خلاقیت در ریاضی دوم ابتدایی

برای آموزش ریاضی به دانش آموزان روش های بسیاری وجود دارد اما تشخیص این که کدام کاربردی و اصولی هستند کار دشوار و پیچیده ای است. خصوصاً در عصر ارتباطات و وجود فضای مجازی که تعداد زیادی از افراد نیز به بازنشر این ویدئوهای آموزشی غیر استاندارد می پردازند تشخیص را سخت تر کرده است اما باید توجه داشته باشید که اصول آموزشی در بسیاری از این تدریس ها رعایت نشده است.

آموزش ریاضی دوم دبستان مانند مقاطع دیگر از اهمیت بالا و ظرافت بیشتری برخوردار است چرا که به طور کلی همه ی دروس ابتدایی از درس های پایه محسوب می شوند و بسیار اهمیت دارد که این مفاهیم به خصوص درس ریاضی به چه صورت در دانش آموزان رسوخ می کند. در این مطلب علاوه بر آشنایی با سرفصل ها, با انواع روش های تدریس ریاضی آشنا می شوید.

کتاب ریاضی دوم ابتدایی شامل چه فصل هایی می شود؟

مباحث ریاضی دوم دبستان خیلی پیچیده و مفصل نیستند اما اهمیت و کاربرد بسیاری دارند. بسیاری از سر فصل های کتاب ریاضی دوم ابتدایی از دروس پایه به حساب می آیند و در مقاطع بالاتر هم کاربرد دارند. وجود این مباحث پایه باعث شده است تا حساسیت معلمین و والدین بالا برود و آموزش ریاضی دوم دبستان به صورت کاربردی و با استفاده از چرتکه دانش آموزی ۱۷ ردیفه | چرتکه سوروبان؛ برای آنان به دغدغه ای تبدیل شود.

در ادامه به معرفی سر فصل های کتاب ریاضی دوم دبستان می پردازیم.

  1. فصل اول: مرور ریاضی پایه اول

فصل اول درباره ی مباحث عدد و رقم است که بیشتر جنبه ی تکرار و مرور درس های خوانده شده در ریاضی اول دبستان را دارد و دانش آموزان را برای فصل بعدی که در رابطه با جمع و تفریق دو رقمی هاست آماده می کند.

  1. فصل دوم: جمع و تفریق اعداد دو رقمی

در این فصل جمع و تفریق اعداد دو رقمی به صورت مفصل بیان شده است و دانش آموزان با راه حل هایی برای جمع و تفریق کردن اعداد دو رقمی آشنا خواهند شد.

  1. فصل سوم: آموزش اشکال هندسی

این فصل بیشتر مربوط به حوزه ی هندسه می شود. در کتاب ریاضی اول ابتدایی با اشکال هندسی به صورت جزئی و خلاصه ای آشنا شدند اما در این بخش از کتاب آموزش اشکال هندسی به طور کامل صورت می گیرد.

  1. فصل چهارم: آشنایی با مفاهیم اندازه گیری

در فصل چهارم دانش آموزان با مفاهیم اندازه گیری و ویژگی های هر کدام از واحد های اندازه گیری آشنا می شوند. مفاهیم اندازه گیری مانند اندازه گیری طول و واحد سانتی متر.

  1. فصل پنجم: جمع و تفریق اعداد سه رقمی

این فصل در حقیقت ادامه ی فصل جمع و تفریق است ولی این جمع و تفریق برای اعداد سه رقمی است و چالش دانش آموزان این است که با اعداد سه رقمی اعمال جمع و تفریق را انجام بدهند.

  1. فصل ششم : جدول یکان ها و صدگان ها

از فصل های پیش درآمد و مقدمه ای محسوب می شود. در این بخش دسته بندی اعداد در جدول یکان ها و صدگان ها و غیره انجام می شود و نو آموز را آماده می کند تا با مباحث اعشاری در مقاطع بالاتر آشنا شود.

  1. فصل هفتم: آموزش کسر و احتمال

فصل هفتم در رابطه با آموزش کسر و احتمال است. دانش آموزان خیلی وارد مباحث کسری نمی شوند و بیشتر برای آن ها حالت آشنایی دارد. مباحث کسر در پایه ی پنجم ابتدایی گسترده تر مطرح می شوند.

  1. فصل آخر: سرشماری و انواع نمودار

در آخرین فصل از کتاب ریاضی دوم ابتدایی مباحث آماری و سرشماری را میخوانیم. دانش آموزان در این فصل با انواع مباحث سرشماری و انواع نمودار مانند نمودار ستونی آشنا می شوند.

ریاضی تنها یکی از دروس مهم دوم دبستان است، فارسی و علوم نیز از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و از دروس پایه اساسی محسوب می‌شود لذا آشنایی با کلیات آموزش کلاس دوم ابتدایی نیز برای تمامی اولیا ضرورت دارد.

آموزش ریاضی دوم دبستان، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین آموزش‌ها به منظور ایجاد پایه قوی در این درس است. با تدریس درست ریاضی دوم دبستان، دانش‌آموزان برای مقاطع بالاتر تحصیلی آماده می‌شوند. در ریاضی پایه اول ابتدایی، دانش‌آموزان تا حد زیادی از طریق بازی abacus و سرگرمی، مباحث را یاد می‌گيرند. اما در ریاضی پایه دوم، مفاهیم درسی، به طرز جدی‌تری بیان شده و آموزش داده می‌شوند.

روش های کاربردی برای آموزش ریاضی دوم دبستان:

خیلی محدود نیست و امروزه با نوآوری هایی که در این زمینه شده است شما می توانید آموزش ریاضی دوم ابتدایی را برای دانش آموزان لذت بخش تر بکنید. روش های خلاقانه ی تدریس بسیار زیاد و گسترده هستند ولی می توانید فقط با به کارگیری چند روش، تدریس و یادگیری ریاضی را گیرا تر کنید.

  • آموزش ریاضی دوم دبستان با بازی و شعر و سخن موزون:

به طور کلی بسیار ثمر بخش بوده و تدریس ریاضی دوم دبستان با شعر برای دانش آموزان در سن هفت یا هشت سالگی می تواند بسیار جذاب باشد.

  • تدریس با استفاده از فیلم های آموزشی:

در دوران کرونا و با دور ماندن دانش آموزان از فضای مدرسه و درس استفاده از فیلم های آموزشی بهترین گزینه است تا این خلاء جبران شود.

فیلم های آموزشی از سری فیلم های آموزشی مفید و شناخته شده در زمینه ی تدریس است. آموزش ریاضی دوم دبستان در این فیلم های آموزشی به شکل کاملاً دقیق و مدونی صورت گرفته است.

فیلم های آموزشی رهپویان با برنامه ی کتاب درسی کاملاً هماهنگ است و از سردرگمی دانش آموزان نیز جلوگیری می کند. دبیران انتخاب شده برای فیلم های آموزشی رهپویان با سابقه و حرفه ای هستند و از جدیدترین متدهای آموزشی برای تدریس ریاضی دوم ابتدایی و دیگر پایه ها استفاده می کنند.

  • استفاده از نرم افزارهای آموزشی:

نرم افزار های آموزشی از این لحاظ که ساختاری جذاب و مهیج تری دارند بیشتر از استقبال دانش آموزان برخوردار شده اند. آموزش ریاضی دوم ابتدایی در فضای نرم افزارهای های آموزشی مانند نرم افزار برای آنان خیلی جذاب تر خواهد بود و باعث می شود که از یادگیری درس ریاضی لذت ببرند و از همان کودکی تصویر دلپذیری از مباحث ریاضی در ذهن آنان شکل خواهد گرفت.

در این مقطع تحصیلی، دانش‌آموز باید موضوعات انتزاعی ریاضی را شناخته و بتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند. همچنین دانش‌آموزان پایه دوم برای اولین بار با موضوع حل مسئله و مدل‌سازی در ریاضی روبه‌رو خواهند شد. بنابراین روش تدریس ریاضیات این مقطع تحصیلی و همچنین توانایی معلم در تدریس، ملموس‌تر بوده و بیان کاربردهای این مفاهیم در زندگی روزمره می‌تواند برای دانش‌آموزان نیز جذاب‌تر باشد.

در این مقاله به بیان نحوه تدریس و آموزشات صفحه به صفحه این درس پرداخته و موارد مهم و نکات آموزشی قابل دانلود نیز بیان می‌شوند. علاوه بر آموزش دروس به صورت تک درس میتوانید پکیج  را نیز در استاد اجازه مشاهده و تهیه نمایید. مربیان عزیزی که در دوره های مربیگری شرکت کنند، امکان دریافت مدرک فنی و حرفه ای و گواهینامه شرکت  در دوره دارند.

ریاضی دوم دبستان با جواب

برای رسیدن دانش‌آموزان پایه دوم دبستان به توانایی‌های گفته شده در سرفصل کتاب، باید از روش‌های تدریس خلاقانه و جدید استفاده کرد. در مجموعه فایل‌های صوتی و PDF صفحه به صفحه ریاضی دوم دبستان، مفاهیم مهم کتاب درسی به طور کامل و به صورت گام به گام آموزش داده شده و برای هر فصل نیز نمونه سوالات مهم و کاربردی آورده شده است.

در سوالات آموزش ریاضی دوم دبستان ، جواب‌های تشریحی نکته‌دار نیز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، تا دیگر کاربر دغدغه پاسخ به تمرینات کتاب را نداشته و بعد از حل کردن سوالات و تمرینات، با پاسخ‌های درست آن‌ها آشنا شود‌.

 

برگرفته شده از: پویا ابتکار صداقت

دکمه بازگشت به بالا