بین الملل

جلایی پور: تندروهای وطنی ،فعلا طالبان را تطهیر نکنند

از نظر تاریخی ، دولت های مرکزی افغانستان معمولاً بر کل قلمرو کشور حاکمیت برابر ندارند و نباید آنها را برای جشن پیروزی قریب الوقوع طالبان ، در جهانی خیالی تصور و تحسین کرد.

با این حال ، وضعیت پیچیده در افغانستان مانع از بحث درباره رویکرد استراتژیک ایران در کار با افغانستان نمی شود. از آنجا که طالبان یک جنبش مذهبی “ضد آمریکایی” و از طرفداران “دولت اسلامی” است ، آیا ایران و جمهوری اسلامی باید در کنار طالبان در برابر دولت قانونی افغانستان بایستند و جنایات این گروه تروریستی را پاکسازی کنند؟ به نظر می رسد که به سه دلیل ، استراتژی اصلی ایران در این کشور باید تقویت “دولت ملی” افغانستان باشد ، نه پاک سازی طالبان.

1- ظهور جنبش مذهبی – افراطی طالبان یا استقرار مجدد حکومت اسلامی و امارت در افغانستان مغایر با منافع ملی ایران است. طالبان به عنوان یک جنبش ضد شیعه و ضد ایرانی (نیرویی که یازده دیپلمات ایرانی را در مزار شریف در دهه 1980 به قتل رساند) و ضد توسعه است ، می تواند جریان های متخاصم سلفی و مسلح در ایران را تقویت کند. ائتلاف ضد ایرانی (معروف به ائتلاف نتانیاهو ، بونسلمان و ترامپ) حساب می کند که ایران با تأکید بر تنش های قومی و سایر سلفی ها-مذهبی در ایران قیام خواهد کرد.
2- ایران بیش از چهار دهه در پذیرش مهاجران افغان نقش جدی داشته است …

اما این نقش مهمی در روند توسعه اقتصادی و همکاری افغانستان نداشته است. ایران می تواند در دولت ملی افغانستان (نه از طریق تسخیر طالبان) نقش توسعه ای داشته باشد ، در غیر این صورت وضعیت فعلی “هزینه کردن” ایران و “بهره برداری” از ترکیه ادامه خواهد یافت. در شرایط فعلی افغانستان ، ایران یک پنجم نقش ترکیه را در توسعه اقتصادی افغانستان بازی نمی کند. چه زمانی طالبان علیه توسعه به ایران اجازه می دهند تا در توسعه افغانستان مشارکت کند؟
۳- این واقعیت که در افغانستان افرادی وجود دارند که می خواهند طالبان را به روند اجرایی افغانستان بیاورند ، مسئله ای در داخل افغانستان است و به نیروهای داخلی کشور مرتبط است و افراط گرایان داخلی ایران نباید برای پاکسازی طالبان عجله کنند. دولت های ملی افغانستان ، تاجیکستان و ایران می توانند مانند سه خویشاوند و یاور باشند. واضح است که دفاع از منافع ملی و حوزه های نفوذ ایران در چارچوب همکاری کشورهای همسایه شرقی بهتر انجام می شود و طالبان حتی در مدل دولت ملی افراطی “دولت-ملت” نمی گنجند.

23302

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا