اقتصادیبرترینهای کسب و کاربین الملل

شرایط مهاجرت به آلمان

کشور آلمان یکی از مهم‌ترین قدرت‌های اقتصادی و صنعتی جهان است که بخشی از اروپای مرکزی و غربی به شمار می‌آید. آلمان دومین کشور پرجمعیت اروپا پس از روسیه بوده و پایتخت آن شهر برلین است. همچنین این کشور را به عنوان ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا می‌شناسند که قدرت اصلی یورو را در دست دارد. شهرهای هامبورگ، مونیخ و فرانکفورت از دیگر شهرهای مهم کشور آلمان هستند.

کشور آلمان یکی از مهم‌ترین مقصدهای مهاجرت در جهان است که بخش عمده‌ای از آن‌ها متعلق به اروپای مرکزی، جنوب اروپا و خاورمیانه هستند. هزینه‌های زندگی مناسب، کیفیت بالای زندگی و امنیت شغلی از مهم‌ترین دلایل افراد برای مهاجرت به این کشور هستند. همچنین مهاجرت تحصیلی به آلمان به دلیل نظام آموزشی برجسته و هزینه تحصیل بسیار پایین در میان دانشجویان بین‌المللی به ویژه ایرانیان محبوبیت زیادی دارد. در ادامه این مقاله با کجارا  همراه باشید تا با انواع روش‌های مهاجرت به آلمان آشنا شوید.

مختصر اطلاعات کلیدی آلمان

  • نام رسمی: جمهوری فدرال آلمان
  • پایتخت: برلین
  • نوع حکومت: فدرالیسم جمهوری پارلمانی
  • واحد پول: یورو
  • زبان رسمی: آلمانی
  • مساحت کل: 357 هزار کیلومتر مربع (رتبه 63 در جهان)
  • تعداد ایالت: 26
  • جمعیت: 84.4 میلیون نفر (آمار سال 2022 و رتبه 19 در جهان)
  • شرایط اقلیمی: عموما معتدل و مایل به سرد به ویژه در شمال کشور
  • میزان تولید ناخالصی: 4 تریلیون دلار در سال جاری میلادی (رتبه 4 در جهان)
  • متوسط سرانه: 46 هزار دلار در سال
  • نرخ بیکاری: 3 درصد (آمار سال 2022)
  • رتبه جهانی در دموکراسی: 6
  • رتبه جهانی در حقوق زنان: 10
  • رتبه جهانی در آزادی مطبوعات11
  • رتبه جهانی در میزان شادی و رضایت مردم13
  • رتبه جهانی در امنیت16
  • بزرگ‌ترین شهربرلین
  • محبوب‌ترین شهرها: برلین، مونیخ، هامبورگ، فرانکفورت، کلن، اشتوتگارت، لایپزیگ و…
  • تعداد دانشگاه‌های معتبر: بیش از 380 دانشگاه معتبر شناخته شده

تاریخچه مهاجرت به آلمان

بعد از جنگ جهانی دوم، اولین موج مهاجرت به آلمان آغاز شد. نخستین مهاجران، حدود 12 میلیون از آلمانی‌هایی بودند که به دلیل تغییرات مرزی در اروپا، مجبور به مهاجرت از شهر خود به مناطق آلمان شدند. سپس در دهه 1960، به دلیل بحران نیروی کار، کشورهای ایتالیا، یونان، ترکیه، مراکش، پرتغال، تونس و یوگسلاوی به ترتیب با آلمان غربی برای ارسال نیروی کار به این کشور، پیمان همکاری منعقد کردند. از طرف دیگر آلمان شرقی تصمیم گرفت نیروی کار مورد نیاز خود را از کشورهای سوسیالیست چون ویتنام شمالی، کره شمالی، آنگولا، موزامبیک و کوبا تامین کند. به هر طریق این دهه آغاز موج مهاجرت کاری به آلمان بود.

در دهه 1980 و 1990، کشور آلمان مقصد پناهنده‌های مختلف از کشورهایی چون کشورهای عمدتا خاورمیانه‌ای، لبنان، یوگسلاوی، رومانی و ترکیه بود که به دلیل جنگ یا شرایط ویژه سیاسی از کشور خود گریخته بودند. با گسترش موج پناهندگی از کشورهای اروپای شرقی و آسیا به کشور آلمان، در سال 2014 تعداد مهاجران غیرقانونی در این کشور به بیش از 276 هزار نفر رسیده، تا جایی که کمپ‌های پناهندگی دیگر ظرفیت پذیرش مهاجران جدید را نداشتند. چنین شرایطی موجب ظهور بحران مهاجرت در سال 2015 و افزایش تعداد مهاجران به 1 میلیون نفر شد. با ظهور مشکلات متعدد، قوانین جدیدی در این زمینه تنظیم شد و بسیاری از پناهندگان به کشور خود بازگردانده شدند. همچنین شرایط پذیرش نیروی کار ماهر نیز با گسترش استفاده از کارت آبی اروپا، سختگیرانه‌تر شد. در حال حاضر با توجه به سیاست‌های جدید مهاجرتی، متقاضیان مهاجرت به آلمان باید از توانایی‌ها و مهارت‌های مهمی برخوردار باشند و در حال حاضر اقدام از روش تحصیل به شرط صلاحیت‌های بالای علمی متقاضی، مسیری راحت‌تری را در پیش دارد.

در سال 2019 تعداد مهاجران ساکن در کشور آلمان بیش از 11 میلیون نفر بود، که از این میان بیشترین گروه‌های قومی به ترتیب متعلق به ترکیه، لهستان، سوریه، رومانی، ایتالیا، کرواسی، یونان، بلغارستان، افغانستان، روسیه و عراق می‌باشد. تعداد ایرانیان مهاجر در آلمان نیز حدود 122 هزار نفر است. طبق آمار کمیسیون اروپا، کشور آلمان در میان کشورهای اتحادیه اروپا بیشترین میزان مهاجر را در خود جای داده است.

ساختار اقتصادی

کشور آلمان اقتصادی مبتنی بر بازار آزاد و نوعی از سوسیالیسم دارد که با نیروی کار متخصص، فساد بسیار پایین و نوآوری بسیار بالا در جهان شناخته می‌شود. از منظر صادرات، این کشور در مقام سوم جهانی و از نظر تولید ناخالص ملی سرانه نیز در مقام چهارم جهان قرار گرفته است و تولید ناخالصی داخلی آن در سال جاری میلادی به 4 تریلیون دلار رسیده است. همچنین آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا به شمار آمده و نرخ بیکاری آن در سال 2022 برابر با 3% گردیده است که یکی از کمترین نرخ‌های بیکاری در کشورهای پیشرفته در جهان می‌باشد. این موضوع تقاضای مهاجرت به آلمان را در سال‌های اخیر افزایش داده است.

صنعت اتومبیل‌سازی یکی از مهم‎‌ترین تولیدات کشور آلمان است که در سطح جهانی اعتباری برجسته دارد. علاوه بر وسایل نقلیه، ماشین‌ها، کالای شیمیایی، کالای الکترونیکی، دارویی، حمل و نقل، فلزات اولیه، صنایع غذایی، لاستیک و پلاستیک مهم‌ترین کالاهای صادراتی آلمان را تشکیل می‌دهند. همچنین 29 شرکت از مهم‌ترین شرکت‌های جهان همچون مرسدس بنز، bmw، دایملر، فولکس واگن، آلیانتس و زیمنس همگی در آلمان قرار دارند. علاوه بر آن، این کشور یکی از مراکز مهم نوآوری‌های علمی و تکنولوژیک در طول تاریخ بوده و مخترعان بزرگی چون یوهانس کپلر، آلبرت انیشتین، هاینریش هلتز و ماکس پلانک را پرورش داده است. کشور آلمان هفتمین مقصد گردشگری در جهان بوده و صنعت توریسم نیز از منابع درآمد عمده این کشور به شمار می‌آید.

دانشگاه‌های و سیستم آموزشی

موضوع آموزش در آلمان جزئی از اختیارات دولت‌های فدرال هر ایالت است، با این حال به طور عمومی تحصیل به مدت حداقل 9 سال در آلمان اجباری است. پس از پایان تحصیلات ابتدایی، دانش‌آموزان می‌توانند انتخاب کنند تا در مسیر نظری و یا فنی و حرفه‌ای به ادامه تحصیل بپردازند. از طریق مسیر فنی و حرفه‌‌ای، دانش‌آموزان در زمینه مورد نظر دوره کارآموزی گذرانده و پس از پایان آن مدرکی را دریافت می‌کنند که تقریبا برابر با مدرک آکادمیک است.

بیشتر دانشگاه‌های آلمانی دولتی بوده و شامل شهریه تحصیل برای دانشجویان نمی‌شوند. دانشجویان بین‌المللی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند، می‌توانند با شهریه‌ای رایگان یا بسیار پایین (به طور متوسط 250 تا نهایت 750 یورو برای هر ترم) در این دانشگاه‌ها (البته صرفا به زبان به تحصیل بپردازند. شهر برلین، پنجمین شهر دوستدار دانشجو در جهان است که حدود 205 هزار دانشجو در آن تحصیل می‌کنند که بیش از 15 درصد از این تعداد، دانشجویان بین‌المللی هستند. همچنین برخی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان همچون دانشگاه هایدلبرگ و یا هامبولت در کشور آلمان قرار گرفته که این موضوع اشاره به سابقه آموزش عالی در این کشور دارد. آلمان بارها به عنوان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در خارج از کشور انتخاب شده و به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی نیز شناخته می‌شود.

خدمات درمانی و رفاهی

کشور آلمان قدیمی‌ترین سیستم پوشش سراسری خدمات درمانی را در جهان دارد که از زمان بیسمارک در دهه 1880 آغاز شد. تمامی شهروندان آلمانی به طور قانونی موظف به داشتن نوعی بیمه هستند. حدود 88% از کل جمعیت تحت پوشش درمانی دولتی بوده و مابقی بیمه خصوصی دارند. متوسط سن امید به زندگی در آلمان 81 سال بوده که از این نظر رتبه 25 م در جهان را داراست. پس از مهاجرت به آلمان، افرادی که به عنوان نیروی کار در این کشور زندگی می‌کنند، از طرف کارفرمای خود بیمه شده و تنها نیمی از هزینه بیمه را خود پرداخت می‌کنند. دانشجویان نیز می‌توانند بیمه دانشجویی را تهیه کرده که هزینه‌های خدمات درمانی آن‌ها را پوشش می‌دهد. البته برای این سیستم بهداشت درمانی، مالیات و هزینه‌ای از حقوق ماهانه افراد کسر شده و همچنان با گستردگی بزرگ این نظام بهداشتی، بسیاری از منظر وقت گرفتن پزشک متخصص، از این سیستم گلایه دارند اما پزشکان عمومی بسیار بیشتر و سریع‌تر در دسترس هستند.

وضعیت سیاسی و اجتماعی

کشور آلمان یک جمهوری فدرال و دموکراتیک بوده که از 16 ایالت تشکیل شده است. مجلس فدرال، در راس قوه مقننه اصلی این کشور است که در کنار آن دو مجلس بوندستاگ و بوندسرات قرار گرفته‌اند که به ترتیب به عنوان نمایندگان ملت و نمایندگان ایالات عمل می‌کنند. رئیس جمهور عالی‌ترین مقام حکومتی است که توسط اجلاس فدرال (متشکل از نمایندگان بوندستاگ و ایالت‌ها) انتخاب می‌شود. پس از او، رئیس مجلس بوندستاگ دومین مقام ارشد حکومتی آلمان به شمار می‌آید. صدراعظم به عنوان سومین مقام حکومتی (اما در عمل قدرتمندترین) نیز از طریق کسب حداکثر آراء در بوندستاگ برگزیده می‌شود. این مقام طول مشخصی نداشته و تا زمانی که مجلس رای عدم اعتماد به آن فرد ندهد، پابرجاست. همچنین دادگاه فدرال قانون اساسی در راس قوه قضائیه محسوب می‌شود که خود به دو مجلس سنا با وظایف متفاوت، تقسیم می‌شود.

کشور آلمان یکی از مهم‌ترین کشورهای توسعه‌یافته با مقام چهارم جهانی از نظر شاخص توسعه انسانی است. امنیت اجتماعی، بیمه درمانی گسترده، سیاست‌های حامی محیط‌زیستی و آموزش رایگان از مهم‌ترین دلایلی است که مهاجرت به آلمان را ایده‌آل می‌سازد.

آب و هوای آلمان

بخش بیشتر کشور آلمان آب و هوایی معتدل داشته، بخش شمالی آن تحت تاثیر اقلیم اقیانوسی و بخش‌های جنوبی و جنوب شرقی تحت تاثیر اقلیم قاره‌ای قرار دارند. زمستان‌ها و تابستان‌ها در آلمان در مناطق مختلف کشور بسیار متفاوتند، زمستان‌های سرد در آلپ و تابستان‌های گرم و خشک در مناطق داخلی. به عبارت بهتر بادهای سرد شمالی و آب و هوای گرم شرقی در کنار یکدیگر اقلیمی معتدل را برای این کشور فراهم ساخته‌اند. به نحوی که متوسط دمای هوا در طول سال 3 تا 19 درجه است. از آنجایی که شرایط آب و هوایی این کشور بسیار مناسب است، بسیاری از افراد پس از مهاجرت به آلمان، به سادگی به آب و هوای آن عادت می‌کنند.

مزیت‌های مهاجرت به آلمان

  • زندگی در کشوری با استانداردهای بالای زندگی
  • آب و هوای معتدل
  • بیمه درمانی گسترده دولتی
  • آموزش رایگان
  • امنیت شغلی
  • تکنولوژی بالا
  • امنیت و رفاه اجتماعی
  • دسترسی به ویزای شینگن و کشورهای این حوزه

روش‌های مهاجرت به آلمان

  • مهاجرت تحصیلی
  • مهاجرت کاری
  • مهاجرت از طریق دوره‌های زبان، دوره‌های آموزش فنی حرفه‌ای مانند آوسبیلدونگ
  • مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری و کارآفرینی
  • مهاجرت از طریق ازدواج
  • مهاجرت از طریق تولد
  • پناهندگی

مهاجرت تحصیلی به آلمان

کشور آلمان یکی از به صرفه‌ترین و بهترین کشورهای جهان برای تحصیل است. از آنجایی که اکثریت دانشگاه‌های این کشور دولتی هستند، تحصیل در آن‌ها تقریبا رایگان بوده و تنها هزینه ناچیزی در حدود 250 یورو را برای فرآیند ثبت‌نام دریافت می‌کنند. مهاجرت به آلمان برای تحصیل به علت هزینه پایین آن در میان دانشجویان ایرانی نیز محبوبیت زیادی دارد. رشته‌های مهندسی، حقوق، علوم پایه و اقتصاد و دانشگاه‌های دانشگاه فریه برلین، هامبولت برلین، دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و دانشگاه هایدلبرگ از مشهورترین گزینه‌های تحصیل در میان دانشجویان بین‌المللی هستند.

از آنجایی که کشور آلمان در زمینه آموزش عالی سابقه‌ای بسیار طولانی دارد، استانداردهای آموزشی در این کشور بسیار بالاست و دانشجویان برای اخذ پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی باید از رزومه قوی برخوردار باشند. با اینکه اغلب رشته‌های ارائه شده در این کشور به زبان آلمانی هستند، برخی از رشته‌ها به زبان انگلیسی نیز ارائه شده و دانشجویان برای اخذ پذیرش در آن به مدرک زبان آلمانی احتیاجی ندارند. با این‌حال سیاست‌های سفارت آلمان به نحوی است که ممکن است از متقاضیان ویزای تحصیلی مدرک B1 آلمانی را درخواست کند. به طور کلی نیز دانش زبان آلمانی برای زندگی در آلمان امری ضروری محسوب شده و متقاضیان تحصیل در این کشور بهتر است در سطح متوسطی آن را فرا بگیرند.

یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل در آلمان، پیوندهای دانشگاه با محیط شغلی است، به نحوی که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی با سهولت بیشتری می‌توانند از فرصت‌های استخدامی بهره‌مند شوند. همچنین آن‌ها در طول دوران تحصیلشان نیز می‌توانند به مدت 20 ساعت در هفته کار کرده و علاوه بر پرداخت هزینه‌های زندگی خود، مهارت‌های شغلی مفیدی کسب کنند.

برای کسب اطلاعات در زمینه مهاجرت تحصیلی به آلمان بیشتر بخوانید.

مهاجرت کاری به آلمان

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به آلمان، دریافت مجوز کاری برای استخدام در این کشور است. بازار کار و اقتصاد آلمان از ثبات بسیار خوبی برخوردار بوده، همچنین نرخ بیکاری در آن بسیار پایین است. برای دریافت ویزای کاری آلمان رقابت شدیدی جریان دارد، زیرا سیاست‌های جدید مهاجرتی این کشور تنها به نیروی کار متخصص و ماهر مجوز کار اعطا کرده و متقاضیان باید توانایی‌ها و مهارت‌های شغلی قابل توجهی در رشته خود داشته باشند. با افزایش مهاجرت شهروندان کشورهای جهان سوم به آلمان، این کشور به عنوان سرزمین فرصت‌ها برای آن‌ها لقب گرفته است.

علاقه‌مندان به کار در آلمان می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی چون ویزای جستجوی کار، ویزای کار و ویزای خوداشتغالی اقدام کنند. مدت زمان ویزای جستجوی کار 6 ماه بوده و متقاضیان در صورت پیدا کردن شغل مناسب در این بازه زمانی، می‌توانند ویزای خود را تمدید کنند. روش دیگر مهاجرت کاری به آلمان از طریق دریافت جاب آفر است، افرادی که توانسته‌ باشند از طریق کارفرمایی معتبر داخل آلمان پیشنهادی شغلی دریافت کنند، می‌توانند برای ویزای کاری دو ساله این کشور اقدام کنند. افرادی که قرارداد کاری بیشتر از یکسال داشته و حقوق ماهیانه آن‌ها نیز بیشتر از 4200 یورو باشد، می‌توانند برای دریافت کارت آبی که بهترین نوع ویزای کاری در کشورهای اروپایی است، اقدام کنند. این نوع ویزا اعتباری 4 ساله داشته و قابل تمدید نیز می‌باشد. برای درخواست اقامت دائم آلمان، داشتن حداقل 5 سال سابقه کاری و برای درخواست تابعیت، حداقل 8 سال زندگی در این کشور الزامی است.

برای کسب اطلاعات در زمینه مهاجرت کاری به آلمان بیشتر بخوانید.

مهاجرت به آلمان از طریق کارآفرینی

کشور آلمان از کارآفرینان مستعد با ایده‌های نوآورانه برای پیشرفت اقتصادی این کشور استقبال می‌کند. مهاجرت به آلمان از طریق کارآفرینی مختص کسانی است که می‌خواهند تجارتی جدید را در این کشور ایجاد کنند. متقاضیان باید سرمایه‌ای اولیه به مبلغ 25000 یورو به همراه یک بیزنس پلن دقیق در اختیار داشته باشند تا بتوانند برای ایجاد کسب و کار خود در آلمان اقدام کنند. این ویزا که اعتباری سه ساله دارد، می‌تواند پس از گذشت چند سال و اداره موفق شرکت تجاری منجر به دریافت اقامت دائم و تابعیت آلمان بشود. برخورداری از سابقه کار موفق در حوزه مدیریتی، دانش تخصصی مربوطه و امکان سودآوری تجارت پیشنهادی از شرایط لازم برای دریافت این ویزا هستند.

مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

مهاجرت به آلمان از طریق تولد

آلمان از جمله کشورهایی است که از قاعده خون در زمینه تولد پیروی می‌کند، یعنی برای آنکه فرزند متولد شده در خاک این کشور تابعیت آلمان را دریافت کند باید حداقل یکی از والدین او آلمانی باشد. اگرچه در شرایطی خاص امکان دریافت تابعیت صرف نظر از تابعیت والدین وجود دارد. به طور مثال اگر والدین فرزند متولد شده نامعلوم بوده و یا دارای هیچ تابعیتی نباشند، و یا اگر والدین او اقامت دائم آلمان را داشته و حداقل هشت سال در این کشور زندگی کرده باشند. در حالت دوم فرزند متولد شده تا قبل از 21 سالگی می‌تواند برای اخذ تابعیت آلمان در صورت برخوردار بودن از یکی از شرایط زیر درخواست دهد:

  • حداقل 8 سال از زندگی خود را در این کشور گذرانده،
  • 6 سال در یکی از مدارس آلمانی تحصیل کرده،
  • از دانشگاهی آلمانی فارغ‌التحصیل شده،
  • آموزشی فنی و حرفه‌ای را در این کشور به پایان رسانده باشد.

مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی

پناهندگی یکی از نامناسب‌ترین روش‌های مهاجرت در جهان است، زیرا پناهندگان به صورت غیرقانونی وارد کشور مقصد شده و باید شرایط خاصی همچون اقامت در کمپ‌های پناهندگی را از سر بگذرانند. پناهندگان افرادی هستند که به دلیل شرایط سیاسی، اجتماعی و یا اعتقادی نامناسب در کشور خود، مجبور به ترک آن شده و امکان بازگشت به آن را ندارند. تمامی پناهندگان به کشور آلمان باید ابتدا دلیل قانع‌کننده‌ای ارائه دهند که در صورت کافی نبودن دلیل و یا رد آن، دیپورت می‌شوند. کشور آلمان در حال حاضر با بحران پناهندگی روبه‌رو بوده به همین دلیل سخت‌گیری‌های زیادی در این زمینه نشان می‌دهد. سالیانه پناهندگان بسیاری به کشور خود بازگردانده شده و افراد مورد تایید نیز باید مدت زمان نسبتا قابل توجهی را در کمپ مستقر شوند.

گروه مهاجرتی ادب به دلیل غیرقانونی بودن روش پناهندگی هیچگونه اقدام و حتی مشاوره‌ای در این زمینه انجام نمی‌دهد.

بهترین مقاصد جایگزین برای آلمان کدامند؟

ما در این مقاله درباره مهاجرت به آلمان و شرایط بسیار عالی و مزایای بی‌شمار زندگی در این کشور، نظیر امکان داشتن آینده‌ی درخشان و کیفیت زندگی بسیار بالا در کلیه شاخص‌های اصلی زندگی، داشتن چهارمین اقتصاد بزرگ جهان، کیفیت بالای سطح فرهنگ مردم و رفتار خوب با مهاجران، موقعیت‌های شغلی بی‌نظیر و… صحبت کرده‌ایم. در واقع کشور آلمان به دلیل یک سری مسائل از جمله مهم‌ترین فاکتورهای اشاره شده، اغلب در 10 کشور برتر جهان قرار دارد؛ اما این را هم همیشه باید در نظر داشت که هیچ کشور بی عیب و نقصی وجود ندارد و همچنین جا دارد ابتدا به طور مختصر چندی از معایب مهاجرت به آلمان را ذکر نماییم:

  • زبان آلمانی بسیار سخت بوده و یکی از معضل‌های اصلی مهاجران در این کشور است. در حالی که بسیاری برای بازار گرمی، تبلیغاتی نظیر یادگیری آلمانی در 6 ماه و امثال آن را کرده، باید گفت بسیاری با سالیان سال مطالعه و حتی حضور در جامعه آلمان هنوز دغدغه زبان را دارند.
  • از نظر فرهنگی نیز همینطور است و اگرچه که آلمان عموما کشوری نژادپرست نبوده اما از طرف دیگر ورود و صمیمیت مورد نظر شخص با جوامع مردم این کشور، برای مهاجران بسیار سخت است؛ مخصوصا آن دسته از مهاجرانی که با طرز فکر کاملا جهان سومی رفته، احساساتی برخورد کرده و بنابراین از این قضیه کاملا نا امید می‌شوند و اسم آن را نژادپرستی می‌گذارند!
  • برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی، به دلیل برتری نظام آموزشی آلمان در جهان و همچنین امکان تحصیل رایگان یا تحصیل با شهریه‌های بسیار کم در این نظام قوی، باید گفت که اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی و به اتمام رساندن تحصیل در این کشور بسیار سخت است.
  • اگرچه که آلمان کشوری صنعتی بوده و جزء 5 اقتصاد برتر جهان و یکی از کشورهای با کمترین میزان نرخ بیکاری بوده، اما در کل هزینه‌های زندگی به خصوص در شهرهای بزرگ آن با درآمدها به ویژه برای مهاجران تازه وارد تا چندین و چند سال ابتدایی اصلا توازن ندارد و در کنار آن مخارج سنگین مالیات و سیستم بهداشت و درمان سراسری را هم باید در نظر گرفت.
  • پیروی مورد فوق، باید گفت که در آلمان هزینه‌های بسیاری دیگر از مردم گرفته می‌شود، یعنی در کنار مالیات‌های بالا، هزینه‌های بهداشت و درمان و… شما حتی باید هزینه ماهانه تلویزیون ملی کشور را پرداخت نمایید؛ حتی اگر یک تلویزیون هم در خانه نداشته باشید.
  • آلمان در سیستم خود و به ویژه سیستم اداری، به عنوان یکی از 5 کشور پیشرفته و صنعتی اول در جهان، بسیار همچنان از سیستم‌های کلاسیک، کاغذی و زمانبر و کم کارآمد استفاده می‌نماید. یا مثال دیگر، امکان استفاده کمتر از پرداخت با کارت بانکی و اصرار اکثر اماکن به پرداخت وجه نقد و… همچنین سیستم بهداشت و درمان آن اگرچه سراسری بوده اما در بسیاری از موارد به ویژه برای گرفتن وقت دکتر متخصص و درمانهای حتی برای موارد واجب، اصلا راضی کننده نیست.

حال افرادی که به هر دلیل ذکر شده‌ی عمومی یا بنا به دلایل شخصی خود به دنبال مقاصدی مشابه و با کیفیت تحصیل و زندگی بالا هستند، پیشنهاد صد در صد گروه مهاجرتی ادب ویزا با داشتن بیش از 10 سال سابقه در مسیر مهاجرت تحصیلی و بررسی همه موارد از سوی متقاضیان و پرونده‌های به ثمر رسیده و با در نظر گرفتن کلیه شاخص‌های اصلی کیفیت زندگی، 2 مقصد و گزینه و مهاجرت به استرالیا را به متقاضیان پیشنهاد می‌نماید. چرا که فارغ از شرح یا حتی اشاره به موارد تکراری برای شاخص‌های کیفی زندگی، اقتصادی، تحصیلی، اشتغال و… دو کشوری که همانند آلمان در این معیارهای اصلی به بهترین شکل عمل کرده در کنار آن در امر مهمی دیگر یعنی در زمینه مهاجرت و راحتی مسیر چه برای رسیدن به مقصد و چه برای دوام آوردن و احساس رضایت، در چندین سال اخیر بهتر از آلمان به ویژه برای دانشجویان عمل کرده است و برای آن‌ها سرنوشت مسیر مهاجرتی شخص و به ویژه برای ایرانیان که روز به روز گزینه‌ها برایشان از سمت جوامع بین‌المللی کمتر شده، با انتخاب مسیر یا کانادا بسیار این مسیر هموارتر و موفقیت آمیزتر بوده و آینده درخشانی در انتظار آن‌ها خواهد بود. گروه مهاجرتی ادب به طور تخصصی در زمینه اقدام برای پرونده‌های تحصیل در کانادا و تحصیل در استرالیا با داشتن بیش از 10 سال سابقه بسیار درخشان و پرونده‌های بی‌شمار موفق، برای متقاضیان با داشتن کادری مجرب و متخصص و تشکیل پرونده‌ای قوی، این مسیر و رویا را تبدیل به واقعیت می‌نماید. جهت مشاوره و کسب اطلاعات درباره مقاصد ذکر شده در زمینه مهاجرت تحصیلی می‌توانید با مشاوران و کارشناسان تخصصی ما در تماس باشید: 02171400111

مهاجرت به آلمان و هزینه‌های زندگی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مهاجرت، آگاهی از هزینه‌های ضروری زندگی در کشور مورد نظر است. کشور آلمان یکی از مناسب‌ترین کشورهای اروپایی از نظر هزینه‌های زندگی است و مهاجران می‌توانند با حقوقی متوسط از رفاهی نسبی در این کشور برخوردار شوند. متوسط درآمد ماهیانه افراد در این کشور برابر با 2350 یورو است. در جدول زیر شرح برخی از هزینه‌های اولیه زندگی در آلمان را مشاهده می‌کنید:

شرح هزینه قیمت به یورو
2 وعده غذا برای دو نفر در رستورانی متوسط 50
یک لیتر شیر 0.97
یک قرص نان 1.71
یک کیلو برنج 1.97
12 عدد تخم مرغ 2.56
یک کیلو سیب زمینی 1.56
بطری 1.5 لیتری آب معدنی 0.56
رفت و آمد ماهیانه با وسایل نقلیه عمومی 70
یک لیتر بنزین 2.17
قبوض ماهیانه آب، برق، و.. 242
اجاره ماهیانهبرخی از امکانات این ویزا را بخوانید:
  • دسترسی به خدمات عمومی مانند آموزش، بهداشت و مسکن
  • مجوز کار و فعالیت در بازار آلمان
  • حمایت و زندگی در کنار خانواده
  • زندگی در فرهنگ آلمانی و یادگیری زبان آلمانی در محیط

 این ویزا تا زمانی که عضو خانواده، شریک زندگی یا همسرتان در آلمان زندگی می‌کنند، معتبر است.

شرایط کلی اقامت به صورت زیر است:

  1. رابطه با فرد ویزا شده اصلی، قانونی و ثبت شده و قابل اثبات باشد. (همسر، فرزندان زیر ۱۸ سال یا والدین)
  2. شخص ویزا شده اصلی با ویزای تحصیلی یا ویزای کاری مهاجرت کرده باشد.
  3. شخصی که در آلمان است باید قادر به پرداخت هزینه‌های مسکن، مخارج روزمره، هزینه درمان و سایر هزینه‌های مرتبط برای خود و همراهانش در آلمان باشد.
  4. اثبات مهارت زبانی فرد همراه در صورت نیاز.

اما چه افرادی می‌توانند با این ویزا به آلمان بروند و شرایط برای هر دسته به چه صورت است؟

همسر یا نامزد

اگر با یک تبعه خارجی یا هم‌وطن ازدواج کرده‌اید که دارای مجوز اقامت، بلوکارت آلمان، کارت ICT، مجوز اقامت دائم یا اجازه اقامت دائم در اتحادیه اروپا باشد و هر دو بالای ۱۸ سال دارید، می‌توانید ویزای همراه آلمان را دریافت کنید.

نکته: جمهوری فدرال آلمان، ازدواج‌های چندهمسری را به رسمیت نمی‌شناسد، بنابراین اگر قبلاً یک شریک زندگی خود را به آلمان آورده باشید، اجازه ندارید همسر دیگری را با خود همراه کنید.

فرزند زیر 18 سال

درصورتی‌که یکی از والدین، دارای مجوز اقامت باشند، کودک می‌تواند وارد آلمان شود. کودک نیازی به مهارت آلمانی ندارد. درصورتی‌که سن فرزند بین ۱۶ تا ۱۸ باشد، تحت شرایطی ممکن است به مدرک زبان نیاز داشته باشد.

والدین کودکان زیر سن قانونی

والدین کودکان خردسال که به طور قانونی در آلمان اقامت دارند، درصورتی‌که حق مراقبت و حضانت از کودک را داشته باشند، می‌توانند برای پیوستن به فرزند خود درخواست دهند.

جزئیات کامل‌تر را در صفحه  و بخوانید.

مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی

مهاجرت از طریق پناهندگی آخرین راه و البته پرخطرترین روش برای مهاجرت به حساب می‌آید. پناهندگی همان‌طور که از نامش پیداست، یعنی در کشور خود در شرایط تهدیدهای سیاسی، دینی، قومیتی و خطر جانی باشید و بتوانید این شرایط را طی مصاحبه و همراه با مدارک لازم، اثبات کنید.

سپس این اداره در مورد درخواست پناهندگی تصمیم‌گیری خواهد کرد که ممکن است چندین ماه طول بکشد. در صورت تأیید درخواست، به فرد متقاضی، پناهندگی و اجازه اقامت در آلمان داده خواهد شد. اگر درخواست رد شود، فرد یا می‌تواند نسبت به این تصمیم اعتراض کند و یا کشور آلمان را ترک کند.

نکته: پارسی کانادا هیچ‌گونه خدماتی در زمینه  ارائه نمی‌دهد؛ اما آماده کمک به شما برای مهاجرت قانونی به آلمان است. کافی است  را پرکنید تا با شما تماس بگیریم.

کارت شانس آلمان (جدیدترین روش مهاجرت به آلمان)

البته لازم به ذکر است این ویزا همچنان در مرحله طرح پیشنهادی است و قرار است تابستان ۲۰۲۳ تصویب شود. پس اگر برای یک الی دو سال آینده برنامه مهاجرت به آلمان را دارید، این روش ممکن است مناسب شما باشد. درواقع در روش کارت شانس آلمان شما بر اساس یک‌سری شروط وارد به‌اصطلاح یک استخر (pool) می‌شوید و هر متقاضی که بیشترین امتیاز را داشته باشد، به واسطه این ویزا می‌تواند به آلمان مهاجرت کند.

دولت آلمان قرار است هرسال مشاغلی که برای آن نیروی کار متخصص کمی وجود دارد را اعلام کند. به‌همین دلیل براساس لیست مشاغل اعلام شده، امتیازات نیز متفاوت خواهد بود. شرایط اخذ کارت شانس آلمان شامل موارد زیر است:

  • ارائه مدرک دانشگاهی مرتبط با شغل درخواستی برای اثبات تخصص و مهارت در آن حوزه
  • داشتن حداقل ۳ سال سابقه کار
  • داشتن مدرک زبان آلمانی (حداقل این مدرک هنوز مشخص نیست ولی انتظار می‌رود، حداقل B1 باشد)
  • داشتن سن زیر ۳۵ سال

پس می‌توان مزایا و معایب این روش را به شرح زیر خلاصه کرد:

مزایا معایب
یک روش جدید تعداد ویزای محدود در هر سال
عدم نیاز به کاریابی آنلاین دارای محدودیت سنی
عدم نیاز به جاب‌آفر داشتن شرط مدرک زبان آلمانی

اطلاعات بیشتر درباره را در این مقاله بخوانید.

بهترین راه مهاجرت به آلمان کدام است؟

انتخاب بهترین راه، ساده نیست و به معیارهای متفاوتی بستگی دارد و از همه مهم‌تر اینکه چه شخصی این سؤال را بپرسد. پس در ادامه یک دسته‌بندی کلی داریم که پیشنهاد برای هر دسته را در آن ارائه می‌دهیم.

  • افرادی که مدرک تحصیلی و سابقه کار ندارند یا قصد ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را دارند: مهاجرت از طریق تحصیل
  • افرادی که به دنبال فعالیت های تحقیقاتی در شرکت های معتبر و تحقیقاتی هستند: ویزای تحقیقاتی
  • افرادی که زیر ۳۰ سال سن دارند و دیپلم خود را گرفته‌اند و قصد کار دارند: ویزای آوسبیلدونگ
  • افرادی که تخصص دارند و به دنبال کار هستند از طریق ویزای جاب آفر (بسته به شرایط فرد و سابقه و رزومه‌ای که دارد)
  • افرادی که بالای ۱۸ سال دارند یا حتی بالای ۴۵ سال و توانایی مالی خوبی دارند و می‌توانند یک استارتاپ در آلمان خریداری کنند: مهاجرت از طریق ویزای خوداشتغالی (راه‌اندازی استارتاپ)
  • افرادی که همسرشان یا اعضای خانواده‌شان در آلمان هستند و به دنبال راهی برای مهاجرت آسان و بی‌دغدغه هستند ویزای همراهی بهترین گزینه است.
  • افرادی که در شرکتی در ایران با شعبات بین‌المللی کار می‌کنند و قصد کار در شعبه آلمان را دارند کارت ICT مناسب است.

موقع مهاجرت به آلمان باید هزینه های اخذ ویزا و تمکن مالی را در نظر بگیرید.

برای مهاجرت به آلمان چقدر باید هزینه کنیم؟

شاید مهم‌ترین مسئله‌ای که در طی فرآیند مهاجرت ممکن است ذهن شما را درگیر کند مسئله هزینه‌ها باشد. هزینه مهاجرت به آلمان بسته به روش انتخابی شما و همین‌طور تعداد افرادی که برای ویزا اقدام کرده‌اند و همین‌طور موارد دیگر متفاوت است.

ما هزینه‌ها را بر اساس مراحل مهاجرتتان به چند دسته تقسیم کرده‌ایم:

✍? هزینه‌های قبل از مهاجرت به آلمان:

1- هزینه آماده‌سازی مدارک:

این بخش شامل هزینه آزادسازی مدارک / هزینه ترجمه مدارک تحصیلی / هزینه ترجمه سوابق کاری

هزینه آزادسازی مدارک متغیر است
هزینه ترجمه مدارک تحصیلی و سوابق کاری متغیر است
هزینه‌های ویزا متریک جهت لگال مدارک بر اساس تجربه حدود 100 الی 120 یورو (هر مدرکی بخواهید لگال کنید ۳۰ یورو و هر مدرک جداگانه ۸ یورو هم کارمزد دارد)
هزینه گرفتن معادل‌سازی زاب لیسانس 200 یورو و دیپلم 60 الی 110 یورو

2- هزینه بیمه مسافرتی

هر شخصی قبل از ورود به آلمان با هر نوع ویزایی نیاز به بیمه مسافرتی دارد که با تعیین دوره زمانی بین ۶۰ الی ۹۰ روز هزینه‌ای معادل ۱۲۰ الی ۱۵۰ هزار تومان (تعهد ۳۰۰۰۰ یورو) دارد.

3- هزینه‌های زبان آلمانی

مهارت زبان آلمانی را می‌توان با گذراندن دوره در کلاس‌های خصوصی یا عمومی به دست آورد و طبعاً هر کدام بودجه متفاوتی را می‌طلبد. هزینه کلاسی که به طور عمومی برگزار می‌شود ۹۵۰ هزار تومان الی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در شهرهای مختلف متفاوت است، ولی در مورد کلاس‌های خصوصی، هزینه به ازای هر جلسه  می‌تواند از  ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر باشد. فرد به ۴ الی ۶ ترم برای رسیدن به سطح B1 نیاز دارد.

هزینه دوره‌های آموزش زبان 10 الی 12 میلیون تومان (بسته به توانایی در یادگیری)
هزینه آزمون‌های زبان هر آزمون در سال جاری 8 الی 12 میلیون

4- هزینه ویزا

هزینه ویزا برای هر نوع ویزا، به ازای هر نفر و رده سنی متفاوت است. جزییات را در جدول زیر می‌توانید ببینید:

نوع ویزا فرد بالغ فرد زیر 18
ویزای شینگن 75 یورو 37.5 یورو
ویزای ملی (جاب آفر و …) 80 یورو 80 یورو

5- هزینه سفر

از ایران به آلمان پرواز مستقیم وجود دارد و شرکت‌هایی مانند ماهان ایر و ایران ایر پرواز ایرانیان به آلمان را مدیریت می‌کنند. هزینه پرواز با شرکت هواپیمایی ایران ایر به شرح زیر است:

برنامه پرواز از ایران به آلمان با شرکت هواپیمایی ایران ایر✈️
مبدا – مقصد مدت‌زمان پرواز قیمت
تهران – کلن 5h:40m 99,965,000 الی 282,365,000 ریال
تهران – فرانکفورت 5h:45m 97,040,000ریال الی 279,440,000 ریال
تهران – هامبورگ 5h:45m 97,060,000ریال الی 279,460,000 ریال

(این هزینه‌ها به مرور زمان تغییر می‌کنند)

✍? هزینه بعد از مهاجرت به آلمان:

1- هزینه‌های اقامت در آلمان

برای اقامت در آلمان لازم است بتوانید هزینه‌های مربوط به مسکن خود را پرداخت کنید. این هزینه بسته به محل اقامت، نوع و مدت اقامت شما متفاوت است. در جدول زیر، جزئیات آن را مشاهده می‌کنید.

مواد غذایی قیمت
هر وعده غذا در رستوران ارزان 13.35 دلار
غذا برای 2 نفر، رستوران میان رده، سه وعده 61.20 دلار
یک وعده فست فود در مک دونالد 10.01 دلار
نان تست (500 گرم) 2.03 دلار
تخم‌مرغ 12 تا 3.07 دلار
فیله مرغ (1 کیلوگرم) 9.19 دلار
گوشت (1 کیلوگرم) 16.37 دلار
برنج (1 کیلوگرم) 2.33 دلار

2- هزینه‌های خورد و خوراک

هزینه هر وعده غذایی در سال ۲۰۲۳ را بر اساس آمار سایت NUMBEO در جدول زیر آورده‌ایم:

مواد غذایی قیمت
هر وعده غذا در رستوران ارزان 13.35 دلار
غذا برای 2 نفر، رستوران میان رده، سه وعده 61.20 دلار
یک وعده فست فود در مک دونالد 10.01 دلار
نان تست (500 گرم) 2.03 دلار
تخم‌مرغ 12 تا 3.07 دلار
فیله مرغ (1 کیلوگرم) 9.19 دلار
گوشت (1 کیلوگرم) 16.37 دلار
برنج (1 کیلوگرم) 2.33 دلار

3- هزینه حمل و نقل 

هزینه‌های حمل‌ونقل در آلمان به شرح زیر است:

نوع حمل‌ونقل هزینه
بلیط یک‌طرفه (حمل‌ونقل محلی) ? 3.23 دلار
تاکسی (1 کیلومتر) ? 2.23 دلار
بنزین (1 لیتر) ? 2.22 دلار

البته در این لینک اطلاعات تکمیلی در مورد را می‌توانید مطالعه کنید.

درآمدمان در آلمان چقدر است؟

درآمد در آلمان برای رشته‌های مختلف متغیر است اگر به دنبال ویزا برای کار در این کشور هستید، بهتر است قبل از هرچیز نگاهی به این ارقام بیندازید:

رشته‌های پر تقاضا میانگین درآمد سالانه در آلمان (یورو)
توسعه‌دهنده نرم‌افزار (Software developer) 87،000
برنامه‌نویس (programmer) 81،000
مهندس الکترونیک (electronic engineer) 92،000
تحلیلگر فناوری اطلاعات (IT analyst) 73،000
پزشک 150،000
پرستار 63،000
Business manager 75،000
مدیر فروش (sales manager) 50،000
مهندس عمران (civil engineer) 75،000
مهندس معماری (architect) 75،000

⚠️ حقوق تقریبی هستند و ممکن است از شهری به شهر دیگر متفاوت باشد. برای آگاهی از این مقاله را مطالعه کنید.

بله. اگر درآمد یک ماه را به طور تقریبی ۴۱۲۰ یورو در نظر بگیریم (میانگین درآمد در سال ۲۰۲۳) باید مخارج ماهانه را از این رقم کم کنیم. اگر بر اساس آمار سایت نامبو numbeo، اجاره خانه را ماهانه ۶۰۰ یورو، خوردوخوراک را ماهانه ۲۰۰ یورو و هزینه برق، گاز و اینترنت را ۲۶۰ یورو رو در نظر بگیریم، با صرف‌نظر از هزینه‌های غیرضروری، هنوز هم بیش از نیمی از حقوقتان باقی خواهد ماند.

مدارک لازم برای مهاجرت به آلمان چیست؟

با توجه به روشِ مهاجرتی و نوع ویزا، باید مدارکتان تکمیل و به‌روز باشند. نقص مدارک یکی از مهم‌ترین دلایل ریجکت ‌شدن ویزای آلمان است. مهم‌ترین مدارک لازم برای مهاجرت به آلمان، به شرح زیر است:

  • پاسپورت معتبر و مدت‌دار
  • تکمیل و ارائه فرم‌های مربوط به ویزای درخواستی
  • عکس پرسنلی (گرفته‌شده در سه ماه اخیر و مورد تأیید سفارت)
  • مدارک شخصی یا کپی آن‌ها (شناسنامه، کارت ملی)
  • سند ازدواج (در صورت تأهل)
  • مدارک پایان خدمت، معافیت یا مجوز خروج (برای آقایان)
  • نامهٔ پذیرش تحصیلی از دانشگاه یا مؤسسات آموزشی آلمان (برای ویزای تحصیلی)
  • مدارک تحصیلی و ریزنمراتِ ترجمه و معادل‌سازی شده (برای ویزای تحصیلی)
  • مدارک سابقه کار (برای ویزای کاری)
  • نامه جاب آفر معتبر (برای ویزای کاری)
  • مدرک زبان آلمانی (A1, A2, B1, B2, C1, C2)
  • مدرک تمکن مالی (معمولاً نامهٔ بانک)
  • رسید پرداخت هزینه‌های دولتی

مدرک زبان مورد نیاز برای مهاجرت به آلمان؟

اکثر راه‌های مهاجرت به آلمان نیازمند دانش زبان هستند. البته در برخی روش‌های کاری، این کارفرما است که سطح زبان و داشتن یا نداشتن مدرک زبان را مشخص می‌کند. مثلاً برای ویزای کاری، کارفرما و صادرکنندهٔ جاب‌آفر تعیین‌کننده این موضوع است؛ یا برای ویزای تحصیلی، دانشگاه مدنظر تعیین‌کننده است.

سطح زبان مورد تأیید سفارت برای رفتن به آلمان را به‌طور خلاصه در جدول زیر آورده‌ایم:

روش مهاجرت سطح زبان مورد نیاز
کارت آبی اتحادیه اروپا سطح زبان خاصی مورد نیاز نیست
ویزای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی (17a) سطح B2
ویزای IT specialists سطح B1
ویزای جاب آفر بسته به کارفرما (معمولاً B1 یا B2)
ویزای جستجو کار سطح B1
ویزای اوسبیلدونگ سطح B2
ویزای تحصیلی بسته به دانشگاه (معمولاً B2 یا 6.5 آیلتس)
ویزای تحقیقاتی سطح زبان خاصی مورد نیاز نیست
ویزای خوداشتغالی (ثبت شرکت – راه‌اندازی کسب‌وکار) سطح زبان خاصی مورد نیاز نیست
ویزای همراه در صورت نیاز A1

نکته: برای مهاجرت، مدرک مورد تأیید سفارت بر اساس جدول بالا مورد تأیید است اما به صورت معمول برای زندگی در یک کشور آلمانی زبان داشتن مهارت زبان آلمانی یک نیاز است و بهتر است در طول فرآیند مهاجرت این زبان را آموزش ببینید.

اطلاعات بیشتر درباره مدرک زبانی مورد تایید سفارت آلمان برای مهاجرت را می توانید در این بخوانید.

چطور اقامت دائم آلمان بگیریم؟

  • حداقل 4 سال اقامت موقت با هر کدام از روش‌های کاری
  • توانایی تأمین مایحتاج زندگی برای خود و خانواده‌تان
  • داشتن دانش زبان آلمانی و ارائه مدرک در سطح B1 (با قبولی در آزمون “زندگی در آلمان”)
  • پرداخت حداقل ۴۸ ماه بیمهٔ بازنشستگی در آلمان

نکته خیلی مهم این است که موارد بالا، شرایط عمومیِ گرفتن اقامت دائم آلمان است. اگر به‌عنوان نیروی متخصص با بلوکارت، دانشجو، پناهنده، سرمایه‌گذار، کارمند دولتی و همسر یا فرزند یک تبعهٔ آلمانی به این کشور رفته‌اید، شرایط برای شما متفاوت است. شرایط را برای همهٔ این گروه‌ها به همراه روش‌های گرفتن اقامت و اطلاعات مفید دیگر در مطلب توضیح داده‌ایم.

اخذ شهروندی و تابعیت آلمان چگونه است؟

شهروندان آلمانی مجموعه‌ای از حقوق شهروندی دارند که مهاجران با گذر زمان و دستیابی به اقامت دائم هم نمی‌توانند به این حقوق دست پیدا کنند، مگر اینکه شهروندی آلمان را به دست آورند.

اگر بخواهیم در یک نگاه، مزایای شهروندی آلمان را در مقایسه با اقامت دائم بررسی کنیم، باید بگوییم:

  • در اقامت دائم، برخلاف شهروندی، برای حفظ اقامت خود ناچارید زمان زیادی را در خاک آلمان بمانید و اجازه ترک این کشور را برای هر زمان دلخواه ندارید، درحالی‌که شهروند آلمانی می‌تواند هر زمان برای مدت نامعلوم کشورش را ترک کند.
  • با داشتن اقامت دائم هنوز پاسپورت شما از کشور مبدأ (ایران) است، درحالی‌که با اخذ شهروندی و داشتن پاسپورت آلمانی مجاز به سفر بدون محدودیت به تمام کشورهای اتحادیه اروپا هستید.
  • از همه مهم‌تر، اجازه اقامت دائم ممکن است لغو شود، اما شهروندی قابلیت لغو شدن ندارد.
  • شهروند آلمانی از حقوقی مانند حق رأی، شرکت در فعالیت‌های سیاسی، حق محافظت قانونی کامل و حقوق اجتماعی کاملی (برخی خدمات بهداشتی و بیمه‌های اجتماع) برخوردار است، اما کسی که اقامت دائم آلمان دارد، از چنین حقوقی برخوردار نیست.

برای اخذ شهروندی آلمان باید شرایط زیر را داشته باشید که به صورت خلاصه شامل موارد زیر است، برای مطالعه کامل شرایط، مقاله شهروندی آلمان را مطالعه کنید.

  • ۸ سال زندگی در آلمان با داشتن اجازه اقامت (امکان کاهش به ۶ سال در صورت گذراندن دوره ادغام وجود دارد)
  • توانایی تأمین زندگی خود را داشته باشد.
  • سابقه محکومیت در آلمان نداشته و در طول اقامت تمام قوانین این کشور را رعایت کرده باشد.
  • آشنایی با زبان آلمانی در حد گذراندن امور زندگی (B1)
  • گذراندن موفقیت‌آمیز دوره و امتحان شهروندی (Einburgerungstest)
  • نداشتن سابقه کیفری و رعایت قوانین

اخذ پاسپورت آلمان چگونه است؟

پاسپورت آلمان، دومین پاسپورت معتبر جهان در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود و با آن می‌توانید به ۱۶۶ کشور جهان سفر کنید. این پاسپورت به شهروندان آلمانی تعلق می‌گیرد و به پاسپورت قرمز معروف است؛ اما شما به عنوان مهاجر هم می‌توانید پاسپورت آلمانی دریافت کنید که بسته به شرایط، می‌تواند پاسپورت آبی یا پاسپورت خاکستری باشد.

در ادامه می‌توانید با چند روش اقدام کنید؛

  • اگر شرایط شهروندی آلمان را داشته باشید، می‌توانید شهروندی آلمان را بگیرید و سپس برای دریافت پاسپورت اقدام کنید که پاسپورت قرمز به شما تعلق می‌گیرد
  • اگر بلوکارت آلمان را دارید یا با پناهندگی وارد آلمان شده‌اید، می‌توانید برای دریافت پاسپورت آبی اقدام کنید
  • اگر جزو موارد بالا نیستید، می‌توانید بر اساس وضعیتی که دارید (تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری، ازدواج و …) برای اخذ پاسپورت اقدام کنید.

نکته: در آخرین اخبار مهاجرتی که دولت آلمان منتشر کرده، افراد با اخذ اقامت دائم و شهروندی آلمان می‌توانند ۲ پاسپورت داشته باشند (پاسپورت ایرانی و آلمانی). همچنین این امکان برای فرزندانی که از پدر مادر ایرانی در آلمان متولد می‌شوند هم صادق است.

فرآیند مهاجرت به آلمان چقدر طول می‌کشد؟

فرایند مهاجرت به آلمان می‌تواند بین 6 الی یک سال طول بکشد که این زمان از یک سو به شما و از سوی دیگر به مراجع آلمانی مرتبط در فرایند مهاجرت مرتبط است.

شما باید بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مدارکتان را آماده و ترجمه کنید که این فرایند شامل آزادسازی مدارک تحصیلی هم می‌شود. در مرحله دوم شما باید مدرک زبانتان را بگیرید که این فرایند تا حدی می‌تواند موازی با فرایند کارهایتان پیش برود.

از سوی دیگر، گرفتن زمان ویزا متریک، گرفتن تأییدیه زاب، گرفتن تأییدیه جاب‌آفر از اداره کار آلمان هر کدام می‌توانند بین ۲ الی ۳ ماه از زمان شما را به خود اختصاص دهند.

به‌طورمعمول بر حسب تجربه پرونده‌های پیشین برای پرونده‌های کاری و تحصیلی، می‌توان زمان را به شرح زیر دسته‌بندی کرد:

فاکتورهای هزینه روش تحصیلی روش کاری
آزادسازی و ترجمه مدارک بسته به شخص (2 هفته الی 2 ماه) بسته به شخص (2 هفته الی 2 ماه)
گرفتن تأییدیه زاب (درصورت نیاز) 3 الی 5 ماه 3 الی 5 ماه
گرفتن نوبت ویزا متریک و ارائه مدارک 1 الی 2 ماه 1 الی 2 ماه
گرفتن قرارداد کاری/ گرفتن پذیرش دانشگاه بسته به خود شخص و دانشگاه دارد بسته به شخص و گرفتن نظر مساعد کارفرمای آلمانی در مصاحبه
گرفتن تأییدیه اداره کار پس از اخذ جاب آفر 8 الی 10 هفته

نکته: تمام این روال بستگی به شما دارد؛ اگر مدارک ناقص داشته باشید، این زمان می‌تواند چند برابر هم شود.

اگر بخواهیم این مراحل را طبق روال موسسه برای شما دسته‌بندی کنیم، از زمان تحویل مدارک به پارسی کانادا:

  • 4 الی 8 ماه فرایند پیدا کردن کار و لگال مدارک و
  • 8 الی 10 هفته دریافت ویزا و سفر به آلمان

به آلمان رسیدیم چه کار کنیم؟

هواپیمای شما در آلمان روی زمین نشسته است و اکنون شما در خاک آلمان هستید، چه باید بکنید؟ وکیل ما در آلمان شما را به خانه اجاره‌ای (که توسط خودتان یا ما اجاره شده) و یا هتل می‌رساند.

از فردای روز رسیدن باید برای موارد زیر اقدام کنید:

  • ثبت محل سکونت (Anmeldung)
  • افتتاح حساب بانکی (Bankkonto)

حساب بانکی برای انجام فعالیت‌های روزانه در آلمان لازم است، البته برخی کارفرمایان، افتتاح حساب را به نام شما انجام می‌دهند. برای دانشجویان هم امکاناتی برای انجام این کار به صورت رایگان وجود دارد. اطلاعات بیشتر در بخش افتتاح حساب در آلمان وجود دارد.

  • انجام فعالیت‌های پذیرش برای دانشگاه / محل کار

برای دانشجویان: با دانشگاه تماس بگیرید و فعالیت‌هایی مانند پر کردن فرم ثبت‌نام، پرداخت هزینه‌های ترم (در صورت نیاز)، ارائه مدرک بیمه درمانی و … را انجام دهید تا گواهی ثبت‌نام به شما ارائه شود.

  • بیمه سلامت (Krankenversicherung)

فرقی نمی‌کند دانشجو باشید یا خود اشتغال، بیمه درمانی برای همه ساکنان آلمان اجباری است. دو نوع بیمه درمانی وجود دارد که جزییات آن را می‌توانید در صفحه بیمه درمانی در آلمان ببینید. البته افرادی که با جاب آفر به آلمان می‌روند توسط کارفرما بیمه می‌شوند.

  • سیم‌کارت آلمانی برای تلفن همراه (handyvertrag)

بهتر است به جای پرداخت هزینه‌های رومینگ، سیم‌کارت آلمانی بخرید.

  • قرار ملاقات برای اجازه اقامت (aufenthaltserlaubnis)

مهاجرت به آلمان با موسسه پارسی کانادا

فرآیند مهاجرت به آلمان با پارسی کانادا از زمانی شروع می‌شود که شما قراردادتان را امضا می‌کنید. تعهد ما در مقابل شما همراهی در تمام قدم‌های مهاجرتتان است:

  1. تحویل گرفتن تمام مدارک (اصل و ترجمه مدارک)
  2. نوشتن انگیزه نامه و رزومه شما به زبان آلمانی برای کارفرما
  3. ساخت پروفایل در شبکه‌های کاریابی آلمانی و لینکدین
  4. برگزاری دوره‌های زبان آلمانی برآر کارجویان و دانشجویان
  5. یافتن شغل یا کالج بر اساس رزومه شما
  6. مراحل زیر مختص روش کاری است:
    • برگزاری مصاحبه اول با کارگزار ایرانی در کشور المان
    • مصاحبه دوم با کارگزار المانی در کشور المان
    • مصاحبه سوم با کارفرما (تا مصاحبه سوم شما باید مدرک زبان آلمانی‌تان را گرفته باشید)
    • دریافت جاب آفر
  7. راهنمایی در فرآیند لگال سازی مدارک
  8. دریافت زمان ویزا برای سفارت آلمان
  9. دریافت ویزا آلمان و سفر به سرزمین ژرمن‌ها

برای مهاجرت به آلمان از کجا شروع کنم؟

موسسه مهاجرتی پارسی کانادا، در تمامی مراحل مهاجرت در کنار شماست. مراحل مهاجرت به آلمان با توجه به روش مهاجرتی، متفاوت است؛ اما در کل باید خودتان را برای مراحل زیر آماده کنید:

  1. قدم اولِ مهاجرت به آلمان، بررسی شرایطتان است. برای این منظور پیشنهاد پارسی کانادا، پر کردن  است تا کارشناسان ما به طور دقیق شرایط شما را برای روش‌های مختلف ارزیابی کنند.
  2. قدم دوم، انتخاب روش مهاجرتی متناسب با این شرایط است.
  3. قدم سوم شامل تکمیل مدارک، پرداخت هزینه‌ها و درخواست برای ویزای موردنظر ست.
  4. در این مرحله، درخواستتان بررسی شده و در صورت تأیید، ویزایتان صادر می‌شود.

مرحله اول، مهم‌ترین مرحله مهاجرت به کانادا است. در همین مرحله است که مسیر مهاجرت شما مشخص می‌شود و اگر در مسیر اشتباهی گام بزارید، ممکن است نتیجه دلخواهی نگیرید. مشورت با یک  و یا گرفتنِ یک مشاورهٔ حرفه‌ای از مشاوران مهاجرتی، می‌تواند این مسیر را برای شما هموارتر کند.

این مسیرِ پُرپیچ‌وخم را برایتان ساده می‌کنیم؛ قدم اول را پُرکردن فرم مشاوره بردارید:

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

منابع:

سوالات متداول

بعد از اخذ ویزا، چقدر پول می‌توان به آلمان برد؟

بر اساس قوانین کشور آلمان، مجاز نیستید مبالغ نقدی بیش از ۱۰۰۰۰ یورو در سفر به آلمان همراه داشته باشید. در صورت همراه داشتن مبالغ بالاتر نقدی، باید به مقامات گمرکی اعلام کنید، در غیر این صورت مشمول جریمه خواهد شد.

از طرفی شما برای مهاجرت، نیاز است حداقل مبلغی که روی ویزا قید شده را همراه داشته باشید (روش تحصیلی)؛ اما در روش‌های کاری، چون تمکن لازم نیست، باید هزینه‌های ماه اول را همراه خود داشته باشید که حداقل ۱۰۰۰ یورو است.

برای مهاجرت به آلمان لازم است کل زندگیم در ایران را بفروشم؟

خیر؛ لازم نیست تمام دارایی‌های خود را در ایران بفروشید، به ویژه اگر از روشی به آلمان می‌روید که تمکن مالی هم نیاز ندارد. در واقع شما فقط کافی است هزینه ماه اول خود را به همراه داشته باشید. در ادامه با تلاش و پشتکارتان می‌توانید به پس‌انداز عالی هم برسید.

با مهاجرت به آلمان و دغدغه دوری از خانواده چه کنم؟

مهاجرت همیشه با غم غربت و دوری از خانواده همراه بوده، اما خبر خوش اینکه راه‌حل دارد. ویزای پیوست، راه‌حلی است که کمک می‌کند تا خانواده‌تان را همراه خود کنید. البته خانواده شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال است.

جالب است بدانید با افزایش مهاجرت ایرانیان در شهرهای مختلف، گروه‌های ایرانی هستند که با هم رفت‌وآمد دارند. البته با گذشت زمان و آشنایی با فرهنگ آلمان، راحت می‌توانید با مردم این کشور ارتباط برقرار کنید.

کدام ایالت آلمان را برای زندگی و کار انتخاب کنم؟

در نگاه اول اگر فرد آشنایی در آلمان دارید، برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید همان ایالت یا شهر را برای کار هم انتخاب کنید. در غیر این صورت بهتر است در شهرهایی که فرصت‌های شغلی و امنیت بیشتری دارند، زندگی و کار کنید.

چطور شانسم را برای مهاجرت به آلمان افزایش بدهم؟

تقریباً هر شخصی که مهارت زبان آلمانی داشته باشد، می‌تواند شانس مهاجرت به کشور ژرمن‌ها را داشته باشد. اگر به دنبال تحصیل یا کار هستید، در مرحله دوم این انگیزه نامه شماست که تا حدی تعیین کننده است. با داشتن رزومه قوی، دلایل کارفرما برای رد کردن شما کمتر می‌شود و حتی می‌توانید در کمپانی‌های معتبر دنبال موقعیت شغلی باشید. چیزی که کارفرما از شما می‌خواهد مهارت و انگیزه است.

آیا بعد از مهاجرت به آلمان می‌توانم به ایران برگردم؟

اگر با روش‌های قانونی به آلمان مهاجرت کرده‌اید، همیشه درهای فرودگاه‌های ایران به روی شما باز است. تا زمانی که اقامت موقت دارید، مجبورید تا قبل از زمان انقضای کارتتان به آلمان برگردید. ولی اگر اقامت شما دائم است، به‌راحتی می‌توانید با کارت اقامت دائمتان به خاک آلمان رفت‌وآمد داشته باشید.

آیا مهاجرت رایگان به آلمان امکان‌پذیر است؟

اگر منظورتان این است که هیچ هزینه‌ای نکنید، باید بگویم قطعاً خیر؛ چرا که هزینه‌های سفارت، ویزامتریک، ویزا و هزینه‌های ترجمه مدارک را به‌هرحال باید بپردازید؛ اما اگر منظورتان مهاجرت بدون تمکن مالی است باید بگویم بله! چرا که با داشتن قرارداد کاری، می‌توانید تنها با داشتن هزینه‌های ماه اول به آلمان بروید.

آیا با کار در آلمان می‌توانم پس‌انداز هم داشته باشم؟

بله با بررسی هزینه‌ها در آلمان و متوسط درآمدی که هر شخص در آلمان دارد، می‌توان این نتیجه را گرفت که شما پتانسیل پس‌انداز دستکم نیمی از درآمد خود را در آلمان دارید. البته در صورتی که در هزینه‌هایتان، صرفه‌جویی کنید.

بهترین رشته‌ها و مشاغل برای مهاجرت به آلمان ‌کدام‌اند؟

اگر قصد تحصیل یا انتخاب رشته برای آوسبیلدونگ دارید، با نگاهی به درآمد مشاغل پرطرفدار می‌توانید انتخاب راحت‌تری داشته باشید. مشاغل مهندسی (مانند برنامه‌نویسی و طراحی نرم‌افزار، مکانیک و معماری)، پزشکی و پرستاری، حوزه فناوری اطلاعات و تکنولوژی و حتی رشته‌های فنی به نسبت مشاغل دیگر تقاضای بیشتری دارند. پس بهتر است اگر قصد مهاجرت دارید، این مشاغل را انتخاب کنید.

بهترین سن برای مهاجرت به آلمان کدام است؟

برای مهاجرت به آلمان، محدودیت سنی وجود ندارد. انتخاب بهترین سن برای مهاجرت، یعنی شما با داشتن این سن، مشکلاتتان به حداقل می‌رسد و سریع‌تر پذیرش می‌گیرید:

  • اگر قصد کار در آلمان با جاب آفر را دارید، بهترین سن: ۲۸ تا ۴۲
  • اگر قصد مهاجرت با ویزای آسبیلدونگ دارید، بهترین سن: ۱۸ الی ۳۰
  • اگر قصد ادامه تحصیل دارید، برای رفتن به کالج، بهترین سن: ۱۸ تا ۲۱، برای مقطع لیسانس ۲۱ به بالا.
  • اگر قصد سرمایه‌گذاری در آلمان دارید، سرمایه و ایده تعیین کننده است نه سن، پس محدودیتی ندارید.

آیا مهاجرت به آلمان بدون مدرک تحصیلی ممکن است؟

بله ممکن است. اگر مدرک دانشگاهی ندارید و قصد ادامه تحصیل در آلمان دارید، مهاجرت تحصیلی و ورود به کالج، بهترین گزینه برای شماست؛ اما اگر قصد کار و کسب درآمد در آلمان را دارید، دوره‌های آوسبیلدونگ بهترین گزینه است.

نگران مصاحبه با اداره کار و اداره مهاجرت آلمانم چه کنم؟

آمادگی قبل از مصاحبه و آشنایی با سؤالات متداول در این مسیر و همین‌طور مهارت صحبت کردن به زبان آلمانی اهمیت دارد. پارسی کانادا با برگزاری جلسات قبل از مصاحبه و کلاس‌های زبان آلمانی شما را برای حضور در این جلسات آماده می‌سازد. پس نگران نباشید و این مرحله را به ما بسپارید.

بستگان من آلمان هستند. می‌توانم از آن‌ها کمک بگیرم؟

اگر بستگان درجه یک شما در آلمان هستند با ویزای همراه (پیوست) می‌آیا متقاضی مهاجرت به کشور آلمان هستید؛ اما نمی‌دانید چگونه باید اقدام کنید؟ می‌خواهید به  بپردازید؟ آلمان یکی از بهترین کشورهای اروپایی جهت مهاجرت ایرانیان است. بازار کار مناسب، رشد اقتصادی بالا، ثبات اقتصادی و سیاسی و امکان برخورداری از تحصیل رایگان در اروپا، از جمله مواردی هستند که کشور آلمان را به مقصدی جذاب برای مهاجران تبدیل نموده است. ما در این مقاله، به بررسی شرایط مهاجرت به آلمان، اخذ تابعیت و اقامت آلمان از راه‌های مختلف می‌پردازیم. همچنین می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون قوانین جدید مهاجرت، اقامت، تابعیت و شرایط مهاجرت تحصیلی رایگان به آلمان، با مشاوران موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه‌گران مهر) تماس حاصل فرمایید.

آشنایی با موسسه اصطهباناتی جهت مشاوره مهاجرت به آلمان

موسسه حقوقی اصطهباناتی با سابقه فعالیت در زمینه حقوق خصوصی داخلی و بین المللی، در حال حاضر به عنوان یکی از موسسات معتبر و محبوب مهاجرتی و حقوقی کشور می‌باشد. موسسه اصطهباناتی با در اختیار داشتن وکلا و مشاورین مجرب در ایران و خارج از ایران از کشورهای روسیه، انگلستان، پرتغال، مجارستان، استرالیا، کانادا، مالزی و… این افتخار را دارد که بتواند خدمات مهاجرتی برای مهاجرت به المان و سایر کشور ها برای هم وطنان عزیز برای افراد با شرایط مختلف از طریق اقامت، تحصیل، سرمایه‌گذاری و… به صورت کاملا تخصصی و قانونی ارائه دهد.

نگاهی کلی به کشور آلمان

کشور آلمان که با نام جمهوری فدرال آلمان نیز شناخته می‌شود، کشوری بسیار پیشرفته در قاره اروپا است که جمعیتی حدود 83.24 میلیون نفر دارد. از همسایه‌های کشور آلمان می‌توان به لهستان، فرانسه، جمهوری چک، اتریش، بلژیک، سوئیس و هلند اشاره کرد. کشور آلمان دارای 16 ایالت است و بزرگترین آن‌ها، ایالت “باواریا” است که در جنوب کشور آلمان قرار گرفته است.

آلمان کشوری است که طبیعت بسیار گوناگونی، از دشت و جنگل و زمین‌های پست گرفته تا سرزمین‌های کوهستانی دارد. همچنین در آلمان تعداد زیادی برکه و دریاچه نیز یافت می‌شود. بزرگترین شهرهای کشور آلمان به ترتیب برلین، هامبورگ، مونیخ، کلن، فرانکفورت و اشتوتگارت هستند.

هر ایالت در کشور آلمان، دارای دولت و قوانین مستقل است و می‌توان گفت که این ایالات، تا حد زیادی خودمختار هستند. کشور آلمان بزرگترین اقتصاد ملی در اروپا شناخته می‌شود. همچنین این کشور جزو بزرگترین تولیدکننده‌ها در اروپا نیز می‌باشد. مهم‌ترین صنعت در کشور آلمان، صنعت خودروسازی است.

کشورآلمان، نهمین کشور پربازدید دنیا است. هر ساله میلیون‌ها نفر تنها جهت گردشگری به آلمان سفر می‌کنند. تالارها، کلیساها، کاخ‌ها و بناهای تاریخی زیادی در آلمان وجود دارند که بسیار شگفت‌انگیز هستند. از خارق‌العاده‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور می‌توان به کلیسای جامع آخن، شهر ادینبورگ، قلعه شورین، قلعه هوهنزولرن و شهر روتنبورگ اشاره کرد.

873

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا