چه ویتامینی برای پوست خوبه؟

چه ویتامین هایی برای سلامت پوست مفید هستند؟ شما به طور منظم میوه و سبزیجات می خورید، اما روال مراقبت از پوست شما هنوز ویتامین های لازم را ندارد.

تحقیقات نشان می دهد که برخی از مواد مغذی برای پیشگیری و معکوس کردن بسیاری از علائم پیری پوست ضروری هستند. در این زمینه، داشتن یک رژیم غذایی متعادل بسیار مهم است. البته، خوردن انواع غذاهای سالم به درخشندگی و نرمی پوست کمک می کند. اما دکتر مری لپو، استاد بالینی پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه تولین، می‌گوید: «بدن فقط درصد مشخصی از ویتامین‌ها را به پوست می‌دهد و مهم نیست که چقدر مصرف می‌کنید».

به علاوه، هیچ راهی برای فرستادن مستقیم آنها به پای کلاغ یا لکه های قهوه ای وجود ندارد. راه حل این مشکل استفاده از بهترین ویتامین ها برای ارائه حداکثر فواید ضد پیری، بهبود بافت و تن و از بین بردن سیاهی و حلقه های زیر چشم است.

نکات این مقاله را از متخصص پوست و مو شیراز دنبال کنید تا پوست خود را زیباتر از همیشه کنید.

ویتامین A یکی از بهترین ویتامین ها برای از بین بردن چین و چروک صورت است.

این ویتامین یکی از بهترین ریزمغذی های ضد پیری است.

کجا آن را پیدا کنیم؟ لوسیون ها و کرم های شب (مشتقات ویتامین A معروف به رتینوئیدها) و داروهای تجویزی

دکتر دوریس دی، استاد پوست در دانشکده پزشکی Langone دانشگاه نیویورک، گفت که این ویتامین برای کاهش چین و چروک ها ثابت شده است. لکه‌های قهوه‌ای محو شده و زبری صورت را صاف‌تر می‌کند «بیش از 700 مطالعه روی رتینوئیدها منتشر شده است که نشان داده‌اند این مجموعه ویتامین مؤثر است. هر کسی که می‌خواهد پوست جوان‌تری را تجربه کند، می‌تواند از آن استفاده کند.»

روش مصرف: رتینوئید باید در طول روز استفاده شود. نور خورشید اکثر اشکال ویتامین A را غیرفعال می کند. رتینوئیدهای تجویزی در عرض چهار تا هشت هفته سریعتر اثر می کنند.

معایب: باعث تحریک، قرمزی و لایه برداری پوست می شود که می تواند هفته ها یا بیشتر ادامه داشته باشد. محصولات OTC برای مبتدیان خوب هستند و عوارض جانبی پوستی کمتری دارند زیرا رتینول به آرامی به اسید رتینوئیک (ماده فعال در کرم های تجویزی) تبدیل می شود.

برای جلوگیری از تحریک؛ یک OTC یا رتینوئید تجویزی هر شب در شب دوم یا سوم برای حداقل دو هفته اول تجویز می شود. این مقدار به اندازه یک نخود برای پوشاندن کل صورت شما کافی است.

ویتامین B3 (نیاسین) به افزایش هیدراتاسیون و کاهش قرمزی کمک می کند

کجا آن را پیدا کنیم: لوسیون، کرم و سرم. اغلب در برچسب نیاسینامید نامیده می شود.

اثبات شده: افزایش تولید سرامیدها و اسیدهای چرب، دو جزء کلیدی در لایه بیرونی محافظ پوست شما.

هنگامی که این لایه تقویت شد، پوست شما می تواند رطوبت را حفظ کرده و تحریک پوست را از بین ببرد، و اگر پوست خشک یا حساسی دارید، B3 یک راه عالی برای مقابله با آن است.

در یک مطالعه، استفاده از کرم حاوی نیاسینامید بیماری روده را بهبود بخشید، یک بیماری شایع که با افزایش سن بدتر می شود. یکی دیگر از مزایای مراقبت از پوست با ویتامین B3 این است که از انتقال رنگدانه ها در سلول های پوست جلوگیری می کند و لکه های تیره را کاهش می دهد.

روش مصرف: برای حداکثر نتیجه از ویتامین B3 در صبح و عصر استفاده کنید. از نیاسینامید برای کاهش تحریک ناشی از رتینوئیدها استفاده کنید. بومن گفت: “قبل از استفاده آنها را در کف دست خود قرار دهید و یکدیگر را نمی کشند.” ترکیب این دو ماده مفید علاوه بر کاهش عوارض جانبی، مزایای ضد پیری را برای مصرف کنندگان به ارمغان می آورد.

ویتامین C یکی از بهترین ویتامین ها برای آسیب های پوستی است.

کجا آن را پیدا کنیم: مرطوب کننده هایی که برای پایدار نگه داشتن ویتامین C طراحی شده اند (ظروف مات با تهویه ایده آل هستند). دکتر. هما ساندارام، متخصص پوست در منطقه واشنگتن دی سی، توصیه می کند که مطمئن شوید ترکیبات موجود در داروی شما در غلظت 5٪ یا بیشتر است، که برای به دست آوردن مزایای مراقبت از پوست ضروری است.

ثابت شده است که: این ویتامین که یکی از مفیدترین و بهترین ویتامین هاست، رادیکال های آزاد را که باعث ایجاد چین و چروک، ضعف و سایر تغییراتی که منجر به پیری می شود را از بین می برد. ویتامین C همچنین به نرم و صاف شدن پوست و محو شدن لکه های قهوه ای کمک می کند.

در یک مطالعه، زنان دارای پوست آسیب دیده در برابر نور خورشید که به مدت شش ماه تحت درمان با کرم ویتامین C قرار گرفتند، بهبود قابل توجهی در خطوط صورت و تغییر رنگ پوست را تجربه کردند. اگرچه فواید رتینوئید (ویتامین A) و ویتامین C مشابه است، اما در صورت استفاده از هر دو، میزان موفقیت بیشتر است.

دکتری لپو می گوید: “پیری پوست به روش های مختلفی اتفاق می افتد، بنابراین برای حفظ و ترمیم پوست خود به چندین نوع استراتژی نیاز دارید.”

دستورالعمل مصرف ویتامین C را صبح ها قبل از ضد آفتاب مصرف کنید تا از پوست خود در برابر رادیکال های آزاد تولید شده توسط اشعه UV محافظت کنید.

ویتامین E یکی از بهترین ویتامین ها برای حفظ رطوبت پوست است

از کجا تهیه کنیم: ضد آفتاب و محصولات پس از آفتاب. این محصولات ضد پیری حاوی حداقل 1 درصد ویتامین E هستند.

ثابت شده: استفاده از مرطوب کننده های طبیعی می تواند خشکی پوست شما را کاهش دهد. ویتامین E همچنین به دلیل توانایی قوی در خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر به عنوان “محافظ” شناخته می شود.

در بسیاری از مطالعات انجام شده در مورد مراقبت از پوست، مفید بودن این ویتامین را نشان می دهد. در یک مطالعه، ویتامین E تعداد مولکول های ناپایدار ایجاد شده پس از قرار گرفتن در معرض سیگار را کاهش داد.

علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان داده است که استفاده از این ویتامین قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند قرمزی، التهاب و خشکی پوست را کاهش دهد.

روش مصرف: محصولات حاوی این ویتامین را قبل و بعد از نور شدید استفاده کنید. اشعه ماوراء بنفش قوی می تواند نیمی از مقدار طبیعی ویتامین E پوست را از بین ببرد، بنابراین قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید با استفاده از ضد آفتاب حاوی E و C از پوست خود محافظت کنید.

یک لوسیون تسکین دهنده حاوی این ویتامین پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز می تواند کمک کننده باشد، جانز تیل، MD، متخصص پوست ویتامین E. برخی از مطالعات نشان می دهد که اقدامات ضد التهابی در کاهش آسیب حتی پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید موثر است.

ویتامین K یکی از بهترین ویتامین ها برای از بین بردن سیاهی دور چشم است

کجا آن را پیدا کنیم: در کرم دور چشمی که حاوی رتینول نیز هست.

ثابت شده: این ویتامین احتمالا به از بین بردن حلقه های زیر چشم کمک می کند. مویرگ های شکننده که اجازه می دهند خون به پوست برسد یکی از دلایل حلقه های زیر چشم است و ویتامین K (به عنوان مثال، فیتونادیا) می تواند با کنترل لخته شدن خون به کاهش سیاهی دور چشم کمک کند.

در یک مطالعه، استفاده روزانه از این کرم پس از 4 ماه، این مشکل را بهبود می بخشد، اما از آنجایی که کرم حاوی رتینول است، محققان نمی دانند کدام جزء مسئول بهبود است. این به این دلیل است که رتینول پوست زیر چشم را ضخیم می‌کند (و دیدن سیاهرگ‌های تیره زیر چشم را سخت‌تر می‌کند) و پوست را برای روشن کردن مناطق ملانین اصلاح می‌کند. با این حال، دکتر بومن می گوید نباید از استفاده از کرم حاوی ویتامین K و رتینول منصرف شوید، زیرا رتینول توانایی رتینول برای نفوذ به پوست و رفع تیرگی پوست را افزایش می دهد.

روش مصرف: از محصولات حاوی این ویتامین در شب استفاده کنید. ابتدا پوست را به رتینول عادت دهید (یک یا دو بار در هفته اول)، سپس شب ها یک بار در هفته ویتامین K اضافه کنید.

کمبود ویتامین را جدی بگیرید

ویتامین ها برای حفظ سلامت پوست ضروری هستند. بنابراین کمبود هر یک از ویتامین های ذکر شده می تواند تاثیر بدی بر سلامت پوست داشته باشد. ویتامین C و E به طور موثری از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کنند و کمبود هر یک باعث آسیب پوست و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست می شود.

اخرین سخن

امروزه یافتن مکمل های ویتامینی بسیار آسان است اما نباید خودسرانه از هیچ نوع مکملی استفاده کرد بلکه باید بر اساس نیاز بدن و با تشخیص پزشک ویتامین ها را تامین کرد. تشخیص قطعی کمبود ویتامین معمولا نیاز به آزمایش خون دارد. به طور خلاصه، برای جلوگیری از مصرف بیش از حد ویتامین ها، از مصرف مکمل های خود به طور کامل خودداری کنید. در مورد محصولات مراقبت از پوست نیز باید از محصولاتی استفاده کنید که دارای ویتامین های ضروری هستند.

دکمه بازگشت به بالا