بین الملل

روایت رویترز از غنیمت‌های آمریکایی طالبان

بر اساس این گزارش ، حدود یک ماه پیش ، وزارت دفاع افغانستان تصاویری از تحویل هفت هلیکوپتر جدید آمریکایی به کابل منتشر کرد. وزیر دفاع آمریکا لوید آستین چند روز بعد بر حمایت خود از ارتش افغانستان تاکید کرد.

طالبان در عرض چند هفته بیشتر افغانستان را اشغال کردند و تمام تجهیزات به جا مانده از ارتش را غارت کردند. یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت: “هر چیزی که تخریب نشده است اکنون در دست طالبان است.”

مقامات فعلی و سابق آمریکا می گویند که نگرانند تجهیزات و سلاح های مورد استفاده برای مقابله با غیرنظامیان به دست گروه هایی مانند داعش بیفتد یا حتی به دشمنان ایالات متحده مانند چین یا روسیه تحویل داده شود.

مقامات می گویند یکی از گزینه های آمریکا بمباران تجهیزات بزرگتر از جمله هلیکوپتر است ، اما نگرانی هایی وجود دارد که این امر باعث خشم طالبان در هنگام تخلیه آمریکا شود.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی به رویترز گفت ، اگرچه داده های دقیقی در دست نیست ، اما برآوردهای اطلاعاتی نشان می دهد که طالبان در حال حاضر دارای بیش از 2000 خودروی زرهی و احتمالاً تا 40 هواپیما از جمله بالگردهای بلک هاوک و بالگردهای شناسایی است. و پهپادهای نظامی Scan Eagle را بر عهده گرفت.

مایکل مک کوال ، یکی از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به رویترز گفت: “ما در حال حاضر شاهد جنگجویان طالبان هستیم که سلاح های ساخت آمریکا را از نیروهای افغان می گیرند.” این تهدید مهمی برای ایالات متحده و متحدانش است ».

در این گزارش آمده است که ایالات متحده بین سالهای 2002 تا 2017 حدود 28 میلیارد دلار سلاح به ارتش افغانستان شامل سلاح ، موشک ، دوربین دید در شب و حتی هواپیماهای بدون سرنشین کوچک برای جمع آوری اطلاعات تحویل داده است.

با این حال ، تجهیزات مانند بالگرد بلک هاوک در آن زمان بزرگترین مزیت نظامی ارتش افغانستان بر طالبان بود. بین سالهای 2003 تا 2016 ، ایالات متحده 208 هواپیما به افغانستان تحویل داد.

با توجه به مشکلات موجود در نگهداری این تجهیزات پیشرفته ، یک مقام آمریکایی گفت که آنها اغلب به دلیل نقص فنی خراب می شوند و نیاز به تعمیر دارند که می تواند امیدوار کننده باشد. با این حال ، فرمانده بازنشسته آمریکایی جوزف ووتل گفت که بسیاری از تجهیزات ضبط شده توسط طالبان ، از جمله هواپیماها ، مجهز به فناوری حساس ایالات متحده نبوده است.

به گزارش رویترز ، ایالات متحده از سال 2003 تاکنون دست کم 600000 سلاح پیاده نظام به ارتش افغانستان تحویل داده است که شامل مسلسل های M16 ، 162000 قطعه تجهیزات مخابراتی و 16000 دوربین دید در شب است.

یکی از دستیارهای کنگره به رویترز گفت: “قابلیت های عملیاتی در شب جزء اصلی بازی است.” ووتل و چند مقام دیگر آمریکایی گفتند که سلاح های سبک در اختیار طالبان ، از جمله توپخانه ، خمپاره و تجهیزات توپخانه ، می تواند بر طالبان برتری نظامی نسبت به گروه های مقاومت از جمله دره پنجشیر داشته باشد.

از سوی دیگر ، اندرو اسمال ، کارشناس مسائل ، گفت که طالبان می توانند به چینی ها اجازه دهند این تجهیزات را تهیه کنند. اما یکی دیگر از مقامات آمریکایی معتقد است که پکن می تواند به این نوع تجهیزات نظامی ایالات متحده دسترسی داشته باشد.

کارشناسان می گویند وضعیت در افغانستان نشان می دهد که آمریکایی ها باید راههای بهتری برای ردیابی تجهیزات نظامی که به متحدان خود ارائه می دهند ، بیابند.

311311

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا