برترینهای کسب و کارعمومی

شستشوی فرش ابریشم ماشینی

فرش های ابریشمی ماشینی با وجود ظرافت خاص در بافت، همچنین حساس بودن آن در نوع شستشو نیاز به تخصص دارد. براقی این قالیچه در صورتی که با مواد مناسب شسته نشود، از بین رفته و کدر خواهد شد. مواد غیر استاندارد نه تنها باعث کدری فرش می شود بلکه باعث پوسیدگی و از بین رفتن آن نیز می گردد.

پس بهترین و اصولی ترین روش شستشوی فرش ابریشمی، کمک گرفتن از قالیشویی در کرج است. قبل از آن که فرش خود را به قالیشویی منتقل کنید، لازم است که اطمینان حاصل کنید که آیا قالیشویی مورد نظر تمامی نکات را در شستشوی فرش ابریشمی رعایت می کند یا خیر.

نگهداری وشستن فرش ابریشمی ماشینی

فرش ابریشمی ماشینی درواقع فرشی ابریشم نما است که نخ آن از الیاف ویسکوز می باشد.این نوع فرش ها از لحاظ ظاهری بسیار مشابه فرش های ابریشم طبیعی هستند. باید توجه نمود که الیاف ویسکوز نسبت به محیط های اسیدی و بازی، سفید کننده ها، نور خورشید، شرایط جوی و … حساس هستند و از این نظر، خصوصیاتی مشابه الیاف ابریشم دارند و می توان برای این دو نوع فرش شرایط نگهداری و شستشوی مشابهی را در نظر گرفت.

شستشوی فرش ابریشمی دستباف و ماشینی

هنگام شستن فرش ابریشمی در خانه، ابتدا می بایست نوع فرش ابریشمی مشخص شود و با توجه به آن، اقدامات لازم برای شستشو انجام گیرد تا از جهت استحکام و کیفیت رنگی به الیاف فرش صدمه وارد نشود.

در شستشو خانگی باید موارد زیر را در نظر گرفت

از رهاسازی فرش به صورت مرطوب اجتناب نمود چرا که ممکن است فرش در صورت مرطوب ماندن، حتی در صورت داشتن ثبات رنگی بالا، رنگ پس دهد و در صورت تداوم این شرایط، فرش پوسیده شود.

قالیشویی خوشنام کرج مجری ارائه کلیه خدمات قالیشویی و لکه برداری در سراسر کرج و تهران، اگر فرش دوست داشتنی شما دچار لکه‌ی روغن شده است باما تماس بگیرید تا با ماشین آلات بروز و پیشرفته خود این لکه هارا برای همیشه از روی فرش شما حذف کنیم. فقط کافی است با شماره های: و تماس گرفته یا فرم خدمات را پر کنید.

استفاده از آب با دمای معمولی در زمان شستشو به جای آب داغ و بخارشوی

استفاده از جریان هوا برای خشک کردن بجای قرار دادن فرش در محیطی گرم تا صدمه کمتری به فرش وارد شود. زیرا حرارت باعث جمع شدگی و خرد شدن الیاف ابریشم می شود.

استفاده نکردن از تمیز کننده های آنزیم دار، چرا که آنزیم ها سبب آسیب به ساختار پروتئینی الیاف ابریشم و در نهایت آسیب به فرش ابریشمی می شود. همچنین استفاده از مقادیر زیاد مواد شوینده سبب طولانی شدن فرآیند شستشو و در نهایت سبب صدمه بیشتر به فرش ابریشمی می شود.

رازهای شستشوی فرش ابریشمی

1700 سال بزرگ‌ترین راه تجارت در دنیا از «جاده ابریشم» گذشته، راهی که آسیا را به آفریقا و اروپا پیوند زده و مهم‌ترین کالای عبوری آن «ابریشم» بوده است. ایرانیان در آن دوران ابریشم خام چین را وارد می‌کردند و بعد از فرآوری، آن را به دیگر کشورها می‌فروختند. تجربه‌ای که امروز بعد از بیش از هزار سال با تلفیق دانش و هنر تبدیل به بافت «فرش ابریشم» شده که از نفیس‌ترین و ارزشمندترین جلوه‌ها‌ و تجلی هنر اصیل ایرانی در جهان شده است.

وقتی صحبت از فرش‌های ابریشمی می‌شود ناخودآگاه در ذهن‌ها ظرافت فوق‌العاده در بافت، قیمت زیاد و لاکچری بودن آن خطور می‌کند، ذهنیتی که سبب شده استقبال از این نوع فرش‌ها بیشتر شود و برای افراد لوکس پسندی که به دنبال هدیه ارزشمندند گزینه مناسبی باشد.

مرسوم شدن استفاده از قالی‌های ابریشمی سؤالات در مورد آن را هم به مرور زمان افزایش داده است، از نحوه بافت یا راهنمای انتخاب گرفته تا چگونگی تشخیص فرش ابریشم اصل از تقلبی و… . یکی از پرتکرارترین سؤالات هم نحوه شست‌وشوی این فرش‌هاست؛ چرا که هر چیزی با مرور زمان و استفاده زیاد نیاز به تمیز کردن و حتی شستشو پیدا می‌کند چه برسد به این کالای مرغوب و ارزشمند که نگه‌داری آن شاید از خرید نیز مهم‌تر باشد.

ما در این مقاله نکاتی که باید در شست‌وشوی این فرش گران‌بها مدنظر قرار دهید و به آن توجه کنید به شما خواهیم گفت:

آشنایی با فرش ابریشم

قدم اول برای شستشو این است که بدانید با چه چیزی طرف هستید؟ یعنی بدانید فرشی که قرار است شسته شود از چه الیافی و با چه ویژگی‌هایی بافته شده است تا زبان‌مان لال با فاجعه‌ای روبه‌رو نشوید، چرا که فرش‌ها با توجه به نوع بافت و الیافی که دارند در نگه‌داری و شست و شو کاملاً با هم تفاوت دارند.

امروزه در بافت فرش ماشینی ابریشمی استفاده از الیاف ابریشم مصنوعی به دلیل پایین آوردن قیمت تمام شده فرش بسیار رایج شده است و در واقع جنس الیاف در این نوع فرش‌ها مصنوعی و از نوع پلی‌استر است و بهتر آن است که در اصطلاح به جای واژه فرش‌های ابریشمی از صفت «طرح ابریشم» استفاده کنیم.

ویژگی این نوع فرش‌ها منشوری بودن است، یعنی بسته به زاویه دید، بیننده با رنگ‌بندی متفاوتی روبه‌رو خواهد شد که همین موضوع به جذابیت آن افزوده است. از خصوصیت دیگر فرش‌های پلی‌استر سازگار بودن آن‌ها با طبیعت است که باعث شده بعد از استفاده به راحتی جذب طبیعت و حتی پس از گذشت مدتی در محیط‌زیست تبدیل به پودر شوند. استحکام و مقاومت به نسبت بالا، چگالی برابر با پشم، مقاومت بالا در برابر نور، جذب رطوبت پایین تر و… از دیگر مشخصات این نوع از فرش ها است.

بافت فرش های ابریشمی صاف بوده و به دلیل ظرافت الیاف ابریشم متخصصان صنعت فرش همیشه توصیه می‌کنند که با مراقبت‌های خاص از این فرش ها حتی‌الامکان از شستشوی آن‌ها جلوگیری و در موقع ضروری نیز حتماً به افراد با تجربه و یا مراکز تخصصی مراجعه شود.

انواع فرش های خاص ابریشمی 1200 شانه با رنگبندی متنوع در تراکم  4500 از تولید شده است.

مراحل شست‌وشوی فرش «طرح ابریشم»

اولین سؤالی که در این مرحله از خودتان خواهید پرسید این است که فرش را در خانه بشوییم یا قالی‌شویی این کار را برای ما انجام دهد؟

در پاسخ ما به شما می‌گوییم اگرچه شستن فرش‌های ابریشمی بسیار حساس‌تر از سایر فرش‌هاست و بهترین گزینه این است که به قالی‌شویی‌های معتبر و متخصصان آن‌ها که تجربه این کار را دارند اعتماد کنید اما در صورتی که امکانات، دقت مناسب و دانش کافی را داشته باشید می‌توانید در منزل نیز این کار را انجام دهید.

حال اگر قصد و تصمیم شست‌وشوی فرش در خانه را دارید مراحلی که در ادامه به آن اشاره می‌کنم مو به مو انجام دهید:

در اقدام نخست قبل از شست‌وشو می‌بایست گرد و غبار از گره‌های فرش جدا شود. برای این کار فرش را با جاروبرقی و جاروی دستی به خوبی تمیز کنید و تا جای امکان گرد و خاک داخل آن را بیرون بیاورید.

نکته مهم این که مراقب باشید آسیبی به الیاف‌‌های فرش نرسد که بدین منظور پیشنهاد می‌کنیم نیروی جاروبرقی خودتان را کاهش دهید.

سپس فرش را تکان دهید، یا از جایی آویزان کنید و با جارو به پشت فرش به آرامی ضربه بزنید تا اطمینان پیدا کنید زباله‌ای در میان گره‌های فرش باقی نمانده است.اگر فرش ابریشم شما لکه‌دار شد، پاک کردن فرش از لکه در سریع‌ترین زمان ممکن از هر چیزی مهم‌تر است، چرا که ماندگاری لکه‌ها، برطرف کردن آن را سخت‌تر و حتی شاید غیرممکن کند.

اگر لکه ریخته شده روی فرش از نوع جامد است، پیشنهاد می‌شود با استفاده از یک قاشق و البته با مراقبت زیاد از این که به بافت فرش آسیبی نرسد تا الیاف آن پاره شود آن را جمع کنید.پاک کردن مایعات و همچنین هر مایع باقی‌مانده از لکه‌های جامد نیز باید به آرامی و با استفاده از یک پارچه تمیز و سفید صورت گیرد. بدین صورت که پارچه را روی فرش فشار داده تا مایعات کاملاً جذب شوند.

این مرحله به دلیل این که عوامل بسیار زیادی در آن دخیل هستند که می‌توانند برای فرش مضر باشند مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش کار است.ابتدا باید شوینده مناسبی انتخاب کنید که سازگار با رنگ و الیاف فرش باشد یعنی به گونه‌ای خنثی بوده تا روی رنگ فرش تأثیر نگذارد؛ علاوه بر این، نباید از پاک کننده‌های شیمیایی قوی هم استفاده کنید، چرا که الیاف ابریشم بسیار ظریف هستند و مقاومت کافی در برابر سختی این مواد شیمیایی را ندارند.

پیشنهاد می‌شود برای این کار از شوینده‌های مخصوص فرش و با Ph استاندارد و کنترل شده کمک بگیرید.برای شست‌وشوی فرش‌های ابریشمی باید درجه آب را بر روی ولرم تنظیم کنید و دقت داشته باشید که آب داغ باعث آسیب رسیدن به بافت فرش می‌شود.

همراه آب می‌توانید از شوینده‌هایی که قدرت تمیزکنندگی کمتری دارند مثل شامپو فرش، پودر دستی یا صابون استفاده کنید ولی باید دقت داشته باشید که در انتها حتماً مواد را از روی فرش پاک کنید.پس از اتمام کار فرش را لوله نکنید و آن را پارو هم نکشید تا به بافت فرش‌تان آسیبی نرسد. پرزهای فرش را با دستمال نخی یا حوله بگیرید و بگذارید فرش تا زمانی که آب آن گرفته شود در همان حالت باقی بماند.

سپس آن را از پشت در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا به این صورت خشک شود. نکته کلیدی برای این بخش آن است که هیچ وقت فرش را از روبه‌رو در مقابل نور قرار ندهید چرا که نور مستقیم خورشید رنگ فرش را می‌برد.پس از خشک شدن فرش برای این که طرح‌ها شفاف شده و سر جای خود قرار بگیرند. فرش را در جهت خواب با برس فرش برس بزنید.

فاجعه رنگ پس دادن فرش ابریشم!

رایج‌ترین مشکلی که شستن فرش در منزل ایجاد می‌کند رنگ پس دادن است؛ اگر پس از شست‌وشو متوجه شدید که رنگ قسمت‌هایی از فرش با هم ترکیب شده. بهتر است دست به کار شوید و با متخصصان این کار در مراکز شست‌وشوی فرش تماس بگیرید. و این را بدانید که چاره کار در شستن دوباره با شوینده‌ای جدید و علی‌الخصوص وایتکس نیست، حتی شاید این کار فاجعه را بدتر از قبل نیز بکند.

حرف آخر در رابطه با فرش های ماشینی ابریشمی

برای افزایش طول عمر و زیبایی فرش‌های ابریشمی، بهتر است از آن‌ها در مکان‌های پر رفت و آمد و در معرض مستقیم نور خورشید استفاده نکنید و تا جای ممکن برای جارو کشیدن از جاروی دستی کمک بگیرید و در صورت استفاده از جاروبرقی، نیروی آن را کم و فرش را بدون برس مکش جارو کنید.

پیشنهاد می‌شود برای شستشو فرش آن را به یک شرکت خاص بسپارید که در زمینه تمیز کردن این نوع از فرش‌ها، تبحر لازم را داشته باشند چرا که این افراد تجربه کافی برای شست‌وشوی فرش ابریشم را دارند و در شستن بسیار حرفه‌ای تر از خود شما هستند.

در صورتی که فصد خرید فرش ماشینی ابریشمی را دارید میتوانید به صفحه فروشگاه جردن کالکشن خاص قم مراجعه کنید. برای سفارش عمده نیز میتوانید از طریق فوتر لینک فرش عمده مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه خرید به به صورت عمده بدست آورید.هرگونه ماده شوینده اطمینان حاصل شود؛ در غیر این صورت مواد شوینده باقی مانده به مرور زمان سبب از بین رفتن خاب فرش می شود.

فرش ابریشمی را نباید تحت فشار قرار داد زیرا مالش دادن و فشردن فرش ابریشمی، سبب آسیب به الیاف آن می شود.

لکه گیری فرش ابریشمی

در صورت لکه شدن فرش، اگر لکه بزرگ و جدی باشد، می بایست با افراد حرفه ای که در زمینه شستشو فرش مهارت دارند، مشورت نموده و برطرف کردن لکه را به آن ها بسپارید ولی برای لکه های کوچک و جزیی، می توانید به صورت خانگی و البته با پذیرش ریسک های آن، لکه را برطرف نمایید و توجه کنید که هرچه سریع تر عملیات لکه گیری انجام شود، احتمال موفقیت در آن بیشتر خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا