سلامت

افراد بلندقامت در معرض ریسک بالاتر سرطان روده بزرگ

در حالی که ارتباط بین قد بالاتر و سرطان کولورکتال قبلاً بررسی شده بود، محققان می گویند مطالعات نتایج متناقضی را نشان می دهد، معیارهای متضاد قد را نشان می دهد و خطر ابتلا به آدنوم را افزایش می دهد. آنها حاوی پولیپ پیش سرطانی روده بزرگ نبودند.

جرارد مولین، رئیس تیم تحقیقاتی در دانشگاه جان هاپکینز در مریلند گفت: «این بزرگترین مطالعه در نوع خود تا به امروز است. یافته‌ها بر اساس شواهدی است که نشان می‌دهد قد بالاتر یک عامل خطر نادیده گرفته شده است و باید هنگام ارزیابی و توصیه به بیماران برای غربالگری سرطان روده بزرگ در نظر گرفته شود.

او می‌گوید: «یکی از دلایل احتمالی این رابطه این است که قد یک بزرگسال به اندازه بدن مرتبط است. تکثیر فعال تر در اندام افراد بلند قد ممکن است احتمال جهش هایی را که منجر به دگردیسی بدخیم می شود، افزایش دهد.

محققان برای اولین بار 47 مطالعه مشاهده‌ای بین‌المللی را شناسایی کردند که شامل 280660 مورد سرطان کولورکتال و 14139 مورد آدنوم کولورکتال می‌شد.

از آنجایی که تعریف قد در سراسر جهان متفاوت است، تیم تحقیقاتی بالاترین و کمترین قد را در گروه های مختلف مطالعه مقایسه کردند. یافته ها نشان می دهد که به طور کلی، افرادی که بالاترین درصد را دارند، 24 درصد بیشتر از افرادی که کمترین درصد را دارند، در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

مولن می گوید: به ازای هر 10 سانتی متر افزایش قد، 14 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و 6 درصد افزایش در خطر ابتلا به آدنوم وجود دارد.

محققان می گویند بیش از نیمی از سرطان های روده بزرگ با عوامل تغییر سبک زندگی از جمله رژیم غذایی ناسالم، فعالیت بدنی ناکافی، سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل مرتبط هستند.

دکمه بازگشت به بالا