برترینهای کسب و کارتندرستی

چه مدت بعد عمل بینی میتوان باردار شد؟

آیا بارداری پس از عمل بینی خطرناک است؟

بارداری پس از عمل بینی باید با یک فاصله زمانی مناسب انجام شود تا نتایج عمل بینی را تحت تاثیر خود قرار ندهد. همچنین پس از زایمان و در دوران شیردهی نیز می‌توان عمل بینی را انجام داد. بارداری بعد از عمل بینی یا پیش از آن، یکی از دغدغه‌های مادران است. همزمانی این دو فرایند پیچیده و پر استرس، معمولا بسیار دشوار خواهد بود. عمل بینی یکی از جراحی‌های زیبایی با دوره نقاهت به‌نسبت طولانی است. از آنجایی که معمولا تغییرات ایجاد شده در بینی بسیار ظریف است، برای رسیدن به نتایج دلخواه باید دوران نقاهت و مراقبت‌های مربوط به آن را بسیار با دقت و جدی در پیش گرفت. هرچه توصیه‌های دوران نقاهت بهتر عمل شود، نتیجه نهایی عمل بینی نیز زودتر و بهتر به‌دست خواهد آمد.

از سوی دیگر بارداری نیز برای خانم‌ها یک دوره بسیار حساس و پر استرس است که به تمام توان و انرژی یک مادر برای هرچه بهتر پشت سر گذاشتن این دوران، مصرف خواهد شد. در چنین شرایطی به هیچ وجه تداخل در انجام عمل حساس زیبایی مانند جراحی بینی و فرایند بارداری، توصیه نمی‌شود. بهتر است بین این دو عمل چند ماه تا یک سال فاصله باشد.

حال این سوال پیش خواهد آمد که جراحی بینی را باید چقدر پیش از بارداری انجام داد یا چند ماه پس از دوران بارداری و به دنیا آوردن فرزند، عمل بینی مشکلی ندارد؟ و اینکه اگر در زمان جراحی بینی متوجه شویم که باردار هستیم، آیا این جراحی بر بارداری و یا فرایند شیردهی تاثیر می‌گذارد؟ مراقبت‌های بعد از عمل بینی با وجود کودک شیرخوار چه دشواری‌هایی به همراه دارد و آیا برای کودک هم خطرناک است؟

در این مقاله به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد.

بارداری بعد از عمل بینی

عمل بینی و رسیدن به فرم و شکل دلخواه بینی، فرایند زمان‌بر و پیچیده‌ای است و نیاز به دانش بهترین متخصص جراحی بینی دارد. معمولا شش ماه تا یک سال زمان نیاز است تا تمامی ورم بینی از بین برود و فرم نهایی بینی به دست آید. درواقع جراحی بینی یک فرایند تدریجی شامل برنامه‌ریزی، آماده‌سازی پیش از عمل، یک جراحی حساس و پیچیده و در نهایت طی کردن دوران نقاهت بر اساس تجویزهای پزشک و رسیدن به بهبودی است.

از سوی دیگر دوران بارداری نیز بسیار حساس و پیچیده است که در آن بدن با تغییرات هورمونی و ظاهری بسیاری روبرو خواهد شد. به همین دلیل دانستن این نکته برای بسیاری از خانم‌ها مهم است که چه مدت پس از عمل بینی می‌توان برای بارداری اقدام کرد. و آیا این بارداری روی نتیجه عمل بینی تاثیر منفی می‌گذارد یا خیر؟

به طور کلی بعد از طی شدن دوران بهبودی، التیام زخم‌ها و محکم شدن غضروف‌ها، شما می‌توانید برای باردار شدن اقدام کنید. این دوره بهبودی پس از جراحی بینی برای افراد مختلف متفاوت است و بین یک تا دو ماه ممکن است متغیر باشد. البته در این میان دو نکته بسیار مهم است. یکی اینکه وقتی وارد دوران بارداری شدید، داروی خاصی برای تکمیل نتیجه جراحی بینی و یا تکمیل فرایند بهبودی خود مصرف نکنید.

دیگر آن که ورم‌‌های بینی شما تا جایی فروکش کرده باشد که شما فرم نهایی بینی خود را دیده باشید. گاهی ممکن است برخی جراحی‌های تکمیلی روی بینی شما انجام شود تا نتایج آن بهبود پیدا کند. با شروع فرایند بارداری و ورم نسبی صورت و بینی، دیگر فرم نهایی بینی جراحی شده شما، از دست خواهد رفت.

البته بعد از پایان دوران حاملگی و زایمان فرزند، دوباره ورم‌های بدن و صورت فروکش می‌کند و بینی شما به حالت عادی بازخواهد گشت. با این حال این فرایند ممکن است یک سال شما را از دیدن فرم نهایی و مورد پسند بینی، دور نگه دارد.

آیا بارداری پس از عمل بینی خطرناک است؟

خیر؛ اگر فاصله لازم بین عمل بینی و بارداری وجود داشته باشد، هیچ خطری وجود نخواهد داشت. بعد از عمل بینی مدتی طول می‌کشد تا زخم‌ها ترمیم شود، ورم بینی رفع گردد و ساختار بینی مستحکم شود. به همین دلیل یک فاصله زمانی دست کم دو ماهه پس از عمل بینی برای باردار شدن، ضروری است. توصیه می‌شود این زمان از ۶ ماه کمتر نباشد و یک سال نیز بسیار ایده آل خواهد بود.

عمل بینی چگونه انجام می‌شود

قبل از بررسی تاثیر بارداری بر عمل جراحی بینی، نخست بهتر است بدانیم که رینوپلاستی یا جراحی بینی چگونه انجام می‌شود. سپس تاثیر بارداری را بر بینی خود بهتر متوجه خواهیم شد. برای انجام عمل جراحی بینی، روش‌های مختلفی وجود دارد که برخی با بی‌حسی موضعی و برخی با بی‌هوشی عمومی انجام خواهد شد.

برای تغییر شکل عمده و عوض کردن فرم و اندازه بینی، معمولا عمل بینی باز انجام می‌شود. در این روش که با بی‌هوشی انجام می‌شود، نخست پوست روی بینی برش می‌خورد و کنار زده می‌شود. سپس جراح با برش و تغییر شکل غضروف‌های بینی، شکل و فرم بینی را اصلاح می‌کند. در واقع غضروف‌هایی که در ساختار بینی قرار دارند، فرم بینی را تعیین می‌کنند. با تغییر شکل دادن این غضروف‌ها، فرم بینی نیز تغییر خواهد کرد.

پس از ایجاد تغییر در غضروف‌ها، پوست بینی به جای خود برمی‌گردد و بخیه می‌شود. سپس بینی پانسمان می‌شود تا فرد وارد دوران نقاهت پس از عمل شود. در این دوران که ممکن است بین دو هفته تا یک ماه زمان ببرد، باید از بینی و زخم‌های آن بسیار مراقبت کرد. شیوه درست تغذیه، خوابیدن، فعالیت‌های روزانه و حتی غذاخوردن باید همگی بر اساس نظر و تجویز پزشک باشد. در غیر این صورت فرایند بهبودی کند پیش خواهد رفت و ممکن است به نتیجه نهایی و دلخواه از عمل بینی دست پیدا نکرد.

حال اگر در چنین شرایطی فرد وارد دوران بارداری شود، مشکلات و نگرانی‌هایش افزایش پیدا می‌کند.

تاثیر بارداری بر بینی جراحی شده

بدن خانم‌ها هنگام بارداری، تغییرات بسیاری را تجربه می‌کند. برای مثال تجمع آب و دیگر تغییرات بیولوژیکی در بافت‌های بدن و صورت، در بینی فرد نیز تغییرات ظاهری یا ساختاری به‌وجود خواهد آورد از جمله تورم بینی، ضخیم شدن مخاط و دیواره‌ی بینی، تراکم در بافت‌های بینی و حفره‌های سینوسی. همه‌ی این موارد ممکن است برای بینی که به تازگی عمل جراحی شده و هنوز به حالت عادی خود بازنگشته است، مشکلاتی را ایجاد کند.

البته نتایج عمل بینی شما در دوران بارداری باقی خواهد ماند و تنها ورم بینی، مانع از دیدن آن می‌شود. برای مثال اندازه و فرم غضروف‌های بینی در دوران بارداری تغییر نمی‌کند. با این حال به وجود آمدن مشکلاتی مانند تنگی نفس می‌تواند دوران بارداری شما را آزار دهنده کند.

چقدر پس از عمل بینی می‌شود باردار شد؟

فرایند بهبودی بینی طولانی و زمان‌بر است. با این حال در هر فرد متفاوت خواهد بود. معمولا دو ماه پس از انجام عمل بینی می‌توان باردار شد. در این مدت زخم‌ها بهبود پیدا کرده‌اند و غضروف‌ها و ساختار بینی نیز مستحکم شده است. با این حال بهتر است یک سال صبر کرد تا تمامی ورم بینی از بین برود. به این ترتیب فرم و ساختار نهایی بینی مشخص می‌شود.

از سوی دیگر گاهی نیاز خواهد بود که عمل‌هایی مانند بالا بردن نوک بینی، پس از عمل اصلی جراحی بینی انجام شود تا نتیجه نهایی را بهبود داد. در چنین مواردی، اگر فرد باردار شده باشد، داروهای بی‌حسی یا بی‌هوشی ممکن است بر جنین در رحم مادر آسیب برساند. به همین دلیل بهتر است تا رسیدن به نتیجه نهایی عمل بینی صبر کرد و باردار نشد.

جراحی بینی پس از بارداری و زایمان

چند ماه پس از بارداری و با رسیدن به یک آرامش و وضعیت پایدار در بدن مادر، شرایط عمل بینی فراهم خواهد بود. با این حال در دوران شیردهی باید توجه کرد که آسیبی به کودک نرسد. داروهایی که ممکن است پزشک تجویز کند و یا مواد بی‌حسی و بی‌هوشی تا ۱۲ ساعت پس از مصرف در شیر مادر باقی می‌ماند. به همین دلیل از چند روز پیش از جراحی باید شیر مادر برای کودک ذخیره شود.

همچنین تا چند روز پس از جراحی نیز نباید به کودک شیر داد. برای مثال برای کاهش درد پس از جراحی بینی ممکن است داروهای مسکن تجویز شود. همچنین تجویز آنتی‌بیوتکی برای جلوگیری از عفونت زخم‌ها نیز بسیار معمول است. در چنین شرایطی بهتر است به کودک شیر داده نشود.

از انجایی که معمولا خانم‌های جوان بیشتر به عمل بینی تمایل دارند، ممکن است این جراحی با اولین زایمان آنها نیز همزمان شود. مادر شدن برای اولین بار تجربه‌ی شگفت‌آوری است که معمولا توصیه نمی‌شود با انجام یک عمل جراحی و استرس دوران بهبودی، آن را تحت تاثیر قرار داد. همچنین این استرس و نگرانی ممکن است از طریق شیر مادر، به کودک نیز منتقل شود.

عمل بینی در زمان بارداری: همان طور که گفته شد، هرگونه جراحی زیبایی و عمل بینی در دوران بارداری ممنوع است. معمولا جراح زیبایی پیش از انجام عمل بینی، یک آزمایش بارداری نیز برای خانم‌ها تجویز می‌کند تا از این موضوع مطمئن شود. چرا که به هیچ وجه در این دوران عمل بینی انجام نمی‌شود.

تاثیر عمل بینی بر شیردهی: مهمترین ریسک، ورود داروهای بی‌هوشی از طریق شیر مادر به بدن کودک است. همچنین داروهای آرام‌بخش و مسکن نیز باید با احتایط و نظر پزشک مصرف شود. به همین دلیل ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از جراحی نباید به کودک خود شیر بدهید.

ترمیم اسکار یا زخم‌های عمل بینی: بهبود زخم‌های عمل بینی به عوامل بسیاری بستگی دارد و می‌توان با انجام برخی درمان‌ا یا مصرف برخی داروها، این بهبودی را با سرعت بیشتری به دست آورد. با این حال در دوران بارداری یا شیردهی ممکن است این موارد برای کودک مشکلاتی را ایجاد کند. به همین دلیل باید صبر کرد تا کودک به دنیا بیاید و به یک رشد مناسب برسد.

اقدامات لازم پس از جراحی بینی

دوران نقاهت و بهبودی پس از عمل بینی بسیار مهم و حساس است. در این میان اگر هنوز باردار نشده‌اید که باید از آن پیشگیری کنید. اگر هم جراحی بینی را در دوران شیردهی انجام می‌دهید، باید از قبل بدانید که نیاز به یک همراه دارید تا در نگهداری فرزندتان به شما کمک کند. همچنین یک سری نکات مهم نیز باید حتما رعایت شود تا نتایج عمل بینی با مشکل روبرو نشود.

  • نخست اینکه پس از جراحی بینی، درد، ورم و کبودی کاملا طبیعی است. برای کاهش درد معمولا مسکن تجویز می‌شود. همچنین آنتی‌بیوتیک از عفونت بینی و زخم‌ها جلوگیری می‌کند. باید توجه داشته باشید که میزان مصرف این داروها به شکلی باشد که یا از طریق شیر به بدن کودک وارد نشود و یا برای او مشکلی ایجاد نکند. پس در این زمینه از پزشک خود راهنمایی بگیرید.
  • پانسمان دو روز بعد از جراحی برداشته می‌شود و بخیه‌ها نیز ۷ تا ۱۰ روز بعد باید کشیده شود.
  • برای کاهش ورم و کبودی، می‌توان از کمپرس آب سرد و گرم استفاده کنید.
  • مصرف نمک را کاهش دهید و مایعات بیشتری بخورید. در این میان خوردن میوه آناناس و کیوی و همچنین ماهی و میگو نیز بسیار مفید است. غذای خود را آهسته بخورید و از گاز زدن و فشار وارد کردن به فک و پوست صورت خودداری کنید.
  • دوران نقاهت بین یک تا دو هفته زمان نیاز دارد. در این مدت از هرگونه بلند کردن بار سنگین، خم کردن سر و یا تحرک زیاد خودداری کنید. به همین دلیل بهتر است در نگهداری از کودک خود، شخص دیگری به شما کمک کند.
  • تا سه روز پس از جراحی نباید به حمام بروید. در نتیجه بهتر است سینه‌های خود را پیش از شیردادن، جداگانه تمیز نمایید.

    هیچ گونه تماس، ضربه و یا لمس ناگهانی با بینی نداشته باشید. دو هفته تا یک ماه زمان نیاز است تا هم محل بخیه‌ها به‌خوبی جوش بخورد و هم مخاط و پوست بینی به غضروف‌ها بچسبد. در این مدت وقتی فرزند خود را در آغوش می‌گیرید، مراقب باشید بینی شما و چسب روی آن را لمس نکند.

  • یکی از مهمترین نکات در رسیدن به یک فرم مناسب بینی، چسب زدن درست و اصولی بینی بعد از عمل است. این کار به کاهش ورم و رسیدن به فرم درست بینی کمک می‌کند. این کار را از پزشک خود به خوبی یاد بگیرید. حتی می‌توانید از شیوه درست چسب زدن بینی که توسط جراح انجام می‌شود، یک بار فیلم بگیرید.

جراحی بینی و بارداری

بسیاری از بانوان در مورد جراحی بینی و بارداری سوال داشته اند که جراحی بینی در دوران بارداری امکان پذیر است ؟ در پاسخ باید گفت خیر به هیچ عنوان جراحی بینی در دوران بارداری توسط هیچ جراح بینی انجام نمی شود.

جراحی زیبایی بینی عملی اورژانسی نیست و باید در زمان مناسبی انجام شود چرا که داروهای بیهوشی اثرات جدی روی جنین در حال رشد ایجاد خواهد کرد و اگر اطلاعات کافی نداشته باشید و بدون آگاهی از بارداری و انجام ندادن تست بارداری جراحی بینی را انجام دهید خطراتی جنین را تهدید خواهد کرد.

به همین منظور جراحان بینی تست بارداری را قبل از انجام عمل زیبایی بینی برای بانوان تجویز می نمایند.

زمان مناسب بارداری بعد از جراحی بینی

به طور کلی نتیجه جراحی زیبایی بینی برای همه اهمیت ویژه ای دارد و مراقبت های بعد از عمل بینی نیز در ایجاد نتایج مطلوب موثر خواهد بود و باید گفت که دوران بهبود جراحی بینی یک روند تدریجی است و در افراد مختلف متغیر می باشد.

بانوان سوال داشته اند که چند وقت بعد عمل بینی میشه باردار شد و تاثیر بارداری بر عمل زیبایی بینی چیست ؟

شش ماه بعد از جراحی بینی می توان برای بارداری اقدام نمود اما توصیه می شود که فاصله بین جراحی بینی و شروع بارداری بیشتر شود تا دوران بهبودی کامل شود و بینی به حالت ثابت و پایدار رسیده باشد و ساختار درونی بینی مستحکم شده باشد.

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی که ایجاد می شود بدن دچار تورم خواهد شد و این تورم به بینی تازه عمل شده که خود تورم هایی دارد اضافه خواهد شد.

حین بارداری در بافت های مختلف بدن مایعی تجمع می کند که باعث تورم از جمله متورم شدن بینی خواهد شد و روند بهبودی را کند خواهد کرد و در این دوران نمی توان از داروهای استروئیدی تزریقی استفاده نمود.

عمل بینی در دوران شیردهی قابل انجام است ؟

عمل بینی در شیر دهی با انجام توصیه های لازم جراح بینی مشکلی را برای مادر و کودک ایجاد نخواهد کرد.

مادر شیردهی را باید بعد از 48 ساعت که تاثیر داروی بیهوشی از بین رفت انجام دهد.

جراحی بینی و بارداری

رابطه جراحی بینی و بارداری از سوالاتی است که ذهن برخی از خانمها را درگیر می کند برخی از خانم هایی که تصمیم به بارداری دارند و می خواهند قبل از بارداری، جراحی بینی انجام دهند این سوال برای شان مطرح می شود که آیا ورم بینی در زمان بارداری تاثیری بر شکل و فرم بینی جراحی شده دارد یا خیر؟

عمل بینی و بارداری

در نظر داشته باشید عمل جراحی بینی در زمان بارداری به هیچ وجه توصیه نخواهد شد. چرا که برای انجام عمل بینی شخص بیهوش خواهد شد و نیاز به مصرف دارو و قرص بعد از جراحی زیبایی بینی دارد و این موضوع بر جنین تاثیر بدی خواهد گذاشت. به همین علت قبل از جراحی بینی تست حاملگی برای خانم ها تجویز می شود چنانچه مثبت باشد و خانمی باردار باشد اجازه جراحی به او داده نمی شود.

چند وقت بعد از زایمان میتوان جراحی بینی انجام داد؟

برخی دیگر از خانم ها فرزند خود را به تازگی به دنیا آورده اند و تصمیم به جراحی بینی دارند و این سوال را مطرح می کنند که چند وقت بعد از زایمان میتوان جراحی بینی انجام داد؟ چرا که بعد از زایمان ، بدن خانم ها هنوز ورم داشته و زمان می برد تا به وزن و حالت قبل از بارداری خود برگردند.

تقریبا دو ماه بعد از زایمان می توان اقدام به جراحی بینی کرد و توصیه می شود تا 12 ساعت بعد از جراحی بینی شیردهی به نوزاد را نداشته باشند. همچنین برای شخصی که تصمیم به بارداری دارد می تواند از یک ماه قبل، جراحی بینی را انجام دهد. اما بهتر این است تا یک سال صبر کرده و بعد اقدام به بارداری نماید تا فرم بینی کاملا حفظ گردد. و نگران ورم بینی در زمان بارداری و غیره نباشد.

جراحی بینی در زمان شیردهی

خانم هایی که با گذشت دو ماه بعد از زایمان ، متقاضی جراحی بینی می شوند نگران تاثیر داروی بیهوشی و مصرف داروها بر شیردهی به نوزاد خود و تاثیر بد بر فرزندشان هستند به این دسته از خانم ها باید ذکر کرد که تاثیر داروی بیهوشی تا 12 ساعت بعد از جراحی از بین می رود و تاثیری بر نوزاد نخواهد گذاشت تنها نیاز است تا 12 ساعت بعد از جراحی شیردهی قطع گردد تا اثر داروی بیهوشی بر نوزاد موجب خواب آلودگی کودک نشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شیردهی و جراحی بینی می توانید به مقاله جامعی که در این خصوص تهیه شده و در وب سایت موجود است مراجعه کنید.

افتادگی بینی بعد از بارداری

از دیگر مواردی که درباره آن بسیار سوال پرسیده می شود در خصوص افتادگی بینی عمل شده بعد از بارداری می باشد، که باید بگوییم که پس از بارداری این اتفاق به هیچ وجه می افتد و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

افرادی که پس از عمل بینی باردار می شوند مانند سایر افراد دچار تورم بینی می شوند و سه ماه بعد از زایمان این ورم کاهش یافته و بینی به صورت قبل باز می گردد.

عوارض جراحی بینی و بارداری

بارداری بعد یا قبل از جراحی زیبایی بینی هیچ گونه عارضه ای بر روی جنین ندارد، و تنها مسئله ای که تمامی جراحان بینی به آن تاکید دارند این است که بانوان محترم انجام این عمل زیبایی را به دوران بارداری خود موکول نکنند چرا که داروهای بیهوشی بر روی جنین تاثیر منفی می گذارد.

در ادامه باید بگوییم در صورتی که برای انجام عمل زیبایی بینی به بهترین جراح بینی مراجعه کرده باشید، میزان بروز عوارض خطرناک به صفر می رسد.

عوارضی همچون از بین رفتن حس بویایی، گرفتگی بینی، تورم و کبودی پس از عمل امری طبیعی بوده و به مرور زمان رفع می شود و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

قبل و بعد از عمل زیبایی بینی و بارداری چه مواردی را باید رعایت کرد؟

باید بگوییم که مراقبت های قبل و بعد از رینوپلاستی معمولا یکسان می باشد مگر اینکه فرد در شرایط ویژه ای باشد که در این مواقع جراح بینی با توجه به دانش و تجربه خود موارد ضروری را در جلسات معاینه و مشاوره بیان می کند.

  1. از آنجایی که جراحی بینی و بارداری به صورت همزمان امکان پذیر نیست بنابراین مراقبت های ویژه ای هم در این دوران اتخاذ نشده است.
  2. اما مواردی که فرد به صورت کلی باید قبل و بعد از عمل بینی رعایت کند به شرح ذیل است:
  3. انتخاب جراح بینی یکی از مهم تریم اقدامات قبل از عمل رینوپلاستی محسوب می شود که فرد باید به طور جدی و دقیق بر این موضوع تمرکز کند.
  4. پس از انتخاب جراح بینی ، باید آزمایشاتی را که جراح تجویز نموده است بخصوص تست بارداری را انجام دهد.
  5. به مدت 8 ساعت قبل از جراحی زیبایی بینی از خوردن غذا و غیره خودداری کنید و در روز جراحی ناشتا مراجعه کنید.
  6. در روز جراحی زیبایی درماغ حتما یک همراه با خود داشته باشید تا بعد از جراحی شما را همراهی و کمک کند.
  7. بعد از عمل زیبایی بینی داروهایی را که جراح بینی تجویز نموده است را به صورت کامل استفاده کنید.
  8. از رفتن به مکان های شلوغ به طور جد خودداری کنید چرا که ممکن است به بینی شما ضربه وارد شود.
  9. به مدت دو الی چهار هفته قبل و بعد از جراحی بینی از کشیدن سیگار پرهیز کنید.

با رعایت موارد فوق و سایر مواردی که در مقالات مرتبط به آن اشاره شده است بهترین نتیجه از جراحی بینی را کسب کنید.

آیا حاملگی بعد از عمل زیبایی بینی خطرناک است؟

خیر اگر بیمار فاصله بینی جراحی بینی و بارداری را رعایت کند، هیچ خطری وجود نخواهد داشت، چرا که بعد از عمل بینی مدتی طول می کشد تا به طور کامل جای برش ها و زخم های ایجاد شده جهت زیباتر کردن بینی بهبود یابد.همچنین ورم و کبودی بینی رفع شده و ساختار و اسکلت بینی مستحکم شود.

بنابراین با در نظر گرفتن کوتاه ترین زمان یعنی دو ماه بعد از عمل بینی فرد می تواند باردار شود، اما توصیه این است که بانوان عزیز تا 6 ماه بعد از عمل اقدام به بارداری نکنند و بعد از این مدت بارداری بلامانع است.

مرجع مقاله:

https://noorabeauty.com/عملية-تجميل-الأنف/

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا