تقویت یادگیری کودکان

معلمان و والدین زمان زیادی را صرف این می‌کنند تا راهی برای اینکه چگونه دانش‌آموزان را به درس علاقه‌مند کنند جستجو می‌کنند. با این حال اغلب اوقات ساده‌ترین راه نادیده گرفته می‌شود، یعنی مشارکت دادن دانش‌آموزان در برپایی فضای آموزشی خود از ابتدای کار! یکی از بزرگترین اشتباهاتی که معلمان و والدین در تلاش برای پرورش دانش‌آموزان پیگیر و کوشا مرتکب می‌شوند این است که موضوع را به کلاس درس محدود می‌کنند.

تقویت یادگیری در کودکان+ راهکار تقویت یادگیری - آسایش و مراقبت ایده آل

مدرسه معمولا به عنوان منبع اول آموزش در نظر گرفته می‌شود اما رشد اجتماعی، فکری و تحصیلی که بال‌های کودکان برای پرواز و اوج گیری در ارتفاعات جدید هستند نباید محدود به دیوارهای کلاس باشد. قیمت لباس نظامی بسیج با لباس نظامی ارتش تفاوت دارد.

دلایل بی علاقگی دانش‌آموزان به یادگیری

دلایل شخصی

عدم علاقه به موضوعات درسی، کمبود انگیزه و انرژی، میزان توجه ناکافی و نداشتن هدف مشخص در یادگیری ممکن است باعث بی‌علاقگی شود.

محتوای آموزشی نامناسب

استفاده از محتواهای آموزشی غیرجذاب، غیرکاربردی و ناخوشایند می‌تواند انگیزه دانش‌آموزان را کاهش دهد.

روش‌های آموزشی ناکارآمد

استفاده از روش‌های آموزشی تکراری و کسل‌کننده می‌تواند عامل بی‌علاقگی دانش‌آموزان به یادگیری شود.

فشارها و استرس

فشارها و استرس‌های زیاد از سوی خانواده، معلمان، همکلاسی‌ها یا محیط تحصیلی می‌تواند باعث کاهش انگیزه و علاقه به یادگیری شود.

تجربه‌های منفی

تجربه‌های ناخوشایند از تحصیلات، مدرسه یا ارتباط با دیگران ممکن است باعث ایجاد بی‌علاقگی به یادگیری شود.

عدم انعطاف‌پذیری سیستم آموزشی

اگر سیستم آموزشی انعطاف نداشته باشد و به نیازها و علاقه‌های دانش‌آموزان توجه نکند، انگیزه و علاقه آن‌ها به یادگیری کاهش می‌یابد.

تاثیرات محیطی

عوامل محیطی مانند شرایط اقتصادی، امکانات نامناسب تحصیلی، مشکلات خانوادگی و اجتماعی و … نیز می‌توانند به بی‌علاقگی دانش‌آموزان به یادگیری کمک کنند.

تداخل علایق

در برخی موارد، علاقه‌ها و تمایلات دانش‌آموزان به دنیایی خارج از حوزه تحصیلات ممکن است باعث کاهش تمایل آن‌ها به یادگیری شود.

انحصاری بودن یادگیری

اگر یادگیری فقط محدود به محیط مدرسه و کتاب‌ها باشد و ارتباط با دنیای واقعی را نداشته باشد، دانش‌آموزان ممکن است به یادگیری بی‌علاقه شوند.همچنین، ممکن است علت بی‌علاقگی به یادگیری در هر دانش‌آموز متفاوت باشد و ترکیبی از این عوامل برای هر فرد تاثیرگذار باشد.

برای حل این مسئله، توجه به نیازها و علاقه‌های دانش‌آموزان، استفاده از روش‌های آموزشی جذاب و کاربردی، ایجاد محتوای آموزشی مناسب و ایجاد محیطی حمایت‌کننده و تحریک‌کننده می‌تواند مفید باشد.

۱۵ راه‌کار برای علاقه‌مند کردن کودکان به یادگیری

۱- جو مطالعه ایجاد کنید

اغلب دانش‌آموزانی که اشتیاق شدیدی به مطالعه دارند، به یادگیری نیز علاقه‌مند هستند چرا که می‌خواهند موقعیت‌ها و فرصت‌های بی پایانی را کشف و کاوش کنند. مطالعه، نه تنها در غنی کردن دایره لغات کودک موثر است، بلکه کمک می‌کند تا مفاهیم و ارتباطات رسمی را نیز درک کنند.

و ایجاد فضایی برای خوانش شخصی با صدای بلند، باعث ایجاد جو مطالعه در خانه و مدرسه می‌شود. اجازه دهید کودکان کتاب دلخواه خودشان را انتخاب کنند و این فرآیند را به جای اجبار به موضوعی سرگرم‌کننده بدل کنید. از آنجا که پلیس به عنوان نماد امنیت، قدرت و اطمینان است، لباس پلیس یگان ویژه بچگانه به معنای فرهنگی کودکان بازیکن بوده و آن‌ها را به سوی پلیسی شدن در آینده الهام می‌دهد.

۲- تا جای ممکن کودک را در مقام مسئول قرار دهید

وقتی صحبت از آموزش می‌شود، برخی از بچه ها فقط اجبار و تحکم را تجربه می‌کنند. وقتی کودک تا این حد کنترل شود، غالبا دافعه پیدا کرده و خود را از یادگیری کنار می‌کشد. به جای کنترل و اجبار دائمی، باید به کودکان اجازه دهید تجربه یادگیری به شیوه خودشان را داشته باشند. هر چه کودک کنترل و اختیار بیشتری در یادگیری خود داشته باشد، انگیزه و دلمشغولی بیشتری برای یادگیری پیدا می‌کند.

۳- کودکان را به روابط صمیمانه و راحت تشویق کنید

تلاش برقراری ارتباطی راحت و صمیمانه با کودک، کلیدی‌‌ است که به ایجاد احساس آسودگی بیشتر کودک و ابراز نظر و به اشتراک گذاری افکار او درباره همه‌چیز می‌انجامد. بچه‌ها وقتی بدانند نظراتشان مهم است و مورد توجه قرار می‌گیرند، احساس اطمینان کرده و بیشتر مسائل و افکارشان را با شما در میان خواهند گذاشت.

۴- بر علایق فرزندانتان تمرکز کنید

وقتی مبحث آموزش در حیطه موضوعات مورد علاقه کودکان باشد، یادگیری برایشان سرگرم‌کننده می‌شود و مشتاقانه به انتظار آن می‌نشینند. از کودک بپرسید به کدام موضوعات علاقه بیشتری دارند و کتاب‌های مرتبط با آن را پیدا کنید.

۵- کودک را به انواع مختلف سبک های یادگیری تشویق کنید

هیچ سبک درست یا غلطی برای یادگیری وجود ندارد و هر کودکی شیوه متفاوتی دارد. هر تکنیک یادگیری که کودک در آن راحت باشد باید تشویق و پیگیری شود. هفت سبک اساسی یادگیری به نام‌های دیداری، شنیداری، کلامی، فیزیکی، ریاضی، اجتماعی و انفرادی وجود دارد که بهتر است راجع به آن‌ها مطالعه کنید.

۶- اشتیاق خود برای یادگیری را با کودک به اشتراک بگذارید

وقتی نوبت به یادگیری موضوعات جدید می‌رسد، اشتیاق نیز به آن آمیخته می‌شود. مطمئن باشید که بچه‌ها از شما الهام می‌گیرند و اگر ببیند والدین و یا معلمشان مشتاق یادگیری هستند، همان ویژگی را دنبال می‌کنند. همیشه به کودک بگویید که یادگیری مانند سفری ماجراجویانه‌ و هیجان‌انگیز است. از هر فرصتی استفاده کرده و اطلاعات جدید را کشف کنید و ببینید چگونه کودک راه شما را دنبال می‌کند.

۷- یادگیری مبتنی بر بازی، شاه کلید است

یادگیری مبتنی بر بازی، فرصت‌هایی را برای یادگیری عمیق‌تر و توسعه مهارت‌های شناختی کودکان فراهم می‌کند و به آن‌ها انگیزه می‌دهد بیشتر یاد بگیرند. وقتی کودک درگیر بازی است، ذهن او لذت یادگیری موضوعی جدیدی را تجربه می‌کند و این بزرگترین عامل در یادگیری گروهی است.

روحیه رقابتی کودک، در بازی‌ها ظاهر شده و می‌خواهد خودش یا تیمش برنده شود. کودکان در بازی، نهایت توان خود را به کار می‌گیرند و می‌خواهند از همه پیشی بگیرند. بازی، یک راه عالی برای معرفی ایده‌ها، مفاهیم و علوم جدید است و کودکان را به یادگیری تشویق می‌کند.

۸- به کودک خود کمک کنید تا منظم بماند

یاری به کودک برای رعایت نظم و ساماندهی امور، قطعا کمک زیادی به او در ایجاد انگیزه برای یادگیری خواهد کرد. کودکان در سنین پایین کمی بی‌نظم هستند و وقتی نمی‌توانند تکلیف یا پروژه خود را به موقع به پایان برسانند، دچار احساس ناامیدی و نگرانی می‌شوند. وقتی کودک منظم و مرتب باشد، احساس کنترل می‌کند، کمتر تحت فشار قرار می‌گیرد و برای یادگیری انگیزه پیدا می‌کند.

۹- دستاوردهای کودکانتان را همیشه جشن بگیرید

جشن گرفتن و به رسمیت شناختن دستاوردهای کودکان، فارغ از بزرگ یا کوچک بودن آن، باعث تقویت روحیه آن‌ها می‌شود. این رویکرد، محیطی مثبت به وجود آورده و انگیزه کودکان را برای یادگیری بالا نگه‌ می‌دارد و باعث می‌شود خود را برای انجام هر چه بهتر کارها به چالش بکشند. جشن گرفتن می‌تواند کاری به کوچکی یک بستنی خوردن یا قدردانی از او در مقابل کل کلاس باشد.

۱۰- بر نقاط قوت کودکان تمرکز کنید

کودکان اغلب به یک فشار یا تلنگر نیاز دارند تا نسبت به آخرین باری که کاری انجام دادند، پر انگیزه‌تر شوند. به جای تمرکز بر نقاط ضعف، آن‌ها را در مورد قدرت خود آگاه کنید و بگویید که اگر بتوانند در یک زمینه عملکرد خوبی داشته باشند، حتما پتانسیل این را دارند که در آن موضوع بدرخشند.

۱۱- هر روزتان را به روز یادگیری تبدیل کنید

با تبدیل هر روز به روز یادگیری، به کودک کمک کنید تا انگیزه درونی خود را برای یادگیری چیزهای جدید – هرچقدر هم کوچک یا ساده – در کلاس درس، در خانه یا هر جای دیگر را رشد دهد.

۱۲- بهره‌گیری از فناوری

استفاده از فناوری و رسانه‌های جذاب برای ارائه محتواهای آموزشی می‌تواند علاقه‌مندی دانش‌آموزان و کودکان را بهبود بخشد.

۱۳- بهره‌گیری از منابع خارجی

ارتقاء استفاده از منابع خارجی مانند موزه‌ها، نمایشگاه‌ها، سفرهای آموزشی و … که مرتبط با محتواهای درسی است، علاقه‌مندی و انگیزه دانش‌آموزان را تقویت می‌کند.

۱۴- مشارکت خانواده

مشارکت و پشتیبانی خانواده در فرآیند یادگیری و تحصیلی، اثر مثبتی بر علاقه‌مندی و انگیزه دانش‌آموزان دارد.

۱۵- آزادی در انتخاب موضوعات

ایجاد فرصت‌ها برای انتخاب موضوعات و دروس تخصصی توسط دانش‌آموزان، انگیزه و علاقه‌مندی به یادگیری را بالا می‌برد.در نهایت، این راه‌های ساده اما موثر را امتحان کنید و کودکان را در فرآیند یادگیری خودشان مشارکت دهید و تلاش کنید تا از تجربه یادگیری، خاطره‌ای خوشایند برای کودک باقی بماند.

بچه‌هایی که مسئولیت یادگیری خود را بر عهده می‌گیرند، مسئولیت‌پذیر شده و به سمت یادگیری و کبرای موفقیت در هر زمینه‌ای، ترفندها و نکات ریزی وجود دارد که آگاهی به آن‌ها، مسیر موفقیت را هموارتر می‌کند. آدرینا جوی، روانشناس، مددکار اجتماعی و مربی آموزش‌های دو زبانه آمریکایی است که پس از به دنیا آمدن فرزندش تصمیم گرفت آموزش او را خود به عهده بگیرد تا تمام فرصت‌های منحصر به فردی که در آموزش شخصی‌سازی شده و انفرادی وجود دارد را برای فرزندش فراهم کند و به یادگیری بهتر کودکان کمک کند.

بر همین اساس آدرینا با استفاده از تحصیلات عالیه خود در حوزه روانشناسی، ایده‌هایی آموزشی مبتنی بر تحقیقات علمی ارائه کرده که در این مقاله به زبان او بازگو شده است.

قبل از اینکه مادر شوم، در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی تحصیل کردم. قبل از اینکه پسرم را به جای فرستادن به مدرسه در خانه آموزش دهم، یک را در خانه آموزش دادم، آن هم در حالی که همزمان در یک مرکز نویسندگی در یک آموزشگاه تدریس می‌کردم و در همه این امور از پیشینه روانشناسی خود در کارم استفاده کردم.

از وقتی که خودم دانش‌آموز بودم، می‌دانستم که در آینده می‌خواهم تدریس کنم. بنابراین همیشه به دنبال راه‌هایی بودم که بتوانم از آنچه یاد گرفته‌ام برای معلمی بهتر شدن و توانمند سازی دانش‌آموزانم استفاده کرده تا بتوانم بچه‌هایی که داشته و یا روش‌های سنتی آموزش جوابگوی آن‌‌ها نیست را کمک کنم.

می‌دانستم وقتی مادر شوم، می‌توانم از همین ایده‌ها برای توانمند ساختن فرزندانم استفاده کنم و به آن‌ها کمک کنم مثل من عاشق یادگیری باشند.پس در اینجا، بهترین نکات و ترفندهای روانشناسی برای کمک در امر آموزش و تربیت را به شما خواهم گفت.

عوامل موثر بر یادگیری کودکان

عوامل موثر بر یادگیری کودکان می‌تواند شامل عوامل ذاتی (درونی) و عوامل محیطی (برونی) باشد. در زیر، برخی از این عوامل  برای تقویت یادگیری کودکان آورده شده‌اند:

سن و رشد شناختی

دست‌یابی به مراحل توسعه شناختی کلیدی به اندازه کافی اهمیت دارد. هر سن دارای ویژگی‌ها و نیازهای خاص خود است.برای اطلاع از قیمت لباس پلیس بچه گانه در کرج با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

علایق شخصی

کودکان با توجه به علایق خود می‌توانند بهتر یاد بگیرند و انگیزه بیشتری برای یادگیری داشته باشند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا