برترینهای کسب و کارعمومی

یک کانکس خوب چه مشخصاتی باید داشته باشد و اجزای آن چیست؟

خصوصیات یک کانکس خوب چیست؟

با توجه به نوع کانکسی که نیاز دارید و قصد دارید آن را خریداری کنید، می توانید بهترین ویژگی های آن را مورد توجه قرار دهید. به طور مثال برای خرید کانکس ساندویچ پانل یا کانکس فروشگاهی، ابعاد و ارتفاع سقف فاکتور مهمی است که باید به آن دقت کنید. اما برای خرید یک کانکس مسکونی، طراحی داخلی، امکانات و جنس بدنه معیارهای مهم تری است. بنابراین در این مقاله به مشخصات یک کانکس خوب و مناسب و قیمت کانکس ویلایی می پردازیم.

یک کانکس خوب ابعاد مناسبی دارد

ابعاد مناسب یکی از ویژگی های مهم در انتخاب کانکس است. به خصوصو اگر کانکسی که نیاز دارید از نوع فروشگاهی، رستورانی و یا کافی شاپ باشد. به طور مثال اندازه استاندارد کانکس فروشگاهی 19.8 متر مربع (عرض 3.3 متر و طول 6 متر) می باشد. همچنین ارتفاع کانکس نیز مقوله ای است که نباید به آن بی توجه بود.

کانکس باید عایق بندی شده و ضد حریق باشد

مقاومت کافی دیواره‌های داخلی کانکس در برابر ضربه یا آتش‌سوزی از فاکتورهای مهم یک کانکس خوب است. اگر این موضوع برای شما مهم است، ساندویچ پانل‌های ضد حریق بهترین انتخاب است. معمولا در ساندویچ پانل‌های دیواری از لایه های پلی یورتان یا پشم سنگ با رنک آتش سوزی A یا B استفاده می شود که مقاومت لازم را در برابر حریق و ضربه دارند.

مقاومت دیواره بیرونی کانکس بسیار مهم است!

دیواره بیرونی کانکس نیز باید از موادی ساخته شود که مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی، زنگ‌زدگی و حشرات موذی داشته باشد. در این خصوص نیز ساندویچ پانل جگزینه مناسبی است. در ساخت این ساندویچ پانل ها از ورق گالوانیزه استفاده می شود که مقاومت بالایی در برابر رطوبت، مواد شیمیایی و عوامل بیرونی و طبیعی دارد.

به تجهیزات امنیتی کانکس توجه کنید! ‌

استفاده از حفاظ پنجره، حفاظ آکاردئونی و درب های ضد سرقت می تواند امنیت کانکس را بالا ببرد. همچنین به کار بردن سیستمهای گرمایـشـی و سرمایشی، نور گیرها، محل نصب کولر و بخاری از ویژگی های یک کانکس مطلوب است.

کانکس باید درب و پنجره و سیستم تهویه داشته باشد

این موضوع به خصوص در خرید کانکس مسکونی اهمیت بیشتری پیدا می کند. یک خانه پیش ساخته باید دارای پنجره های متعددی برای عبور هوا و ورود نور کافی داشته باشد. بدین ترتیب یک سیستم تهویه طبیعی را در منزل خود ببه وجود می آورید. بنابراین به این موضوع دقت کنید که با توجه به ابعاد کانکس چه تعداد پنجره به کار رفته است. معمولا از دربهای یو پی وی سی و آلومینیومی در کانکس ها استفاده می‌شود. همچنین در کانکس های فروشگاهی از درب های شیشه‌ای استفاده می شود.

کانکس باید امکانات لازم را داشته باشد

با توجه به کارایی کانکس بهتر است به تمامی امکانات لازم مجهز باشد. به عنوان مثال در یک کانکس مسکونی وجود آشپزخانه، کابینت، اجاق گاز، سینک و مخزن ذخیره آب ضرروی است. گاهی ممکن است فروشنده کانکس خرید و نصب این تجهیزات را بر عهده خریدار بگذارد.

نمای ظاهری و زیبایی را فراموش نکنید

طراحی و نمای خارجی کانکس‌ مساله ای است که باید به آن توجه کنید تا علاوه بر استحکام و امنیت زیبایی بصری نیز حفظ شود. استفاده از نمای چوبی در بسیاری از کانکس های مسکونی متداول و پرطرفدار است. استفاده از رنگ های جذاب و یا نماهای زیبا می تواند از ویژگی های یک کانکس خوب باشد.

تاسیسات سیم کشی و روشنایی

سیم کشی و برق رسانی کانکس یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد. برای حفظ امنیت بیشتر توصیه می شود سیم کشی روکار بوده و توسط داکت انجام شود. استفاده از روشنایی های متعدد داخلی و خارجی کانکس یک مزیت است.

کانکسی خوب است که همه جوره عایق باشد!

عایق بودن کانکس مساله مهم و ضروری است که اگر رعایت شود، علاوه بر ایمنی بالا عمر کانکس را نیز افزایش می دهد. معمولا سه نوع عایق بندی در کانکس ها استفاده می شود. عایق کف، عایق سقف و عایق صدا. برای عایق بندی کف معمولا از ایزوگام، قیر کاری و پرایمراند استفاده می شود. بهتر است کانکس را مستقیم بر روی زمین قرار ندهید.

نکات مهم قرارداد یا پیش فاکتور کانکس:

کانکس ساندویچ پانل از مصالح مختلف و تجهیزات متفاوت تشکیل شده است که لازم است در پیش فاکتور فروشنده به تمام نکات توجه کنید زیرا تغییر نوع هر کدام از مصالح و کیفیتشان در قیمت و طول عمر کانکس تاثیر زیادی دارد که تشخیص تفاوت آنها فقط از روی عکس ارسال شده قابل تشخیص نیست باید فروشنده اطلاعاتی از مشخصات فنی سازه در پیش فاکتور در اختیار شما قرار دهد و پس دریافت پیش فاکتور مطعمن شوید که اطلاعات درست است و کاملا برای شما شفاف سازی شده است.

اوع شاسی:

نوع شاسی در کانکس باید از تیرآهن باشد زیرا در کانکس های ارزان قیمت قوطی به کار می رود و همچنین باید نمره آن و اینکه به چه مدلی اجرا شده است درج شود مثلا به صورت دورکلاف یا فقط دوقید موازی در کف کار شده است.معمولا در سازه های پیش ساخته برای بالا بردن کیفیت از تیر آهن نمره 12و 14و 16 و 18 استفاده می شود.

نوع اسکلت:

اسکلت کانکس از پروفیل آهنی به صورت اتصال با جوش الکتریکی می باشد که باید مقطع پروفیل و ضخامت آهن آن مشخص شود. بطور مثال پروفیل در ابعاد 40*40 میلیمتر با ضخامت 2 میلیمتر

نوع درب و پنجره :

نوع درب و پنجره در کانکس به کیفیت کار بستگی دارد می تواند از نوع آلومینیوم تک جداره ، UPVC دوجداره یا آلومینیوم سنگین دوجداره باشد.

نوع مصالح کفسازی :

معمولا کف کانکس از تخته ساخته می شود که جنس آن بسیار مهم است و باید مشخص شود که تخته چند لایه است یا MDF یا نئوپان است و در برخی موارد کف کانکس از سرامیک هم ساخته می شود.

عایق جداره ها :

عایق جداره های کانکس در نوع های ساندویچ پانل از نوع پلی اورتان تزریقی و در نوع های معمولی می تواند از نوع پشم سنگ ، پلی استایرن یا فوم رول و یا ترکیبی از دو عایق باشد که ضخامت آن معمولا 4 سانتیمتر بوده اما تا 8 سانتیمتر قابل ارتقا است

پوشش خارجی بدنه :

پوشش خارجی دیواره ها و سقف کانکس از ورق فولادی گالوانیزه شده با رنگ الکترواستاتیک ساخته می شود که ضخامت ورق آن بستگی کیفیت کار دارد و از 25% میلیمتر تا 70% میلیمتر متغییر می باشد.

پوشش داخلی :

در گذشته مصالح مختلفی برای ساخت دیواره های کانکس به کار می رفت اما امروزه از PVC که قابل شستشو است استفاده می شود که دارای سه نوع می باشد سفید صدفی ، طرحدار چاپی و طرحدار روکش دار .
و در برخی مواقع از ورق استیل برای موارد بهداشتی یا گچ برگ به همراه کاغذدیواری و pvc های ضدضربه استفاده می شود.

سیم کشی :

معمولا سیم کشی کانکس ها به صورت روکار و از طریق داکتهای استاندارد همراه با جعبه تقسیم و فیوز مینیاتوری است که کلید و پریز برق و تلفن را دارد . نوع سیم نیز در حالت معمول 1.5 و 2.5 افشان بوده ولی در کاربری های صنعتی ممکن است از سیم یا کابل 4 و 6 به همراه جعبه برق صنعتی نیز استفاده شود

کفپوش :

معمولا کفپوش کف کانکس از مشمع رولی و طرح دار است و بنابر سلیقه و سفارش مشتری هم قابل تغییر است و می توان از لمینت پارکت و یا گزینه های دیگر استفاده کرد.

قلاب :

در کانکس های که طول آنها کمتر از 6 متر باشد 2 قلاب و بیشتر از 6 متر باشد 4 قلاب بر روی سقف برای بارگیری قرار می گیرد.

اتصال جزئیات :

در گذشته برای اتصال اجزای کانکس از پرچ های فولادی استفاده می شد ولی امروزه از پیچ های سر مته ای استفاده می شود.

محل تحویل :

وقتی شما کانکسی را می خرید هزینه بارگیری و حمل آن تا مقصد به عهده شما می باشد مگر اینکه توافقات دیگری صورت گرفته باشد و یا اینکه از اول در ملک شما کانکس ساخته شود.

زمان تحویل :

زمان ساخت و تحویل سازه می بایست در ابتدا به خریدار بصورت کتبی اعلام شود

نظارت :

خریدار کانکس مجاز است که در هر مرحله ای از تولید بنا بر فرایند تولید سازه خود نظارت داشته باشد تا از کیفیت اجرای کار و صحت مصالح قید شده در پیش فاکتور مطمئن شود.

نکات و راهنمای خرید کانکس

نکته 1 :

اگر کانکس امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی یا آشپز خانه دارد باید جزئیات آنها مانند گاز ، هود ، سینک ، نوع کابینت ، فلزی یا MDF ، روشویی ، شیر آلات و نحوه لوله کشی ، فن تهویه ، ایرانی یا فرنگی بودن سرویس مشخص شود.

نکته 2:

برخی موارد مانند حفاظ درب و پنجره ها که به صورت سفارشی نصب می شوند باید مشخص شود. مثلا حفاظ آکاردئونی یا فرفورژه یا از نوع پروفیلی

قیمت یا کیفیت :

معمولا بسیاری از افراد در هنگام خرید کانکس قیمت پایین را اولویت قرار می دهند و در خرید خود دچار اشتباه می شوند.
آیا می توان گفت که هر سازه ای که کیفیت بالایی دارد باید قیمت بالایی نیز داشته باشد؟

خیر باید کیفیت مناسب و قیمت هم متناسب با کیفیت باشد.

کیفیت مناسب یعنی چه؟

کیفیت مناسب در یک کانکس یعنی طول عمر متناسب با طول مدت زمان مورد استفاده توسط کاربر بدون افت کیفیت. یعنی اگر به دنبال خرید کانکسی هستید که یک مدت کوتاه از آن استفاده کنید باید از سازه ای با کیفیت پایین تر و قیمت پایین و متناسب با مدت زمان مورد استفاده تهیه کنید تا مقرون به صرفه باشد ولی اگر یک یا مسکونی می خواهید باید شرایط آب و هوایی و طول مدت زمان استفاده و نوع عایق بندی و مصرف انرژی ، نحوه سیستم سرمایشی و گرمایشی را مد نظر قرار دهید و می توانید برای این کار از یک مشاور خوب و راهنمای خرید کانکس کمک بگیرید.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا