برترینهای کسب و کارعمومی

معرفی انواع اسکنر

معرفی کاربرد و نحوه کار 6 نوع اسکنر پرکاربرد

در دنیای دیجیتالی امروز، تجهیزات مختلفی وجود دارند که کار ما را بسیار آسان تر از گذشته کرده اند و کمک می کنند که بتوانیم بهره وری بیشتری را در کارهای خودمان داشته باشیم و کارهای مهم خود را سریعتر انجام دهیم. یکی از این دستگاههای دیجیتال، است که از مهمترین ابزارها در بایگانی و نگهداری اسناد به شمار می رود. در این مقاله می خواهیم شما را با انواع اسکنر آشنا کنیم و بگوییم که کاربرد و نحوه کار هرکدام از آنها چیست و در چه قسمت هایی کاربرد دارند. اگر دوست دارید با روش کار اسکنرها آشنا شوید، در این نوشته با ما همراه باشید.

اسکنر چیست؟

اسکنر دستگاه یا ابزاری است که به ما کمک می کند بتوانیم اسنادی مانند کاغذها، تصاویر، نقشه ها یا هر محتوای دیگری که به صورت کاغذی است را اسکن کرده و آن را به یک تصویر در کامپیوتر خودمان تبدیل کنیم. به نوعی می توانیم بگوییم انواع اسکنرها اسناد فیزیکی ما را به اسناد دیجیتالی تبدیل می کنند تا بتوانیم آنها را به صورت فایل در کامپیوتر یا سرورها ذخیره کنیم و از هرجای دیگری به آنها دسترسی داشته باشیم و این اسناد را از خطر سوختن، خراب شدن، مفقود شدن و… در امان نگه داریم.

اسکنرها برای عکاسان، مسئولان پذیرش سازمانها و هتل ها، کارمندان اداری و خصوصی و مدیران بسیار کاربردی هستند و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه ها می شوند. احتمالا اگر از ما در مورد انواع اسکنر بپرسند، جواب می دهیم وسیله ای است که شکلی مانند یک صفحه بزرگ دارد و روی صفحه شیشه ای آن اسناد را قرار می دهیم و کار اسکن انجام می شود و می توانیم فایل نهایی دیجیتالی را تحویل بگیریم. با اسکن کردن اسناد، احتمال گم شدن صفحات و فایل ها یا انباشته شدن برگه ها به حداقل می رسد.

اما باید بدانید که اسکنرها انواع بسیار گوناگونی دارند که هرکدام از آنها کاربرد و نحوه کار متفاوتی نسبت به دیگری دارد و برای نیازهای مشخصی تولید شده اند. در ادامه می خواهیم شما را با انواع اسکنر آشنا کنیم و کارکرد هرکدام را باهم بررسی کنیم.

اسکنر تخت Flatbed Scanner

اولین نوع از انواع اسکنر، است که تقریبا همه ما در ادارات و سازمان ها آنها را دیده ایم. این نوع اسکنر مانند یک صفحه تخت با قطر کم است که یک درب دارد و وقتی درب آن را باز می کنید، صفحه ای شیشه ای را مشاهده می کنید که کار دریافت تصویر را انجام می دهد.

این نوع اسکنرها معمولا براساس روش کاری که دارند، برای کارهای خانگی و نیمه حرفه ای مناسب هستند و سرعت پایینی در کارکرد خواهند داشت. در دفاتر اداری هم می توان از این اسکنر استفاده کرد. همچنین با استفاده از این اسکنرها معمولا می توانید اسناد کوچک مانند عکس های 3*4 و اسناد بزرگتر مانند برگه های A4 را اسکن کنید و محدودیتی در این زمینه نخواهید داشت. همچنین در این نوع اسکنرها معمولا کیفیت تصاویر متوسط رو به بالا است و می توانیم تصاویر با کیفیتی را از اسکن به دست بیاوریم، به همین خاطر برای اسکن عکس معمولاً از این نوع استفاده می شود.

اسکنر اسناد یا اسکنر ورقه ای Sheetfed Scanner or Document Scanner

نوع دیگر از انواع اسکنر، یا ورقه ای است که می توانیم بگوییم تقریبا کارکردی مانند مدل قبلی دارد. تنها تفاوت اسکنرهای ورقه ای این است که به جای اینکه بخواهید سند را روی صفحه قرار دهید و مدام آن را عوض کنید، کاغذها را به داخل اسکنر وارد می کنید و کار اسکن به صورت اتوماتیک انجام می شود.

این روش کمک می کند که بتوانید سرعت بالاتری را در اسکن داشته باشید. در نتیجه اسکنر اسناد یا ورقه ای در کارهایی که به سرعت بالا نیاز دارد بسیار کاربردی است و به دلیل سرعت بالایشان، معمولا در اداره ها، بخش بایگانی و مراکز چاپ استفاده می شوند و به آن به نیز گفته می شود. البته این موضوع را نیز باید بدانید که معمولا در این روش کیفیت تصاویر به دست آمده ممکن است کمی از اسکنرهای مسطح کمتر باشد.

اسکنر قابل حمل Portable Scanner

سومین نوع از انواع اسکنر، اسکنرهای پرتابل یا قابل حمل هستند که معمولا اندازه کوچکی دارند و به راحتی می توانید آنها را حمل کنید. این اسکنرها تقریباً کارایی مشابه اسکنرهای اسناد یا ورقه‌ای را دارند با این تفاوت که کوچکتر و سبک‌تر بوده و به همین خاطر از سرعت پایین‌تری برخوردار هستند. همچنین با توجه به کوچک بودن اندازه فیدر یا ADF در آن ظرفیت تعداد کاغذ کمتری برای اسکن دارند.

شما می توانید به سادگی با استفاده از اسکنر پرتابل خودتان، اسناد مختلف را اسکن کرده و آنها را با استفاده از اتصال USB، به کامپیوتر خودتان منتقل کنید. البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که این اسکنرها معمولا برای اسکن عکس و موارد مشابه که نیاز به کیفیت بالایی دارند، خیلی مناسب نیستند.

اسکنر دستی Handy Scanner

چهارمین نوع از انواع اسکنر که به آن اسکنر دستی گفته می شود، مخصوص کارهای شخصی است و بیشتر برای افرادی کاربرد دارد که می خواهند اسناد موردنظر یا حتی کتاب های خود را اسکن کنند و آنها را به صورت دیجیتال نیز در اختیار داشته باشند. اسکنر دستی اندازه خیلی کوچکی دارد و به همین خاطر نیز به آن دستی گفته می شود و می توانید به راحتی آن را به هرکجا که می خواهید حمل کنید و در کیف یا جیب خودتان قرارش دهید.

این اسکنرها معمولا دو نوع دستی و اتوماتیک دارند که روش کار آنها با یکدیگر متفاوت است. در اسکنر دستی اتوماتیک، روش کار به این صورت است که شما برگه یا سند را داخل اسکنر قرار می دهید و اسکنر آن را از یک سمت به داخل برده و از سمت دیگر خارج می کند و کار اسکن را انجام می دهد؛ اما در اسکنر دستی به این صورت است که خودتان باید دستتان را روی سند حرکت دهید تا کار اسکن فایل انجام شود. معمولا در این نوع اسکنرها، نمی توانید کیفیت بالایی را توقع داشته باشید و به همین خاطر برای اسکن عکس و فایل های مالتی مدیا خیلی مناسب نیستند.

اسکنر عکس Photo Scanner

اگر زیاد به اسکن تصاویر و عکس‌ها نیاز پیدا می کنید، بهتر است را خریداری کنید. اسکنر عکس برای اسکن باکیفیت از تصاویر و عکسها با کاغذهای مخصوص عکس استفاده می شود. بقیه اسکنرها نیز می توانند کار اسکن تصویر را انجام دهند؛ اما اسکنر عکس کیفیت بهتری دارد و رنگهای داخل تصویر را با عمق و کیفیت بالاتری اسکن می کند. معمولا قیمت اسکنر عکس از دیگر انواع اسکنرها بیشتر است و برای روتوش کردن و ترمیم عکس های قدیمی کاربرد دارد.

اسکنر فیلم Film Scanner

اسکنر فیلم دستگاهی است که برای اسکن فیلم عکاسی به صورت مستقیم در کامپیوتر قبل از چاپ ساخته شده است. بسیاری از اسکنرهای فیلم دارای نرم افزار یا سخت افزار خاصی هستند که خراش ها و دانه های فیلم را از بین می برد و رنگ‌ها را در فیلم بهبود می بخشند.اسکنرهای فیلم می توانند نوارهای 35 میلی متری یا 120 فیلم یا اسلایدهای جداگانه را اسکن کنند. روش اسکن در آنها با پرتوهای نور و سنسورهای CCD انجام می شود و از نظر قیمت و کیفیت با هم متفاوت هستند.

چطور از بین انواع اسکنر، بهترین گزینه را انتخاب کنیم؟

تا به اینجا با هم انواع اسکنرهای مختلف را بررسی کردیم و گفتیم که هرکدام از آنها چه کاربردی دارند و چطور می توانید از آنها استفاده کنید. حالا ممکن است این سوال برایتان ایجاد شده باشد که کدام نوع اسکنر برای شما بهترین گزینه است؟ عواملی وجود دارند که به شما کمک می کنند بتوانید بهترین اسکنر را برای خود یا سازمان خودتان انتخاب کنید و از آن استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا این عوامل را بررسی کنیم.

نوع اسناد

اولین پارامتری که در انتخاب اسکنر باید در نظر بگیرید، نوع اسناد است. اگر نیاز است عکس هایی را اسکن کنید که باید کیفیت بالایی داشته باشند، بهتر است اسکنری تهیه کنید که کیفیت اسکن بالایی را به شما ارائه می دهد.همچنین باید این موضوع را در نظر بگیرید که برخی از اسکنرها، تنها توانایی اسکن به صورت سیاه و سفید را دارند و اگر می خواهید فایل های شما به صورت رنگی اسکن شوند، نیاز است که به این موضوع دقت کافی داشته باشید.

سایز اسناد

سایز اسناد نیز پارامتر دیگری است که باید در نظر گرفته شود. مثلا اگر می خواهید کار اسکن نقشه های معماری که معمولا سایزهای بزرگی دارند را انجام دهید، قطعا یک اسکنر سایز A4 به دردتان نخواهد خورد و می تواند شما را حسابی کلافه کند.

حجم اسناد

حجم اسناد نیز موضوع دیگری است که می تواند کمک کند بهتر تصمیم بگیریم که چه نوع اسکنری برای ما مناسب تر است. اگر حجم بالای از اسناد را در روز اسکن می کنید، حتما باید پارامتر سرعت را در اسکنر موردنظرتان در نظر بگیرید. اما اگر حجم کارهایتان کم است، می توانید از اسکنرهای مسطح که سرعت کمتر ولی کیفیت بیشتری دارند نیز استفاده کنید.

میزان کارکرد دستگاه

پارامتر دیگری که باعث می شود انواع اسکنر از هم متمایز شوند، میزان کارکردی است که از دستگاه اسکنر خودتان توقع دارید. قطعا نمی توانید توقع داشته باشید که یک اسکنر با کاربرد خانگی، بتواند روزانه چندین ساعت کارهای اسکن سازمان شما را انجام دهد و مشکلی برایش پیش نیاید. پس سعی کنید براساس میزان کارکردی که می خواهید، یک اسکنر با کاربرد خوب انتخاب کنید که بتواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. توجه داشته باشید که اسکنر موردنظرتان باید به خوبی با انتظارات شما هماهنگی داشته باشد.

محل استفاده از اسکنر

همانطور که در معرفی انواع اسکنر گفتیم، هرکدام از اسکنرها کاربرد مختلفی دارند؛ مثلا جایی که اسکنر ورقه ای نیاز است، خیلی مناسب نیست از یک اسکنر دستی یا پرتابل استفاده کنیم. به همین خاطر باید بررسی کنید که دقیقا در چه جایی می خواهید از این ابزار استفاده کنید تا بتوانید بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید. مثلا اگر می خواهید کار اسکن مدارک یک سازمان بزرگ را انجام دهید، قطعا اسکنری را انتخاب می کنید که براساس میزان سرعت و حجم کارکرد، پاسخگوی این کار باشد.

همچنین اگر بخواهید برای کارهای شخصی خودتان و اسکن برگه های موردعلاقه تان در مجلات یک اسکنر تهیه کنید، شاید استفاده از اسکنرهای دستی و پرتابل بهترین گزینه برای شما باشد. در تکمیل این موارد باید بگوییم که قبل از انتخاب نهایی اسکنر موردنیازتان، بهتر است به ، کیفیت چاپ، راحتی استفاده از اسکنر، کاربردهای دستگاه، قیمت تعویض یا تعمیر قطعات، ضمانتنامه و نرم افزارهای آن توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

جمع بندی مطالب

در این مقاله با هم انواع اسکنر و کاربرد و نحوه کارکرد آنها را بررسی کردیم و گفتیم که هرکدام از اسکنرها چه کاربردی دارند و تفاوت آنها با یکدیگر چیست. همچنین با هم بررسی کردیم که چطور می توانید بهترین گزینه را در اسکنرها برای خودتان و سازمانتان انتخاب کنید تا در آینده به مشکل نخورید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با انواع اسکنر آشنا شوید و برای انتخاب اسکنر موردنیازتان، با توجه به نکات و پارامترهایی که بررسی کردیم، به بهترین شکل ممکن عمل کنید و بهترین اسکنر را برای پروژه ها و کارهای خود خریداری کنید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا