اقتصادی

پلتفرم‌ها باید در قبال دولت‌ها مسئولیت داشته باشند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ارزش‌های خودمختار، تمدنی و فرهنگی هر ملتی باید در سیاست‌های سایبری جهانی مورد توجه قرار گیرد، پیشنهاد داد که بسترهای بین‌المللی در برابر دولت‌ها برای احقاق حقوق شهروندان پاسخگو باشند. روی این پلتفرم ها

به گزارش اخبار ما، اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی 2022 (WSIS) با شعار “فناوری اطلاعات برای رفاه، فراگیری و تاب آوری” از 24 مارس تا 13 ژوئن (3 ژوئن) به صورت مجازی و از 9 ژوئن (9 خرداد) اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) تا 3 ژوئن در ژنو بود. اجلاس امسال با هدف سازماندهی دسترسی عمومی به شبکه های اطلاعاتی و ایجاد قوانین اساسی برای ادغام اهداف جامعه اطلاعاتی و تحقق پروتکل های بین المللی برگزار شد.

در همین راستا به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این نشست با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. زارع پور در حاشیه این اجلاس با هالین ژائو دبیر کل ITU برای توسعه روابط در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تبادل دانش و تجربیات مشترک و همچنین با وزرا و معاونان وزرای ژاپن، لیتوانی، هند، قزاقستان، دیدار و گفتگو کرد. بنگلادش و رومانی و با نیجریه ملاقات کردند.

وزیر ارتباطات با مقامات فناوری اطلاعات و ارتباطات در ژاپن و نیجریه دیدار کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اولین روز سفر خود به ژنو برای شرکت در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی با یوجی ساساکی معاون وزیر کشور و ارتباطات ژاپن دیدار و درباره نامزدی ژاپن برای عضویت در شورای ITU گفتگو کرد. وزیر ارتباطات در این دیدار با اشاره به سابقه همکاری های دو کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، خواستار افزایش همکاری ها به ویژه در زمینه انتقال دانش و فناوری و برگزاری کارگاه های مشترک شد. وزیر ارتباطات پس از این دیدار از ژاپن خواست از نامزدی ایران برای یک دوره چهار ساله جدید در شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات حمایت کند.

زارع پور همچنین در دومین دیدار خود در حاشیه اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی 2022 با وزیر ارتباطات و اقتصاد دیجیتال و عیسی علی ابراهیم وزیر امور 2022 نیجریه (WSIS) دیدار کرد. در این نشست بر اهمیت طرح حکمرانی سایبری در اجلاس سران 2022 (WSIS) تاکید شد و طرفین این اجلاس را بستری مناسب برای بهبود حکمرانی سایبری دانستند. وزیر ارتباطات در این دیدار با ظرفیت‌های خودگردان و فنی در اقتصاد پلت فرم و دستاوردهای فضایی آشنا شد و به امکان همکاری‌های دو کشور به ویژه از طریق پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد.

علی ابراهیم از همکاری در حوزه فضایی استقبال کرد و از وزیر ارتباطات ایران برای سفر به نیجریه دعوت کرد تا سطح همکاری ها افزایش یابد. زارعپور در پاسخ از وزیر نیجریه برای سفر به ایران دعوت کرد. در پایان این دیدار مقرر شد که هیئت ها در خصوص مسائل همکاری دوجانبه گفتگو کنند.

بررسی روند همکاری ایران و گرجستان در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمد خوانساری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان فناوری اطلاعات که به همراه زارعپور برای شرکت در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی 2022 (WSIS) به ژنو سفر کرده بود، با معاون وزیر اقتصاد، نوآوری و توسعه دیجیتال گرجستان نیز دیدار کرد تا راهگشا باشد. برای تعمیق همکاری بین دو کشور تاکید بر ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

در این نشست پس از بررسی موضوعات مورد علاقه، دو طرف تصمیم گرفتند یادداشت تفاهم امضا شده بین دو کشور در سال 2017 را احیا کرده و کارگروهی را برای تبادل نظر و ادامه گفتگوها تشکیل دهند تا زمینه برای تعمیق همکاری‌های دو کشور فراهم شود. . . کشورها در زمینه ارتباطات Smooth IT. علاوه بر این، دو طرف در مورد توسعه همکاری در مورد موضوعاتی مانند داده های باز، پنجره خدمات و شفافیت گفتگو کردند.

قدردانی دبیرکل ITU ایران برای توسعه خدمات محلی و توسعه شبکه دسترسی

زارع پور در دومین روز حضور خود در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی 2022 در ژنو با هولین ژائو، دبیر کل اتحادیه بین‌المللی اطلاعات دیدار و درباره تعدادی از موضوعات از جمله توسعه همکاری‌های دوجانبه گفتگو کرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی از توسعه خدمات محلی و شبکه دسترسی در ایران ارائه کرد و هویلین ژائو از دسترسی 100 درصدی شهرها و 86 درصد روستاهای بیش از 20 خانوار ایران به شبکه ای که می شناسد قدردانی کرد. می خواست ادامه دهد

زارع پور در این دیدار با اشاره به نقش و اهمیت اتحادیه جهانی مخابرات و استانداردهای فنی برای فناوری های راهبردی جدید، تاکید کرد: اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS) باید محلی برای تعمیق حاکمیت سایبری توسط دولت ها باشد. وی در ادامه آمادگی خود را برای همکاری و کمک به ITU در زمینه های جدید به ویژه در بحث استانداردسازی و تنظیم فناوری های جدید از جمله مدیریت فضای سایبری و حمایت از حقوق کاربران اعلام کرد.

وزیر ارتباطات سپس با ابراز علاقه جمهوری اسلامی ایران برای تداوم و تقویت روند همکاری با اتحادیه جهانی مخابرات، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تقویت چندجانبه گرایی با محوریت سازمان های بین المللی و بین المللی در حوزه ارتباطات است. . و فناوری اطلاعات امنیت سایبری موضوع دیگری است که وزیر ارتباطات در این نشست بر آن تاکید کرد و خواستار هماهنگی بیشتر بین المللی در این زمینه شد.

هولین ژائو با تاکید بر نقش و اهمیت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU)، از حمایت های بلندمدت ایران در این سازمان بین المللی قدردانی کرد. دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات ادامه داد: ما به اروپایی ها اعلام کرده ایم که نتوانسته اید یک بستر مستقل و بومی برای خود ایجاد کنید، اما کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران که تحت تحریم هستند توانسته اند در این زمینه رشد کنند. این رشته و حرفی برای گفتن داشته باشیم.”

ژائو همچنین پرداخت حق عضویت جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه جهانی مخابرات را علیرغم تحریم ها ستود و آن را نشانه تعهد ایران به ادامه فعالیت این اتحادیه دانست. وی در ادامه تاکید کرد: اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS) علیرغم مخالفت برخی کشورها به ویژه آمریکا به حیات خود ادامه خواهد داد و همچنان محل مهمی برای بحث در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود.

زارع پور همچنین از دبیرکل آژانس جهانی ارتباطات خواست تا نقش بسزایی در ITU و شعب مختلف آن داشته باشد که مورد استقبال دبیرکل قرار گرفت و حضور نخبگان ایرانی در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این سازمان بین المللی است. انتظار می رود.

نیاز به همکاری بیشتر کشورها برای پاسخگویی به پلتفرم های بین المللی وجود دارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پنل با عنوان کاربردها و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر لزوم همکاری بیشتر کشورها در پاسخگویی به بسترهای بین المللی و جلوگیری از تضییع حقوق مردم و شرکت ها اشاره کرد. زارع پور در این سخنرانی ابتدا تصویری کامل از امکانات جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین روند ارائه خدمات به شهروندان ارائه کرد و سپس به تشریح برنامه های آتی وزارت ارتباطات پرداخت. و فناوری اطلاعات

وی با بیان اینکه اگرچه تحریم ها باعث ایجاد موانعی در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران تهدید تحریم ها را به فرصت تبدیل کرد و توانست اکوسیستم خود را در حوزه ارتباطات و ارتباطات ایجاد کند. فناوری اطلاعات.”

زارع پور با ارائه پیشنهادهایی در خصوص چگونگی دستیابی به نتایج ملموس در حوزه حاکمیت سایبری در سطح بین المللی، خواستار همکاری بیشتر کشورها در پاسخگویی به بسترهای بین المللی و جلوگیری از نقض حقوق بشر و تجارت شد.

قوانین و مقررات محلی کشورها در حوزه فضای مجازی باید رعایت شود

زارع پور در یک نشست وزیران با تشکر از رئیس WSIS نیجریه به خاطر سابقه 150 ساله عضویت در ITU گفت: «ایران در طول سال‌ها همواره نقش کلیدی داشته و بر چندجانبه‌گرایی در سطح بین‌المللی تأکید دارد».

وی در این سخنرانی به دستاوردهای ایران در سال های اخیر اشاره کرد و به تشریح مختصری از برنامه های ارتباطی سه سال آینده و چشم انداز صنعت ICT پرداخت و اظهار داشت: مشکل در دنیا این است که بسترهای اصلی بین المللی یکجانبه گرایی است. که مغایر با موازین حقوق بشر و حق توسعه اجتماعی و فرهنگی است.

وزیر ارتباطات با اشاره به تحریم ها با بالا بردن سطح بحث در عرصه بین المللی گفت: تحریم ها به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا لطمه زده است و باید برای آن راهکاری جهانی اندیشیده شود. وی همچنین تاکید کرد که WSIS بر برنامه اقدام تونس و اهمیت حاکمیت سایبری در آن تمرکز دارد.

زارع پور با پیشنهاد اینکه بسترهای بین المللی در برابر دولت ها پاسخگو باشند تا بتوانند حقوق شهروندان خود را در این سکوها اعمال کنند، گفت: معتقدیم ارزش های بومی، تمدنی و فرهنگی هر ملت باید در سیاست های سایبری جهانی مورد توجه قرار گیرد. حوزه های فضای مجازی قابل احترام است.

وی خاطرنشان کرد: برای توسعه اقتصاد دیجیتال باید زمینه رقابت عادلانه بین پلتفرم های جهانی و بسترهای محلی به تفکیک کشور فراهم شود. پیشنهاد می شود در عصر جهانی شدن در حوزه حاکمیت و امنیت سایبری، الزامات فرهنگی کشورها رعایت شود. بنابراین، ملت های مختلف جهان به ویژه ملت های منطقه که دارای تاریخ، بوم و زبان مشترک هستند، باید با ایجاد نهادهای منطقه ای، حضور پررنگ تری در مدیریت فضای مجازی داشته باشند.

وزیر ارتباطات درخواست کرد این سند به عنوان پیشنهاد ایران در اجلاس WSIS ثبت شود.

دیدار وزیر ارتباطات با نمایندگان لیتوانی و گابن در اجلاس جامعه اطلاعاتی

زارع پور در سومین روز سفر خود به ژنو در راستای توسعه دیپلماسی فناوری اطلاعات با نمایندگان کشورهای لیتوانی، گابن، نیجریه و آفریقای جنوبی دیدار و گفت و گو کرد. وی در اولین دیدار دوجانبه خود با معاون وزیر اقتصاد دیجیتال لیتوانی به درخواست لیتوانی (هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در اجلاس WTTC‌) در زمینه شهر هوشمند، امنیت سایبری و اقتصاد دیجیتال دیدار کرد.

در این نشست که خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز حضور داشت، در خصوص توسعه روابط دوجانبه و ظرفیت همکاری و حفظ کارگروه مشترک تبادل نظر شد. در این دیدار، لیتوانی نامزد خود را برای معاونت دبیرکل اتحادیه بین المللی تجارت معرفی کرد. ایران همچنین خواستار حمایت متقابل لیتوانی از نامزدی ایران در شورای ITU شده است.

دیپلماسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آفریقا آغاز شد

دیدار با نماینده گابن از دیگر برنامه های سومین روز سفر وزیر ارتباطات است. این کشور در مرکز آفریقا قرار دارد و دومین اقتصاد بزرگ در منطقه است. این کشور به سمت دیجیتالی شدن اقتصاد خود پیش می رود و دیجیتالی شدن صنعت کشاورزی به ویژه در دستور کار آن قرار دارد.

در این دیدار از گابن خواسته شد تا از نامزدی ایران برای عضویت در ITU حمایت کند و با توسعه بیشتر روابط دو کشور موافقت شد. وزیر گابنی علاقه مند به سفر به ایران بود و مورد استقبال طرف ایرانی قرار گرفت. دیپلماسی فناوری اطلاعات و ارتباطات با سه کشور نیجریه در شمال غرب، گابن در مرکز و آفریقای جنوبی در جنوب توسط خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در دیدار با آفریقای جنوبی محقق شد. بنابراین می توان گفت که دیپلماسی فناوری اطلاعات و ارتباطات از آفریقا آغاز شده است که فرصت های خوبی به ویژه توسعه بازار فضا و فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران را فراهم خواهد کرد.

توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه فناوری اطلاعات و صنعت فضایی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در دیدار با همتای هندی خود به توانمندی های ایران در حوزه فضا، ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و خواستار توسعه روابط دوجانبه در زمینه های کاری مشترک شد. زارع پور با برشمردن تاریخ و فرهنگ مشترک دو کشور، از پیشرفت هند در حوزه فناوری اطلاعات قدردانی کرد و همتای هندی خود تمایل خود را برای توسعه روابط دو کشور در زمینه های کاری مشترک اعلام کرد.

دو طرف همچنین در مورد امنیت سایبری گفتگو کردند و خواستار جست و جوی جدی تر برای توافقنامه امنیت سایبری بین دو کشور شدند. تشکیل کارگروه مشترک در اسرع وقت برای رسیدگی به این موضوعات از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا