اقتصادی

سکه دوباره ارزان شد اما طلا نه

با وجود روند افزایشی قیمت طلا در جهان و البته بازارهای داخلی و همچنین نوسانات نرخ ارز در بازار، سیاست بانک مرکزی برای تحویل اوراق سکه در بورس کالا باعث افزایش قیمت شد. هر قطعه سکه در بازار کاهش یابد. این در حالی است که قیمت طلا در بازارهای داخلی افزایش یافته است.

به گزارش اخبار ما، هفته گذشته اولین عرضه اولیه سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران انجام شد و پس از آن معاملات ثانویه سکه های ضرب شده بانک مرکزی آغاز شد.

بازگشت معاملات سکه و اوراق در تابلوی بورس کالا، بازار آزاد سکه و قیمت آن را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده آتشی که در هفته های اخیر در بازار سکه و طلا حاکم شده و منجر به روند صعودی قیمت ها شده است، متوقف شود. و سکه در بازار ارزان تر شود. به گونه ای که نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، کاهش قابل توجه حباب سکه در همان ابتدای سفر من وی عرضه اول سکه و اوراق در بورس را بیش از حد انتظار خواند و گفت: با توجه به وصول و جابه جایی وجوه در بورس کالا، قطعا انتشار اوراق تاثیر بیشتری در بازار خواهد داشت.

سکه و طلا در جهت مخالف حرکت می کنند

آن را بررسی کنید روند بازار داخلی سکه و طلا در هفته گذشته نشان دهنده کاهش قیمت سکه با وجود افزایش قیمت جهانی طلا است. این در حالی است که طلا طی هفته گذشته در بازار داخلی افزایش یافته است.

یعنی افزایش قیمت جهانی اونس طلا و افزایش نرخ ارز در بازار داخلی طی هفته گذشته مانع از افت قیمت سکه در بازار نشد.

بر اساس اطلاعیه اتحادیه طلا و جواهر تهران به اخبار ما، در هفته گذشته به دلیل کاهش ارزش دلار جهانی، قیمت هر اونس طلا با 83 دلار افزایش به میانه 1700 دلار رسید. کانال اما این افزایش جهانی قیمت طلا در بازار داخلی طلا و سکه چندان شدید و پر نوسان نبود.

در مجموع طی هفته گذشته هر مثقال طلای 17 عیار که استاندارد معاملات در بازار طلا است 75 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 17 هزار تومان افزایش یافت. در آخرین معادلات از دیروز (پنجشنبه) هر مثقال طلا 6 میلیون و 400 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 477 هزار و 439 تومان معامله شد.

برخلاف روند صعودی طلا در بازار، قیمت انواع سکه در آخرین معادلات هفته نسبت به ابتدای هفته افت را تجربه کرد. به این ترتیب هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید با 150 هزار تومان کاهش به 16 میلیون و 50 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید با 100 هزار تومان کاهش به 15 میلیون و 300 هزار تومان می رسد.

نیم سکه و ربع سکه نسبت به ابتدای هفته بدون تغییر ماند، اما سکه یک گرمی نیز نسبت به ابتدای هفته 100 هزار تومان ارزان شد. نیم سکه در پایان هفته 8 میلیون و 800 هزار تومان، ربع سکه 5 میلیون و 750 هزار تومان و سکه یک گرمی 3 میلیون و 200 هزار تومان قیمت گذاری شد.

همانطور که گفته شد با رهبری و اقدامات بانک مرکزی، حباب سکه که در هفته های اخیر از مرز دو میلیون تومان عبور کرد، در هفته جاری کاهش یافت. در حال حاضر حباب سکه در محدوده یک میلیون و 600 هزار تومان قرار دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا