اقتصادی

نگاهی به فراز و فرود نرخ دلار/ با رفع تحریم‌ها چه باید کرد؟

بررسی نرخ دلار در ماه دوم سال نشان می دهد که میانگین نرخ فروش این نوع ارز در بازار تقریباً معادل 22 هزار و 845 تومان است و برای مدتی 2000 تا 3000 تومان کاهش یافته است اما در مقایسه با آخرین روزهای ماه افزایش یافته است.

به گزارش اخبار ما ، بازار ارز تحت تأثیر سیگنال های مذاکرات وین ، آخرین روزهای آوریل را با کاهش قیمت سپری کرد ، به طوری که نرخ دلار به کانال 23 هزار تومانی نزدیک شد. و تا 10 روز بعد در محدوده 23000 تومان قرار گرفت.

با رسیدن خبرهای مثبت از مذاکرات وین ، روند کاهش قیمت ها در بازار ارز آغاز شد و نرخ دلار در کمتر از یکی دو روز 2000 تومن کاهش یافت ، بنابراین وارد کانال 21000 تومانی شد و حتی نزدیک شد ظرف چند روز 20000 تومان. اما روند نزولی در بازار ارز کوتاه مدت بود و روند صعودی در بازار دوباره احیا شد و در روزهای آخر ماه مه دلار به 23 هزار تومان رسید.

تحقیقات نشان می دهد که متوسط ​​نرخ دلار در اردیبشاخت در بازار آزاد و صرافی ها تقریباً 22 هزار و 845 تومان یا 22 هزار و 287 تومان بوده است.

به طور کلی ، بازار ارز بیشتر تحت تأثیر جو روانی و سیاسی در ماه مه قرار گرفت و به گفته تحلیلگران و فعالان بازار ، نتیجه مذاکرات ایران و آمریکا در مورد احیای بورژه منتظر بود.

در همین حال شایعاتی مبنی بر آغاز مبادله ارز توسط بانک مرکزی برای کاهش روند بازار مطرح شد که رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ گفت: یک سازمان ارزی ایجاد شده است.

اگرچه اقتصاددانان اخبار مذاکرات وین را تنها عامل م inثر در کاهش ارزش دلار در ماه جاری می دانند ، اما همتی معتقد است دلار به 20 هزار تومان رسیده است و ارزش آن نیز بیشتر خواهد شد.

وی همچنین از احتمال لغو تحریم ها و آزادسازی منابع بانک مرکزی و ایجاد انتظارات مثبت به عنوان عاملی برای کاهش نرخ ارز یاد کرد.

از طرف دیگر ، کارشناسان معتقدند ثبات نرخ ارز مهمتر از کاهش نرخ ارز است ، زیرا تولید کشور به دلیل هزینه های بالای تولید آسیب می بیند و واردکنندگان از این مشکل سود می برند.

بنابراین اگر در روزهای آینده تحریم ها برداشته شود ، مهمترین اقدام برای مدیریت بازار ارز ثبات نرخ دلار است.

انتهای پیام

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا