برترینهای کسب و کارعمومی

علت کوچک شدن محصول گردو

شرایط جغرافیایی هر منطقه نیز می‌تواند علت کوچک بودن گردو، یا حتی عدم باردهی آن را توجیه نماید. تغییرات دمایی شدید، یخبندان، بروز آفات و سایر بیماری‌ها از جمله عوامل تاثیرگذار در این رابطه شناخته می‌شوند که به بار کم و بی کیفیت منجر خواهد شد. به طور کلی درختان گردو، برای فعالیت های حیاتی خود و رشد و محصول دهی بهتر نیازمند به 3 عنصر از هوا و 14 عنصر از خاک هستند.

در این بین عنصر ازت یکی از مهم ترین عناصر مورد نیاز در درختان گردو است که کمبود آن با اختلال در محصول دهی و کوچک شدن مغز میوه و کاهش کیفیت آن و از طرفی رنگ پریدگی و سوختگی حاشیه برگ ها همراه است. همه ی باغداران حرفه ای پیش از راه اندازی باغ گردوی خود؛ با نمونه برداری و آزمایش خاک از شرایط خاک باغ خود آگاه میشوند.

در این آزمایش عناصر موجود در خاک؛ ph و میزان شوری خاک و… مشخص میشود و باغداران پیش از خرید نهال گردو و کاشت آن در باغ؛ کمبودهای عناصر خاک خود را با استفاده از کودشیمیایی و آلی جبران نموده و خاک را به خوبی با یکدیگر مخلوط میکنند تا خاک یکدست به دست بیاید. همانطور که میدانید درختان گردو از ازت خاک تغذیه میکند. بنابراین لازم است هرساله براساس مصرف درخت و نیاز آن، به خاک کود ازته اضافه نماییم. در این مطلب میخواهیم نشانه های کاهش سطح ازت در خاک را بدانیم و کودهای ازته مناسب را معرفی نماییم. پس با ما همراه باشید.

نشانه های کمبود ازت در درخت گردو چیست؟

کمبود این ماده ی معدنی ابتدا در برگهای پیرتر ظاهر میشود. برگ های مسن تر رنگ پریده می شوند و از نوک تیز برگ شروع به زرد شدن میکنند. رفته رفته برگ ها بافت مرده شده و میمیرند. در برخی از برگ ها مواد قرمز رنگی دیده میشود. فرآیند رشد درختان کندتر شده و تاج درخت تنک میشود. ریشه ها رشد کمتری داشته و پنجه زنی آنها کم میشود. درختان گردوی دچار کمبود ازت در فصل پاییز زودتر از سایر درختان برگ هایشان زرد شده و دچار خزان زودرس میشوند.

همچنین در فصل تابستان نیز زودتر از سایر درختان شکوفه زنی را آغاز میکنند. ازت یکی از مهم ترین عناصر در فرآیند رشد میوه است. به همین دلیل کمبود آن باعث کاهش کیفیت میوه ها و کوچک شدن مغز میوه شده و همچنین حجم محصول دهی درخت با افت چشمگیری همراه خواهد بود. افزایش بیش از حد ازت در خاک نیز باعث بافت مردگی حاشیه برگ ها شده و با گسترش آن، تمام برگ را در برمیگیرد. همچنین باعث تشدید بیماری های برگ و شاخه خواهد شد.

پس از کاشت نهال؛ نمونه برداری و آنالیز خاک دیگر نمیتواند یک راه مناسب برای آگاهی از وضعیت عناصر موجود در خاک باشد. چرا که در هر بخش از خاک درختان از عناصر موجود در خاک استفاده نموده و امکان شخم زنی و ترکیب خاک ها با یکدیگر وجود ندارد. بنابراین پس از کاشت نهال؛ یکی از بهترین روش های آگاهی از وضعیت عناصر موجود در درختان “آنالیز برگ درختان” است. بهترین زمان برای آنالیزبرگ درختان در اواسط فصل تابستان است. پس از نمونه برداری و مراجعه به آزمایشگاه های مخصوص و آگاهی از نتایج آنالیز برگ درختان؛ باید گفت:

  • اگر غلظت ازت در برگ درختان از 2.3% بیشتر باشد. و این روند در طی سالیان مختلف روند صعودی داشته باشد. باید بدانید که غلظت ازت در خاک شما بیش از حد است. به این ترتیب باید مصرف کودهای ازته را به نصف کاهش دهید. و هرسال آنالیز برگ را تا رسیدن به حد نرمال (2.3%) ادامه دهید.
  • اگر غلظت ازت در برگ درختان بین 2.1 –3% باشد. و این روند در طی سالیان مختلف روند نزولی داشته باشد. باید بدانید که غلظت ازت در خاک شما کمتر از حد است. و به این ترتیب باید مصرف کودهای ازته را افزایش دهید. و هرسال آنالیز برگ را تا رسیدن به حد نرمال (2.3%) ادامه دهید.

چکار کنیم درخت گردو پربار شود؟ { برسی علت بار ندادن درخت گردو}

کاشت و پرورش گردو برای روستاییان در مناطق گوناگون، اهمیت و مزایای اقتصادی مناسبی به همراه دارد و باغداران فراوانی به فروش مغز گردو اقدام می‌نمایند. از محصول آن با نام طلای سبز یاد می‌شود و در بازار رقابتی جهانی، جایگاه بسیار رفیعی را به خود اختصاص می‌دهد. از این رو در صورت کاهش باردهی، ممکن است این پرسش برای شما پیش آید که چکار کنیم درخت گردو پربار شود، از همین روی در ادامه به تشریح این موضوع خواهیم پرداخت. به دلیل آنکه ایران رتبه سوم در بازارهای جهانی در زمینه تولیدات این ماده غنی خوراکی گردو را به خود اختصاص می‌دهد، هرگونه اختلال در باردهی و کاهش محصول، دغدغه مهمی‌ برای باغداران و اقتصاد کشور به شمار خواهد آمد.

اهمیت پرورش گردو چیست؟

پیش از آن که به علت بار ندادن درخت گردو؛ بپردازیم، باید نگاهی به اهمیت این گیاه از دیدگاه اقتصادی برای روستاییان و باغداران دخیل در پرورش آن بیاندازیم. نهال گردو از نظر چوب و میوه‌های خوراکی گرچه در طبیعت نیز جمع آوری می‌شوند، اما به صورت عمده به کمک باغداران کاشته و پرورش داده خواهند شد.

چوب گردو، گونه‌ ای با رنگ قهوه‌ ای تیره و بسیار مقاوم توصیف می‌شود که در تولید الوار، روکش مبلمان، کابین‌های ظریف، بخشی از حکاکی در صنایع دستی و… جایگاه ویژه‌ای دارد. ارزش این چوب همواره در حال افزایش است از این رو هزینه تمام شده لوازم چوبی نیز بسیار زیاد عنوان می‌شود. بنابراین علت کوچک بودن گردو؛ و یا خشک شدن آن، چالش بزرگی در این زمینه خواهد بود.

گردوی اروپایی (انگلیسی)، گردوی سیاه و… در مزارع و برای تولید میوه خود کاربرد وسیعی دارند. البته در صورتی که درخت به سن کهنسالی و بی باری برسد، از تنه آن برای مصارف ذکر شده استفاده می‌گردد.

چکار کنیم درخت گردو پربار شود؟

از آنجایی که صادرات این ماده محبوب، اهمیت اقتصادی بسیاری دارد، علت بار ندادن درخت گردو، و یا کاهش باردهی آن، می‌تواند بسیار آسیب زننده باشد. توجه به برخی نکات کلیدی در این زمینه می‌تواند مشکل ایجاد شده را به راحتی مرتفع نماید. سرمایه گذاران در این زمینه تمام توانایی خود را به کار می‌گیرند تا محصول فراوان و با کیفیتی را برداشت کنند. از جمله این مراقبت‌ها می‌توان به کوددهی، هرس، آبیاری، گرده افشان و … اشاره نمود.

بدیهی است که انجام هر مرحله به ابزار و دانش مخصوص خود نیازمند است. البته علت گردو ندادن درخت گردو، می‌تواند تحت تاثیر عوامل بسیاری شناخته شود. بروز بیماری ها، آفات، تغییرات دمایی شدید و … تنها بخشی از این موارد عنوان می‌شوند. ضمن آنکه کیفیت نهال گردو در ابتدای کاشت نیز تاثیر فراوانی دارد. نهال‌هایی با مقاومت بالا و اصلاح شده که به سرعت و طی یک تا سه سال به بار می‌نشینند، بهترین گزینه‌ها توصیف می‌شوند.

راه های پیشگیری از کم بار شدن درخت گردو

اگر شما می خواهید تصمیماتی را اتخاذ کنید که با استفاده از آنها از کم شدن بار نهال گردو چندلر جلوگیری کنید، تنها به چند نکته مهم دقت کافی داشته باشید:

  • قبل از احداث باغ گردو حتما شرایط باغ خود را مورد بررسی قرار دهید، تا جایی که امکان دارد مسائل مربوط به آب خاک و کوددهی را مطالعه کنید تا نقشه برداری باغ شما کاملا مطلوب انجام شود.
  • حتماً به آبیاری درختان گردوی خود دقت کنید که ازدیاد آبیاری باعث رطوبت خیلی زیاد شده و کمبود آبیاری خشک شدن خاک اطراف را به همراه داشته و باعث بیماری های درخت گردو می شود.
  • کود دهی مناسب باغ گردو اصلا فراموش نشود. کمبود تغذیه و عناصر مفید در خاک تاثیر مستقیمی برای باردهی درخت گردو دارد.
  • استفاده از آفت کش ها و سموم برای جلوگیری از بیماری های قارچی و ویروسی البته در حد استاندارد، چون زیادی روی آفتکشها نیز تاثیر منفی بر روی باردهی درخت شما خواهد داشت.
  • دقت به نوردهی تابش اشعه نور خورشید برای انجام عمل فتوسنتز که در مطالب بالا به طور کامل توضیح دادیم.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا