سلامت

پروتز دندان چقدر طول میکشد؟

پروتز دندان چیست؟

در پاسخ به این سوال که پروتز دندان چیست، باید گفت که پروتز دندان یکی از روش های جایگزینی دندان های از دست رفته است. دندان ها انواع مختلفی دارند. انواع مختلفی از پروتزهای ثابت یا متحرک بسته به دهان، فضای دندان ها، زیبایی دندان ها و شرایط فیزیکی فرد قابل استفاده است. روکش‌های ساده که برای ترمیم یا درمان روکش‌های دندان پس از عصب کشی استفاده می‌شوند نیز در دسته پروتزهای دندان قرار می‌گیرند. هنگامی که چندین دندان کشیده می شود، علاوه بر ایمپلنت، فضای دندان از دست رفته را می توان با پروتز جبران کرد. پروتز یک درمان دندانپزشکی است که نیاز به جراحی ندارد و بسته به وضعیت دندان ها توسط دندانپزشک پروتز در دو یا سه جلسه انجام می شود. در ادامه به بحث دندان مصنوعی کامل و هزینه پروتز می پردازیم. با ما بمان.

انواع پروتزهای ثابت

در این قسمت از مقاله از چه دندان هایی ساخته شده اند به معرفی انواع دندان های ثابت می پردازیم. ایمپلنت های دندانی که دندان مصنوعی نامیده می شوند انواع مختلفی دارند:

تاج یک دندان

زمانی که ساختار دندان ضعیف و شکننده باشد از روکش دندانی منفرد استفاده می شود و از روکش به عنوان محافظ برای ساختار دندان استفاده می شود. علاوه بر این، از روکش برای تزئین دندان نیز استفاده می شود. روکش دندان تک واحدی به دو نوع روکش PFM که فلزی است و روکش زیرکونیا که تمام سرامیک است تقسیم می شود.

پل دندانی

این نوع پروتز در مواردی استفاده می شود که بیمار یک یا چند دندان را از دست داده باشد. اما دندان های جلو و عقب وجود دارد. در طول درمان بریج دندان دندانپزشک با ساییدن دندان‌های باقی‌مانده، پایه دندان‌های میانی را آماده می‌کند تا روکش در شکاف بین دندان‌های جلو و عقب قرار گیرد و یک پل تشکیل شود.

چه نوع پروتزهای متحرک وجود دارد؟

در این قسمت از مقاله به معرفی انواع دندان مصنوعی متحرک می پردازیم. پروتزهای کامل، دندان مصنوعی یا پروتزهای مصنوعی برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شوند. پروتزها و پروتزهای متحرک را می توان به راحتی در دهان قرار داد و خارج کرد:

جعفری خوب

این یک نوع پروتز به نام دندان گزنده است که در باله ها و دندان های کبالتی برای جایگزینی از دست دادن دندان استفاده می شود. این نوع دندان زمانی استفاده می شود که دندان های خلفی از بین رفته باشد و هیچ دندانی برای پایه دندان چسبیده وجود نداشته باشد. البته در برخی شرایط ممکن است افراد به دلایلی تمایلی به استفاده از دندان مصنوعی نداشته باشند.

بالای دندان مصنوعی

نوعی پروتز متحرک است که شکل دندان مصنوعی به خود می گیرد و بر اساس نیاز و شرایط فک بر روی پایه های ایمپلنت که 2 یا چند پایه فک هستند قرار می گیرد.

ساخت پروتز چقدر طول می کشد؟

از آنجایی که تمام پروتزها باید به صورت سفارشی ساخته شوند، نمی توان زمان دقیقی برای این روش ارائه داد. به عنوان یک تخمین، معمولاً بین شش هفته تا سه ماه طول می کشد، اما بسته به اینکه آیا نیاز به کشیدن دندان دارید یا نه، زمان بهبودی و اینکه آیا پروتز کامل یا جزئی است، ممکن است بیشتر طول بکشد.همچنین برای پروتز دندان در شیراز به متخصص پروتزهای دندانی در شیراز مراجعه کنید.

فرآیند ساخت دندان مصنوعی

ابتدا دندانپزشک سلامت دندان های باقیمانده شما را بررسی می کند و بهترین برنامه را برای شما توصیه می کند. در برخی موارد می توان از پروتز پارسیل بر روی دندان های سالم خود استفاده کرد، به عبارت دیگر با ساختن پروتز پارسیل در کنار قسمت سالم دندان استفاده از دندان و زیبایی آن را دوباره به دست خواهید آورد.

در موارد دیگر، کشیدن دندان کامل و جایگزینی با پروتز کامل ممکن است برای شما مناسب تر باشد. دندانپزشک شما تعیین می کند که کدام دندان ها باید کشیده شوند.

مدت زمان درخواست دندانپزشکی

بیماران اغلب از ما می پرسند که “تهیه پروتز بعد از کشیدن دندان چقدر طول می کشد؟” پس از کشیدن هر دندان (در صورت لزوم)، لثه ها در دهان شما به زمان نیاز دارند تا قبل از اینکه دندانپزشک شروع به ساختن دندان مصنوعی کند، بهبود یابد. ترمیم لثه گام مهمی برای اطمینان از تناسب مناسب پروتزها است.

تورم لثه در طول رشد می تواند باعث ناراحتی و ناهماهنگی شود. زمان بهبودی لثه از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما می‌توانید انتظار داشته باشید که 6 تا 8 هفته طول بکشد تا دندان‌های مصنوعی نصب شوند.

در طول این مدت، دندانپزشک شما می تواند در هر زمانی قرار ملاقات بگذارد تا مطمئن شود که لثه های شما طبق برنامه بهبود می یابند.

تشکیل دندان بعد از ترمیم لثه

پس از بهبودی دندان‌های شما، دندان‌پزشک شما می‌تواند دندان مصنوعی مناسب را برای شما انتخاب و قالب‌بندی کند.

قالب از یک ماده مایع یا نیمه جامد ساخته می شود که در دهان شما قرار می گیرد تا تقریباً روی قوس دندان شما قرار گیرد. پس از تنظیم، معمولاً پس از چند دقیقه سفت می شود و اثری بر روی دندان ها و حفره دهان شما می گذارد.

اندازه و رنگ دندان مصنوعی را بررسی کنید

حدود یک ساعت پس از گچ گیری، متخصص پروتز از بلوک های مومی برای ایجاد بایت و جهت گیری مناسب برای دندان های شما استفاده می کند.

در این مرحله، ممکن است از شما خواسته شود شکل، اندازه و رنگ دندان های جدید خود را انتخاب کنید. دندانپزشک شما همچنین می تواند بر اساس شکل و ساختار دهان شما را راهنمایی کند.

ساخت بریس دندان در لابراتوار دندان چقدر طول می کشد؟

پس از انجام فرآیند قالب گیری توسط دندانپزشک، قالب ها و بلوک های مومی به آزمایشگاه فرستاده می شود تا تکنسین دندانپزشکی بتواند دندان های مصنوعی شما را با دقت شکل دهد.

پس از یکی دو روز، تکنسین دندانپزشکی دندان های دائمی شما را طبق دستور دندانپزشک واکس می زند. سپس دندان ها به دندانپزشک بازگردانده می شود و از شما معاینه می شود.

پروتزهای ساخته شده از موم نرم

شما می توانید برای اولین بار ببینید که دندان ها قبل از عمل نهایی چگونه خواهند بود. دندانپزشکان دندان ها را از نظر تناسب، عملکرد و زیبایی بررسی می کنند.

هر گونه تغییر جزئی را می توان در این مرحله ایجاد کرد زیرا پروتزها در این مرحله از موم نرم ساخته شده اند. هنگامی که شما و دندانپزشکتان در مورد ظاهر دندان ها به توافق رسیدید، آنها برای آخرین بار به آزمایشگاه فرستاده می شوند تا تنظیمات لازم را قبل از انجام فرآیند نهایی انجام دهند.

نصب نهایی پروتز دندان در حفره دهان

پس از معاینه پروتزهای موم نرم در دهان بیمار و انجام تنظیمات توسط دندانپزشک، در نهایت پس از حدود دو تا سه روز، دندان مصنوعی تمیز، صیقل داده شده و سپس برای درمان به کلینیک دندانپزشکی شما بازگردانده می شود. در مرحله آخر، دندانپزشک شما نیز تنظیمات جزئی را انجام خواهد داد.

پروتز فوری

از آنجایی که مدت زمانی که دندان‌های شما در آزمایشگاه دندان‌پزشکی ثابت می‌شوند از شش هفته تا سه ماه طول می‌کشد، دندان‌پزشک شما می‌تواند فوراً از دندان مصنوعی استفاده کند.

پروتز مستقیم یک پروتز کامل یا جزئی است که بلافاصله پس از کشیدن دندان وارد دهان می شود.

تفاوت بین پروتزهای فوری و پروتزهای معمولی

تفاوت اصلی بین پروتزهای مستقیم و پروتزهای معمولی در این است که پروتزهای معمولی پس از برداشتن دندان های اصلی از پوسته دهان بیمار ساخته می شوند.

پروتزهای سنتی به گونه ای طراحی شده اند که در دهان بیمار قرار می گیرند و برای مدت طولانی دوام می آورند.

روند بهبودی طولانی است و اغلب چندین هفته طول می کشد.

پروتزهای فوری قبل از کشیدن دندان در دهان بیمار ساخته می شوند و یک روز پس از کشیدن دندان قرار می گیرند.

مشکلات اولیه با دندان مصنوعی

نصب پروتزهای جدید می تواند در ابتدا ناراحت کننده باشد. در این چند هفته اول ممکن است در صحبت کردن، غذا خوردن و کمی بیماری مشکل داشته باشید.

این طبیعی است زیرا زمان می برد تا دهان شما با دندان مصنوعی جدید سازگار شود.

دکمه بازگشت به بالا