برترینهای کسب و کارسلامت

اصول نگهداری پتوس در خانه : خاک مناسب پتوس چیست ؟

رازهای نگهداری گل پتوس + نکات مهم برای افزایش سرعت رشد پتوس

پتوس یک گیاه رونده آپارتمانی برای علاقمندان به پرورش گل و گیاه درخانه است که نگهداری ساده ای دارد و به راحتی در آپارتمان و محل کار قابل پرورش می باشد. پتوس گونه های مختلفی دارد و به رنگ های گوناگونی دیده می شود اما شرایط نگهداری در اغلب گونه های کاملا یکسان است که در ادامه این شرایط را به طور کامل برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد، پس حتما تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

گیاه پتوس و مقدمه ای بر آن

پتوس یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی با نگهداری بسیار ساده است که اغلب افراد به خاطر همین موضوع از این گیاه نگهداری می کنند. پتوس بومی جزایر سلیمان است و آنرا با نام های پیتوس، پوتوس، پوتین طلایی و انگور نقره ای می شناسند. همچنین در زبان انگلیسی آنرا با نام pothos می شناسند.

اگر در نگهداری از گیاهان زیاد حرفه ای نیستید یا به علت مشغله کاری زیاد نمی توانید وقت زیادی را برای رسیدگی به گیاه خود اختصاص دهید، قطعا پتوس یکی از بهترین گیاهان برای شما خواهد بود، زیرا همانطور که گفته شد، این گیاه نگهداری راحتی داشته و بسیار مقاوم می باشد. پیتوس یکی از گیاهان رونده است و برای همین اگر ساقه ها و برگ های آنرا در یک مسیر رشد دهید، جلوه بسیار زیبایی به منزل شما خواهد بخشید. در ادامه تمامی نکات مهم برای پرورش، تکثیر و مقابله با بیماری های این گیاه را برای شما توضیح خواهیم داد.

انواع گل پتوس

پیش تر کمی با گیاه پتوس آشنا شدیم، اما اجازه دهید قبل از بررسی شرایط نگهداری این گیاه، با گونه های مختلف آن آشنا شویم.

·         پتوس سبز

پتوس سبز رایج ترین گونه پتوس است که برگ های سبز رنگ و قلبی شکل دارد. نگهداری آن راحت بوده و به آسانی قابل تکثیر می باشد.

·         پتوس بلک

پتوس بلک یکی از زیبا ترین گونه های پتوس است که جلوه بسیار جذابی دارد. برگ های پتوس بلک به رنگ های سبز تیره و مشکی دیده می شود. یکی از ویژگی های پتوس بلک، توانایی تحمل نور کم می باشد. جالب است بدانید حتی می توان پتوس بلک را در نور های مصنوعی نیز پرورش داد.

·         پتوس مرمری

پتوس مرمری یکی دیگر از گونه های پتوس است که برگ های سفید با رگه های سبز و زرد دارد. بارز ترین ویژگی این گونه، نور آن می باشد. پتوس مرمری از سایر گونه ها به نور بیشتری برای رشد احتیاج دارد. دقت کنید برگ های پتوس مرمری خیلی روشن است و به سفیدی می گراید به همین خاطر برخی از افراد آنرا با پتوس ابلق اشتباه می گیرند.

·         پتوس ابلق

این گونه یکی دیگر از رایج ترین انواع پتوس می باشد که حتما آنرا مشاهده کرده اید. پتوس ابلق برگ هایی به رنگ سبز روشن با رگه های سفید یا زرد دارد که باعث زیبایی دو چندان آن می شود. پتوس ابلق را به نام پتوس طلایی هم می شناسند. جالب است بدانید این گونه هم به نور نسبتا بیشتری احتیاج دارد و اگر نور کافی به آن نرسد، حالت ابلق خود را از دست خواهد داد.

·         پتوس نقره ای

این گونه هم یکی از گونه های زیبا و خاص پتوس است که برگ هایی به رنگ سبز تیره با لکه های نقره ای دارد. برگ های پتوس نقره ای کمی از سایر گونه ها ضخیم تر می باشد و مقاومت بیشتری نسبت به نور کم و کم آبی دارد.

·         پتوس شاد

پتوس شاد نیز یکی از گونه های زیبا پتوس است که برگ هایی با لکه های سفید رنگ دارد. این گونه هم برای نگهداری نیاز به نور نسبتا بالایی دارد.

·         پتوس آهک

پتوس آهکی برگ هایی به رنگ زرد یا سبز مایل به زرد دارد و در محیط های کم نور به خوبی رشد می کند. این گونه از پتوس معمولا با پتوس طلایی یا ابلق که قبل تر معرفی شد اشتباه گرفته می شود.

شرایط نگهداری پتوس

همانطور که در ابتدا گفتیم پتوس گیاهی مقاوم با نگهداری ساده است که توسط افراد مبتدی به راحتی قابل پرورش می باشد. جالب است بدانید پتوس و سانسوریا جزء مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی شناخته می شوند. در ادامه تمامی موارد مهم برای پرورش و نگهداری پتوس را برای شما بیان خواهیم کرد.

آبیاری پتوس

همانطور که می دانید ما در وبسایت جایاگرین همیشه در اول به آبیاری مناسب گیاهان می پردازیم، زیرا آبیاری یکی از قسمت های مهم برای پرورش گیاهان است و اگر آنرا به درستی انجام دهید، گیاه شما به خوبی به رشد خود ادامه داده و دچار خرابی و مشکلات گوناگون نمی شود.

پتوس نسبت به کم آبی مقاوم است اما آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه و خرابی گیاه می شود. لذا توصیه می شود تا قبل از خشک شدن کامل خاک، آنرا آبیاری نکنید. معمولا در فصل تابستان هفته ای دو الی سه بار آبیاری برای گیاه مناسب است و در فصل زمستان باید آبیاری را به هفته ای یک بار کاهش دهید. اما همانطور که گفته شد، بهتر است زمانی که خاک گیاه خشک شد آنرا آبیاری کنید. در صورتی که پیتوس دچار افتادگی برگ ها شد، نشانه از تشنه بودن گیاه است و باید آنرا آبیاری کنید، در انتها این صفحه در قسمت بیماری ها در مورد تمامی مشکلاتی که ممکن است برای پتوس رخ دهد توضیح داده شده است.

نور مناسب پتوس

این گیاه معمولا در محیط های کم نور رشد می کند اما اگر نور مناسب آنرا تامین کنید، رشد به مراتب بهتری خواهد داشت. بهتر است گیاه را در مقابل نور غیر مستقیم قرار دهید تا پتوس بهترین رشد را از خود نشان دهد.

توصیه می شود پتوس را در مقابل نور سوزان خورشید قرار ندهید، زیرا باعث سوختن برگ های آن خواهد شد. نگهداری پتوس در کنار پنجره های جنوبی به صورتی که روزانه چندین ساعت نور غیر مستقیم خورشید را دریافت کند مناسب می باشد. تمامی گونه های پتوس را می توان در این شرایط نور نگهداری کرد.

رطوبت مورد نیاز پتوس

این گیاه در محیط های مرطوب رشد بهتری از خود نشان می دهد لذا می توان با قرار دادن یک ظرف آب در کنار گلدان گیاه، رطوبت مورد نیاز آنرا تامین کنید. ساخت جزیره نیز یکی از روش های مناسب برای تامین رطوبت این گیاه می باشد که در مقاله پرورش گیاه گندمی به طور کامل همراه با عکس توضیح داده شده است.

در صورتی که تمایل دارید رطوبت پتوس را با غبارپاشی تامین کنید، توصیه می شود هفته ای 3 بار، برگ های پتوس را غبارپاشی کنید. دقت کنید غبارپاشی را در زمانی که هوا خنک است انجام دهید تا برگ های گیاه دچار سوختگی نشود.

دما مناسب پتوس

از آنجایی که پتوس بومی منطقه ای با دمای متعدل است، بهترین دما برای نگهداری آن، دمایی بین 15 تا 25 درجه می باشد. سعی کنید گیاه را در دمایی کمتر از 15 درجه قرار ندهید، زیرا گیاه دچار سرما زدگی خواهد شد. بنابراین توصیه می شود در فصل زمستان پتوس را به درون خانه انتقال دهید.

خاک مناسب پتوس

می توان از خاک های مختلف برای نگهداری و پرورش پتوس استفاده کرد، فقط دقت کنید که خاک باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا آب به راحتی از گلدان گیاه خارج شود. توصیه می شود از خاک های آماده مناسب گیاهان آپارتمانی، برای پتوس استفاده کنید. این خاک ها را می توانید به راحتی از گل فروشی ها خریداری نمایید.

منبع: باغبانی مریان

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا