اقتصادی

سکه کمی از اوج پایین آمد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه بازار سکه و طلا در هفته گذشته با نرخ ارز روند صعودی داشته است، از افزایش قیمت سکه 2.2 میلیون تومان و هر گرم طلا حدود 100 هزار تومان خبر داد. این هفته، بیشترین مقدار در نظر گرفته شده در یک هفته; وی گفت: با این حال پس از تغییر روز گذشته در رئیس بانک مرکزی، قیمت ها از اوج فاصله گرفت و افت جزئی را تجربه کرد.

نادر بذرافشان در گفت وگو با اخبار ما، درباره وضعیت بازار داخلی سکه و طلا در هفته گذشته اظهار کرد: با توجه به ادامه رشد بازار ارز در هفته گذشته، این افزایش نرخ ارز تاثیری ندارد. او در بازار سکه و طلا نبود و این بازار را هم افزایش داد. هر قطعه سکه در این هفته 2 میلیون و 200 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 100 هزار تومان افزایش یافت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: قیمت طلا در بازار جهانی که یکی از دو پارامتر اصلی تاثیرگذار بر قیمت سکه و طلا در بازار داخلی است، در هفته جاری به دلیل افزایش قیمت طلا تغییر چندانی نداشت. تعطیلی بازارهای جهانی (سال نو). از زمان تعطیلی بازار تنها پنج تا هفت دلار افزایش قیمت های جهانی در هر اونس بوده است و قیمت جدیدی نداشته ایم. یعنی دلیل اصلی افزایش قیمت سکه و طلا تحت تاثیر رشد نرخ ارز بوده است.

امیدواریم با رویکردها و سیاست‌های جدیدی که احتمالاً با جایگزینی رئیس کل بانک مرکزی اتفاق بیفتد، کنترل حرکت نرخ ارز و کاهش آن در بازارهای داخلی شکل بگیرد. در این صورت قیمت سکه و طلا در بازار متعادل خواهد شد.وی بیان کرد: از اواسط هفته به دلیل افزایش نرخ ارز روند تقاضا در بازارهای داخلی اندکی افزایش یافته و بازار سکه و طلا آتش گرفته و روند صعودی تا پایان سال ادامه داشت. هفته. در ماه های اخیر تغییرات نسبتا قابل توجهی در قیمت سکه و طلا داشتیم اما با تغییراتی که دیروز در بانک مرکزی رخ داد و رئیس کل بانک مرکزی تغییر کرد، امیدواریم با رویکردها و سیاست های جدیدی که ممکن است پیش بیاید. با تغییر رئیس کل بانک مرکزی متمرکز می شود، کنترل حرکت نرخ ارز و کاهش آن در بازارهای داخلی شکل می گیرد. البته در این صورت قیمت ها در بازار سکه و طلا متعادل خواهد شد.

این مقام صنفی همچنین ابراز امیدواری کرد با تغییر در بانک مرکزی و تغییر رویکرد، روند قیمتی در بازار سکه و طلا در هفته های آتی شاهد روند ثبات و کاهش قیمت باشد و با سیاست های جدید بانک مرکزی در کاهش و تثبیت نرخ ارز نقش مهمی ایفا می کند، من می خواهم ارز داشته باشم و بر همین اساس بر بازار سکه و طلا تاثیر می گذارد و روند کاهش قیمت ارز، سکه و طلا را شاهد خواهیم بود.

اگر بانک مرکزی از ابتدا با افزایش عرضه سکه وارد عمل می شد، می توانست نقش مهمی در کنترل قیمت داشته باشد.

بذرافشان تاکید کرد: نکته اصلی افزایش نرخ ارز است که بر قیمت سکه و طلا تاثیر گذاشت. اما بخش دیگر آن به دلیل تقاضا است و بخشی دیگر که می تواند رشد قیمت را در ماه های اخیر کنترل کند، بحث عرضه است. بانک مرکزی با افزایش عرضه سکه می توانست نقش مهمی در کنترل و تثبیت قیمت ها و کاهش حباب سکه که بیش از حد بزرگ شده بود داشته باشد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص تغییر قیمت سکه و طلا در بازار و آخرین قیمت های ثبت شده در پایان هفته برای انواع سکه و مصنوعات طلا گفت: همانطور که گفته شد سکه روز گذشته (پنجشنبه) که حدود 22 میلیون و 600 هزار تومان باقی مانده بود، از بعدازظهر دیروز (پنجشنبه) با اعلام تغییر رئیس کل بانک مرکزی، افت جزئی قیمت ها نسبت به اوج ها ثبت شد. و آخرین قیمت 21 میلیون و 900 هزار تومان ثبت شد.کاهش 700 هزار تومانی قیمت سکه از بعدازظهر دیروز). هر مثقال طلای 17 عیار به هشت میلیون و 600 هزار تومان رسید. 150 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار تقریباً 30 هزار تومان نسبت به اوج خود عقب نشینی کرده اند.

قیمت سکه در این هفته 2 میلیون و 200 و طلا 100 هزار تومان افزایش یافت.

وی افزود: اما در مجموع طی هفته گذشته روند قیمت انواع سکه و مصنوعات طلا افزایشی برآورد می شود. هر قطعه سکه طرح جدید با دو میلیون و 200 هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته به 21 میلیون و 900 هزار تومان و هر قطعه سکه قدیم یک میلیون و 900 هزار تومان نسبت به ابتدای هفته افزایش یافت. هفته 21 میلیون تومان در پایان هفته رسید. نیم سکه با دو میلیون و 100 هزار تومان در آخرین معاملات این هفته 13 میلیون تومان و ربع سکه با 900 هزار تومان افزایش 10 میلیون تومان معامله شد. قیمت سکه گرمی در پایان هفته چهار میلیون و 900 هزار تومان بود که نسبت به ابتدای هفته 400 هزار تومان افزایش داشته است.

بذرافشان ادامه داد: هر مثقال طلای 17 عیار طی هفته جاری 450 هزار تومان افزایش یافت که در آخرین معاملات از روز گذشته 8 میلیون و 380 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 934 هزار تومان معامله شد. تومان که نسبت به ابتدای هفته 100 هزار تومان افزایش قیمت را نشان می دهد.

این مقام صنفی در خصوص آخرین وضعیت حباب ضرابخانه نیز اظهار کرد: سکه حباب در حال حاضر در محدوده دو میلیون و 100 هزار تومان است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا