برترینهای کسب و کارتندرستی

درمان شکستگی بینی در طب اسلامی

عناوین این صفحه محو کردن

چطور بفهمیم شکستگی بینی اتفاق افتاده است؟

به نقل از بهترین جراح بینی در تهران شکستگی استخوان بینی یکی از شایع‌ترین آسیب‌های صورت است، زیرا که بینی برجسته‌ترین قسمت صورت است و بیشتر در معرض ضربات قرار دارد. تشخیص شکستگی بینی در خردسال کمی دشوارتر است. و تنها به کمک عکس شکستگی بینی در کودکان قابل تشخیص است. بنابراین می‌توان گفت نحوه تشخیص شکستگی بینی کودک تنها به کمک عکس رادیولوژی شکستگی بینی امکان پذیر است. در صورتی که دچار شکستگی خفیف بینی شده اید و پزشک شما قصد جا انداختن بینی شما را دارد بهتر است فیلم جا انداختن شکستگی بینی را نگاه نکنید. همچنین بهتر است به علم جدید اعتماد نمایید و به سراغ درمان شکستگی بینی در طب سنتی نباشید.

شکستگی بینی برای هر فردی می‌تواند یکی از بدترین و دردناکترین تجربیات زندگی باشد. در کنار درد و مشکلات تنفسی تغییر ظاهر بینی می‌تواند برای آن شخص آزار دهنده باشد. خوشبختانه امروزه می‌توان با جراحی بینی مشکلات تنفسی و ظاهری را برطرف کرد. در جوانان شکستن بینی بیشتر به دلیل ورزش و مبارزه روی می‌دهد، درحالی‌که در افراد مسن بیشتر در اثر افتادن و زمین خوردن، بینی می‌شکند. هرگونه آسیب‌دیدگی بینی می‌تواند عملکرد و ظاهر بینی را تغییر دهد.

علائم شکستگی بینی

علائم و نشانه‌های شکستگی بینی می‌تواند بلافاصله ظاهر شده و یا سه روز طول بکشد تا علائم شکستگی بینی ظاهر شوند. از علائم شکستگی بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی
  • اختلال در تنفس از بینی
  • کج و یا بدشکل شدن بینی
  • احساس مسدود شدن بینی
  • کبودی در اطراف بینی یا چشم
  • تورم بینی و مناطق اطراف آن
  • تخلیه مخاط از بینی یا آب‌ریزش
  • درد یا حساسیت به لمس، به‌ویژه هنگام لمس بینی

انحراف تیغه بینی در اثر شکستگی بینی

ممکن است شکستگی بینی منجر به انحراف تیغه بینی شود. در این حالت دیواره نازکی که بینی شما را تقسیم می‌کند، به یک سمت انحراف یافته و باعث باریک شدن مجاری بینی در سمت انحراف یافته می‌شود. داروها می‌توانند در مدیریت انحراف تیغه بینی، به شما کمک نمایند، اما برای اصلاح این وضعیت، عمل جراحی بینی یا Cosmetic procedure موردنیاز است.

تجمع خون (هماتوم سپتوم بینی)

گاهی اوقات، همراه با شکستگی بینی، تجمع و لخته شدن خون نیز اتفاق می‌افتد، به این حالت ”هماتوم سپتوم” می‌گویند. هماتوم سپتوم می‌تواند یک یا هر دو مجرای بینی را مسدود نماید. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غضروف‌ها، هماتوم سپتوم به‌صورت اورژانسی باید تخلیه گردد.

شکستگی غضروف

اگر شکستگی بینی به دلیل یک ضربه قوی، مانند تصادف اتومبیل، ایجادشده باشد، ممکن است علاوه بر شکستگی بینی، شکستگی غضروف را نیز تجربه نمایید. اگر آسیب بینی چنان شدید باشد که نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد، عمل جراحی می‌تواند شکستگی بینی و غضروف را توأمان تحت معالجه قرار دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

مهم است در اسرع وقت پس از آسیب به یک پزشک متخصص، به‌ویژه یک جراح بینی مراجعه نمایید. هماتوم سپتوم یک عمل اورژانسی است، زیراکه تجمع خون، به سپتوم بینی فشار وارد می‌کند. هماتوم سپتوم می‌تواند منجر به عفونت شود، که در پی آن ممکن است غضروف بینی دچار تحلیل شود و درنتیجه افتادگی بینی اتفاق می‌افتد. بهترین کار این است که به نزد یک جراح پلاستیک بروید، زیرا که هم‌ زمان می‌تواند بیماری را تشخیص و به درمان آن بپردازد. تشخیص معمولاً با معاینه فیزیکی میسر است و اشعه X به‌ندرت لازم می‌شود.

عمل جراحی بینی شکسته

اگر استخوان‌ها جابه‌جایی قابل‌توجهی داشته باشند، پزشک جراح اغلب تلاش می‌کند تحت بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی، استخوان‌های بینی را به موقعیت اصلی خود بازگردانند. معمولاً این کار در عرض هفت تا ده روز پس از آسیب انجام می‌شود، استخوان‌ها در موقعیت نامناسب، بهبود نخواهند یافت. از آنجا که بسیاری از شکستگی‌ها نامنظم هستند و به‌ درستی به موقعیت اصلی خود باز نمی‌گردند، تنها نیمی از اصلاح موقعیت استخوان‌ها موفقیت‌آمیز خواهد بود. تغییر موقعیت استخوان‌های بینی به دلیل مصدومیت، اغلب در تنفس اختلال ایجاد می‌کند.

عمل جراحی بسته شکستگی بینی

اگر شکستگی بینی باعث تغییر موقعیت استخوان‌ها و غضروف‌های بینی شده باشد، ممکن است پزشک به‌صورت دستی آن‌ها را تراز نمایند، به این روش جراحی ”بسته بینی” می‌گویند. برای دریافت بهترین نتیجه، نباید بیش از ۱۴ روز از شکستگی گذشته باشد. در این روش، با استفاده از یک “اسپکولوم بینی” سوراخ‌های بینی را باز می‌کنند. از ابزارهای ویژه‌ای استفاده می‌شود تا استخوان‌ها و غضروف بینی تراز شده و به موقعیت اصلی خود باز گردند.

جراحی برای تسکین درد بینی شکسته

ممکن است عمل جراحی بسته برای شکستگی‌های شدید، شکستگی‌های متعدد یا شکستگی‌ای که ظرف ۱۴ روز درمان نشده است، دیگر مناسب نباشد. در این موارد ممکن است، جراحی تراز استخوان‌ها و تغییر شکل بینی(رینوپلاستی) لازم باشد.

اگر شکستگی بینی باعث آسیب سپتوم بینی شده باشد و تیغه بینی دچار انحراف شده باشد و یا بینی مسدود شده و در تنفس اختلال ایجادشده باشد، ممکن است جراحی ترمیمی “سپتورینوپلاستی” (جراحی زیبایی بینی به‌علاوه جراحی اصلاحی انحراف سپتوم) توصیه گردد.

دوره بهبودی شکستگی بینی

  • اگر شما در اثر عوارض هرگونه شکستگی بینی، خونریزی مستمری را تجربه کردید، ممکن است نیاز باشد با گازهای استریل و مرطوب سوراخ‌های بینی خود را ببندید.
  • این گازها حاوی یک پماد آنتی‌بیوتیک هستند تا از عفونت جلوگیری به عمل آید.
  • بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند- به علت کبودی و تورم که از عوارض شایع شکستگی بینی می‌باشد، برای چند روز در خانه بمانند.
  • ناراحتی، تورم و کبودی معمولاً ظرف یک تا دو هفته بعد از عمل جراحی بهبود خواهند یافت
  • کوچک کردن بینی یکی از مهم ترین دلایل انجام یا رینوپلاستی است ، یکی از مهم ترین دلایل انجام جراحی بینی کوچک تر شدن سایز بینی و اصلاح فرم بینی است.
  • البته جراحی بینی علاوه بر موارد زیبایی ، کاربرد های درمانی مانند درمان سینوزیت ، درمان پولیپ بینی ، درمان انحراف بینی و غیره نیز دارد.
  • اما امروزه بیشترین دلیل انجام جراحی بینی تغییر فرم بینی است زیرا زیبایی بینی بر روی زیبایی چهره تاثیرات مثبتی دارد.
  • رضایت از فرم بینی پس از جراحی بینی اهمیت بسیار زیادی دارد ولی متقاضیان رینوپلاستی باید بدانند که نوع بینی نیز بر روی فرم بینی تاثیر گذار است.
  • به طور معمول بینی گوشتی برای جراحی بینی طبیعی و بینی استخوانی برای جراحی بینی فانتزی مناسب تر است.
  • همچنین بارزترین تفاوت جراحی بینی گوشتی و جراحی بینی استخوانی در طول دوره بهبودی است.
  • به علت اینکه بینی گوشتی دارای پوست ضخیمی است نیاز به زمان بیشتری دارد تا ورم بینی از بین رود ولی به علت اینکه بینی استخوانی پوست نازکی دارد ورم بینی به سرعت از بین می رود.
  • به همین دلیل بیماران می توانند نتیجه جراحی بینی استخوانی را زودتر از نتیجه جراحی بینی گوشتی مشاهده کنند.
  • برخی از افراد به علت ترس از تیغ جراحی یا جملات منفی که شنیده اند به دنبال روش هایی هستند که برای کوچک شدن بینی نیازی به جراحی نباشد.
  • در چنین مواقعی با مواردی چون لیزر ، کوچک شدن بینی با ورزش ، جراحی بینی با طب سنتی و مواردی از این قبیل برخورد می کنند.
  • افرادی که تمایل دارند بینی شان کوچک شود باید بدانند که بهترین و موثرترین روش برای کوچک کردن بینی انجام جراحی بینی یا راینوپلاستی است.

بهبودی پس از جراحی بینی شکسته چگونه است؟ چقدر طول می کشد؟

بهبودی کامل معمولا بین ۴-۶ هفته بسته به میزان آسیب اتفاق می افتد

عمل بینی شکسته با لیزر

در کل جراحی بینی با لیرز، به جز در حالت برداشتن پوست بینی با لیزر، امکان‌پذیر نیست. و عمل بینی شکسته با لیرز جنبه تبلیغاتی دارد.

اگر بینی شکسته را عمل نکنیم چه می شود؟

علائم اولیه شکستگی بینی معمولاً تورم، حساسیت، سیاهی چشم و در برخی موارد مشکل در تنفس از طریق بینی است. اگر شکستگی بینی درمان نشود، نه تنها می‌تواند منجر به مشکلات زیبایی در درازمدت (کج بینی) شود، بلکه می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی ناشی از انسداد و/یا افتادگی بینی شود. جراحی بسته، جراحی زیبایی بینی، سپتورینوپلاستی و در کل جراحی بینی شکسته معمولاً تا سه تا ۱۰ روز پس از آسیب، پس از کاهش تورم انجام نمی‌شود.

زمانی که فقط شکستگی‌های جزئی و بدون انحراف وجود داشته باشد، ممکن است نیازی به درمان پزشکی نباشد. با این حال، ارزیابی توسط پزشک همیشه مورد نیاز است تا بتواند تشخیص دهد که آیا و چه درمانی مناسب است یا خیر. آسیب‌های متوسط ​​تا شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

جراحی باید در عرض ۱۴ روز پس از آسیب انجام شود و درد و ناراحتی ناشی از جراحی باید در عرض ۷۲ ساعت پس از عمل شروع به کاهش کند. هزینه عمل بینی شکسته متفاوت است که تحت تأثیر عواملی از جمله میزان درمان و بیمه شما قرار دارد. اگر ناشی از آسیب باشد، جراحی بینی تحت اکثر بیمه‌نامه‌ها پوشش داده می‌شود، حتی هزینه‌های تشخیصی مانند اشعه ایکس و معاینه دکتر جراحی بینی.

درمان بینی شکسته بدون جراحی

در ادامه این بحث به روش ترمیم شکستگی بینی بدون جراحی می‌پردازیم و به سوالاتی از این قیبل: چگونه بینی شکسته را جا می اندازند، جا انداختن بینی شکسته درد دارد؟ ، هزینه جا انداختن بینی شکسته و… جواب می‌دهیم.

آیا جا اندازی بینی شکسته نیاز به جراحی دارد؟

اگر شکستگی استخوان‌ها و غضروف‌های بینی شما را جابجا کرده باشد، ممکن است دکتر گوش و حلق و بینی بتواند به صورت دستی آنها را مجددا تنظیم کند. این کار باید ظرف ۱۴ روز از زمان وقوع شکستگی انجام شود، ترجیحاً زودتر بهتر است. اگر در این فاصله برای جا انداختن بینی شکسته مراجعه نشود. به احتمال زیاد مدت زمان جوش خوردن بینی شکسته گذشته است و امکان جا انداختن بینی وجود ندارد و ممکن است فقط با جراحی ترمیم شود.

جا انداختن بینی شکسته چگونه است؟

در طی این روش، دکتر گوش و حلق و بین با دارو بینی شما را بی‌حس می‌کند. در برخی موارد، دکتر جراح می‌توانند بینی را با انگشتان خود به عقب برگردانند. گاهی اوقات، آنها ممکن است نیاز به استفاده از ابزارهای ویژه برای کمک به تراز کردن استخوان های شکسته و غضروف داشته باشند. بینی شما ممکن است با آتل‌بندی در داخل و یک پانسمان در خارج آتل شده باشد. گاهی اوقات آتل داخلی نیز برای مدت کوتاهی لازم است. در صورت استفاده از آتل معمولاً باید یک هفته در آن بماند. پانسمان ممکن است تا دو هفته باقی بماند. همچنین ممکن است برای جلوگیری از عفونت ناشی از باکتری‌هایی که در بینی شما زندگی می‌کنند، آنتی بیوتیک تجویز شود.

جا انداختن بینی شکسته درد دارد؟

قطعا جا انداختن بینی شکسته مثل هر عضو دیگری که بشکند، با درد همراه است. ولی جراح بینی در زمان جا انداختن بینی شما با استفاده از بی‌حسی موضعی، بینی را بی‌حس کرده در نتیجه شما کمترین درد را حس می‌کنید.

هزینه جا انداختن بینی شکسته

هزینه جا انداختن بینی شکسته و گچ گرفتن آن از عمل جراحی کمتر است. پس بهتر است در صورت شکستن بینی خیلی زود تا استخوان بینی جوش نخورده است به پزشک مراجعه کنیم. اما هزینه جا انداختن بینی متناسب با میزان شکستگی، آتل‌بندی، هزینه دیگر در مناطق مختلف متفاوت است.

گچ بینی شکسته

در برخی شرایط می‌توانید بینی خود را در مطب ترمیم کنید. پزشک می‌تواند به شما مقداری بی‌حسی موضعی بدهد، استخوان‌های شکسته را در جای خود قرار دهد، سپس آنها را با یک “گچ” ساخته شده از پلاستیک، گچ یا فلز در محل مناسب نگه دارد.  سپس این گچ برای یک هفته در جای خود باقی خواهد ماند.

بینی شکسته در خواب

اگرچه هر چیزی ممکن است، اما احتمال شکستگی بینی در هنگام خواب بسیار کم است. معمولاً استخوان بینی شکسته دارای کبودی و تورم اطراف است.

عوارض شایع مرتبط با شکستگی بینی

    سپتوم منحرف‌شده

انحراف تیغه بینی وضعیتی است که زمانی رخ می‌دهد که دیواره نازکی که دو طرف بینی شما را تقسیم می‌کند جابجا شود. در نتیجه مجرای بینی شما باریک شده و تنفس شما تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرد. در حالی که ضد‌احتقان‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند به مدیریت این بیماری کمک کنند، برای اصلاح آن جراحی لازم است.

    هماتوم سپتوم

همچنین ممکن است هماتوم تیغه بینی ایجاد شود، که زمانی رخ می‌دهد که حوضچه‌‌هایی از خون لخته شده در بینی شما ایجاد شود. این وضعیت می‌تواند یک یا هر دو سوراخ بینی را مسدود کند. تخلیه جراحی در این شرایط برای جلوگیری از آسیب غضروف ضروری است.

    شکستگی غضروف

شکستگی غضروف نیز امکان پذیر است، به خصوص زمانی که درگیر یک تصادف رانندگی هستید. این به این دلیل است که شکستگی غضروف معمولاً از یک ضربه قوی ایجاد می‌شود. این نوع آسیب ممکن است برای اصلاح نیاز به جراحی داشته باشد.

آیا آسیب های قدیمی بینی قابل رفع است؟

بله. بسته به شدت آسیب، جراحی می‌تواند به درمان آسیب‌های بینی چند ساله کمک کند. مواردی وجود دارد که شکستگی‌های قدیمی بینی قابل رفع نیست، مثلاً زمانی که بیمار مشکلات سلامتی دیگری دارد که انجام عمل جراحی را خطرناک می‌کند، یا اگر بینی به طور ناهموار یا به گونه ای بهبود یافته است که جراحی اصلاحی مضر باشد.

نحوه رفع شکستگی بینی بعد از سالها: جراحی بینی

در حالت ایده آل، بینی شکسته باید ظرف ۱۴ روز پس از وقوع آسیب توسط پزشک دیده و ترمیم شود. اگر آسیب جزئی باشد، مانند شکستگی‌های ساده یا جابجایی‌های استخوان، پزشک می‌تواند تنظیم مجدد دستی برای تعمیر بینی انجام دهد. در غیر این صورت ممکن است به یک روش جراحی اصلاحی نیاز باشد. اما روش رفع شکستگی بینی بعد از گذشت سالها از آسیب اولیه چیست؟ جواب جراحی زیبایی بینی است.

یک عمل جراحی بینی اصلاحی احتمالا برای ترمیم شکستگی بینی چند ساله انجام می شود. این فرآیند معمولاً شامل تکنیک‌های جراحی و پزشکی مختلفی برای تغییر شکل یا صاف کردن بینی و تراز مجدد استخوان‌ها می‌شود. اگر مطمئن نیستید که آسیب بینی قدیمی شما کاندیدای جراحی زیبایی بینی است، برای ارزیابی با پزشک مشورت کنید.

چگونه از شکستگی بینی جلوگیری کنم؟

برای کاهش خطر شکستگی بینی می‌توانید این اقدامات احتیاطی را انجام دهید:

  • برای جلوگیری از سقوط از کفش هایی با کشش خوب استفاده کنید.
  • در طول ورزش‌های تماسی، وسایل محافظ صورت بپوشید
  • هنگام دوچرخه‌سواری، موتورسیکلت، اسکیت‌بورد، اسکی یا اسنوبورد از کلاه ایمنی استفاده کنید.
  • هنگام سوار شدن در وسیله نقلیه موتوری کمربند ایمنی خود را ببندید و مطمئن شوید که کودکان به درستی مهار شده اند.

آیا بینی شما هم همینطور خواهد بود؟

بینی شکسته شما به احتمال زیاد بدون هیچ مشکلی بهبود می‌یابد. اگر از ظاهر بینی خود پس از بهبودی ناراضی هستید یا اگر در تنفس طبیعی مشکل دارید، جراحی بینی ترمیمی یک گزینه است.

جمع بندی

بینی شکسته به دلایل زیادی مثل تصادف و درگیری و… برای هر فردی در هر سنی امکان دارد اتفاق بیفتد. آشنایی با موارد پیشگیری از شکستگی بینی و علائم بینی شکسته باعث واکنش بهتر شما در زمان اتفاق می‌شود همچنین درمان بینی شکسته بدون جراحی و با جراحی و کمک‌های اولیه در زمان شکستگی بسیار حائز اهمیت است. عوارض عدم رسیدگی به بینی شکسته شامل سپتوم منحرف‌شده، هماتوم سپتوم و شکستگی غضروف است.

شما می‌توانید از مقالات دیگر همین سایت در ارتباط با بینی و عمل بینی مانند مقاله اختصاصی بینی شکسته در کودکان و یا از مقالاتی مثل جا انداختن بینی شکسته نی نی سایت، هزینه جا انداختن بینی شکسته نی نی سایت که در نی نی سایت استفاده بفرمایید.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا