولا از آبیاری زیاد ناشی میشه. زمانی که به یک گیاه زیاد آب بدین ریشه ها اصطلاحا در خاک خفه میشن و این مشکل به صورت زردی برگ خودش رو نشون میدهد. گاهی اوقات نور زیاد روی برگ ها باعث زرد شدن اون ها میشه. زمانی که نور زیادی روی برگ ها باشه عمل فتوسنتز بیشتر از حد معمولا انجام میشه بنابراین برگ ها به سمت زردی میرن.از دیگر عوامل زرد شدن برگ های نخل کنتیا هم کمبود آهن هست. در این صورت رنگ برگ زرد شده ولی رگ برگ ها سبز پررنگ هستن. اگر مشاهده کردید که برگ های پایینی و پیر گیاه زرد شده و می ریزند جای نگرانی نیست.

 ریزش برگ های پیر طبیعی است. اما اگر زرد شدن و ریزش برگ ها زیاد شده و حالت عادی ندارد، آن موقع باید خاک را مورد بررسی قرار دهید. زرد شدن برگ نخل کنتیا می تواند ناشی از کمبود مواد مغذی خاک باشد. در این صورت با کوددهی می توانید از پیشروی مشکل جلوگیری کنید. وجود آفت هم می تواند علت زرد شدن برگ درخت نخل کنتیا شود.

زرد شدن نخل کنتیا یکی از مشکلاتی می باشد که باید به آن اهمیت دهید و اگر آن را نادیده بگیرید ممکن است مشکلات بسیار زیادی برای گیاه شما ایجاد شود. زرد شدن این گیاه معمولا از نوک ساقه ها شروع می شود و به کل برگ ها ادامه پیدا می کند. اگر این زرد شدن ها از بخش های پایینی گیاه باشند نباید نگران باشید زیرا این برگ ها عمر خود را کرده اند و نیازی به نگرانی در مورد آن ها وجود ندارد. ولی اگر برگ های جوان و تازه گیاه زرد شوند، باید خاک را مورد بررسی قرار دهید زیرا مغذی نبودن خاک می تواند مشکلاتی این چنینی برای گیاه ایجاد کند.

برای این که بتوانید این مشکل را رفع کنید نیاز است تا از کودهای شیمیایی خاص برای این کار استفاده کنید. این کودها دارای نیتروژن و پتاسیم و فسفر زیادی می باشد و می تواند به مغذی تر شدن خاک کمک کند. البته تنها این دلیل برای زرد شدن گیاه کافی نیست و گاها ممکن است نوعی آفت باعث این زرد شدگی ها شود از این جهت باید این گیاه را بررسی کنید و در صورتی که آفاتی را مشاهده کردید  باید آن ها را با استفاده از حشره کش های گیاهان از بین ببرید

قهوه ای و خشک شدن نوک برگ ها:

این عارضه عموما به دلیل کمبود رطوبت یا آبیاری نامنظم است. به خصوص زمانی که هوا گرم و خشک است حتما باید رطوبت گیاه را تامین کنید. کمبود پتاس در خاک هم می تواند باعث قهوه ای و خشک شدن نوک برگ های کنتیا شود.

بیحال شدن و افتادگی گیاه:

این عارضه دلایل متعددی می تواند داشته باشد. آبیاری بیش از اندازه و یا آبیاری کم دلایل عمده بیحال شدن گیاه هستند. البته سرما و گرمای محیط هم در این مسئله تاثیر گذار است. برای رفع مشکل ابتدا باید علت را ریشه یابی کنید و به تناسب مشعلت قهوه ای شدن برگ نخل کنتیا چیست؟ کنتیا  یا نخل بهشتی بومی شرق کشور استرالیا بوده و از خانواده اریکاسه است. این گیاه نخلی همیشه سبز، مقاوم و بلند قامت است که با ساقه های نرم و افراشته می‌تواند برگهایی به طول 5 متر داشته باشید.

این گیاه در زادگاه اصلی خود می‌تواند تا 15 متر ارتفاع داشته باشد اما حداکثر ارتفاع آن در آپارتمان و در گلدان، 3 متر است. نخل کنتیا بسیار زیبا و چشم نواز است و فضای داخلی را تا حد زیادی تحت تاثیر زیبایی خود قرار می دهد.چون از خانواده نخل ها هست نیاز نور و اکسیژن بالایی دارد. پس اگر در منازل کم نور هستید هرگز به سراغ این گیاه نرید چون به سرعت خراب میشه.از مهم ترین مشکلات این گیاه میشه به زرد و قهوه ای شدن برگ ها اشاره کرد که عمدتا ناشی از آبیاری زیاد و یا کمبود نور هست.

در این مقاله سعی شده تا علت قهوه ای شدن برگ نخل کنتیا به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته و تمام وارد احتمالی معرفی شود.در تمام گیاهان و همین طور نخل ها قهوه ای شدن برگ ها می تواند نشانه بروز یک بیماری یا مشکل در گیاه باشد مگر این که برگ های قدیمی قهوه ای شوند. اگر یک یا دو برگ پیر و پایینی گیاه قهوه ای شود این کاملا طبیعی است چرا که عمر برگ به اتمام رسیده و این برگ ها با خشک کردن خودشون مواد غذایی و انرژی رو به برگ های بالایی میرسونن. پس در این مورد کاملا طبیعی هست و جای نگرانی نیست.اگر قهوه ای شدن بیشتر از یک برگ هست باید حتما به دنبال علت باشید.است یا اگر لکه های قهوه ای در کنتیا پالم شما ظاهر می شود ، باید از نزدیک به دنبال نشانه هایی از مشکل باشید.

علت قهوه ای شدن برگ های نخل کنتیا

نور بیش از حد و مستقیم خورشید

نور بیش از حد می تونه باعث قهوه ای شدن برگها و همین طور سوختن نوک اون ها بشه. نخل های کنتیا که در داخل خانه نگهداری میشن به شرایط نوری کمتری نسبت به اون هایی که در فضای باز نگهداری میشن، دارن. نخل کنتیا در داخل باید در قسمتی قرار بگیره که نور زیاد ولی غیرمستقیم داشته باشه. تابش مستقیم نور برگ ها رو میسوزونه. کمی نور مستقیم خورشید در صبح زود یا بعد از ظهر به طور معمول ضرری نداره.

کوددهی بیش از حد

کود بیش از حد می تواند باعث آسیب مستقیم به ریشه ها بشه و در نتیجه لکه های قهوه ای روی برگ ها به وجود بیاد و یا این که برگ ها دچار حالت نوک سوزی بشن. این نخل ذاتا رشد کندی داره بنابراین فکر نکنید با کوددهی بیشتر زودتر رشد میکنه و قد میکشه.کود مورد نیاز این گیاه هر چهل روز آهن و هر سی روز کود سه بیست یا محرک رد هست. در فصول پاییز و زمستان فاصله کوددهی باید بیشتر بشه.

کمبود پتاسیم

کمبود پتاسیم هم میتونه باعث بروز لکه های قهوه ای یا نارنجی روی برگ ها بشن. یا این که حاشیه برگ ها بسوزون. اگر تا به حال به گیاه کود ندادین، این قهوه ای شدن میتونه نشونه کمبود مواد غذایی به ویژه پتاسیم باشه.

بیماری

هرچند که کلا این گیاه خیلی درگیر بیماری نمیشه اما اگر روش آبیاری اشتباه باشه میتونه به قارچ مبتلا بشه. قارچ ها لکه های سیاه یا قهوه ای روی برگ ها ایجاد میکنن که این لکه ها نرم هستند. در این شرایط گیاه رو قرنطینه کنید و برگ های آلوده رو جدا کنید تا بیماری گسترش پیدا نکنه. برای درمان دو نوبت با فاصله ده روز از هم قارچ کش به گیاه بدین. قبلا توضیح داده شده است. گاهی اوقات هم آفات به گیاه حمله میکنن. برای پیدا کردن آفات به دنبال تار عنکبوت پشت برگ ها باشید. در صورت مشاهده کنه های تارعنکبوتی، سم مالاتیون یا کنفیدور طبق دستور روی بسته بندی استفاده کنید.

مشکلات آبیاری

هم آب زیاد و هم کم آبی میتونه باعث بروز لک های قهه ای و یا قهوه ای شدن برگ ها بشه. آبیاری زیاد باعث خرابی ریشه و کم آبی هم باعث خشک شدن ریشه ها میشه.برای تامین رطوبت مورد نیاز این گیاه از سینی رطوبت یا همون استفاده کنید. اسپری آب روی برگ ها نمیتونه نیاز رطوبتی رو تامین کنه و حتی ممکنه باعث قارچی شدن برگ هم بشه.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا