اقتصادی

اصلی‌ترین چالش تجاری دولت رییسی چیست؟

تیم اقتصادی دولت سیزدهم در صورت رأی اعتماد پارلمان ، هفته آینده کار خود را آغاز می کند ، تیمی که با چندین اولویت تجاری جدی و اجتناب ناپذیر روبرو است.

به گزارش اخبار ما ، اگرچه اقتصاد ایران در حوزه های کلان با تحریم ها مواجه است ، اما عدم قطعیت وظیفه FATF و البته وضعیت نگران کننده با شاخص هایی مانند تورم ، رشد اقتصادی و ارزش پول ملی ، و این مسائل به ویژه سایر حوزه های تجاری ، بنابراین تا زمانی که به آنها پرداخته نشود ، شاخص ها به عنوان یک کار دشوار بهبود خواهند یافت.

در سه سال گذشته ، با توجه به کاهش شدید دسترسی ایران به درآمدهای نفتی ، صادرات غیرنفتی از کمبود نفت رنج برده است.

اختلافات جدی بین بخش خصوصی و بانک مرکزی در مورد نحوه اجرای تعهدات ارزی ، عدم تأمین به موقع مواد اولیه تولید کالاهای داخلی و بی ثباتی قیمت بازار تنها بخشی از مشکلاتی بود که صادرکنندگان و تجار در سال های اخیر با آن روبرو بودند.

اما به نظر می رسد در کنار همه این مشکلات ، دولت جدید باید پاسخ فوری به یک سوال پیدا کند و آن بحران کاهش جدی سرمایه گذاری در اقتصاد ایران است. در دوران تحریم ، انتظار سرمایه گذاری خارجی بزرگ در اقتصاد ایران عملاً غیرممکن است ، اما در داخل کشور ، آمارهای سال های اخیر نشان می دهد که سرمایه گذاری در مقایسه با رکود اقتصادی منفی است یا قادر به رقابت نیست. بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر روند سرمایه گذاری های جدید در اقتصاد ایران تشدید نشود ، این کشور در سال های آینده با مشکلات جدی هم در زمینه زیرساخت ها و هم محصولات مواجه خواهد شد.

مهدی علیپور ، عضو سابق اتاق بازرگانی و صادرکنندگان در گفت وگو با اخبار ما ، دو دلیل عمده برای این وضعیت عنوان کرد: تصمیمات غیرمنطقی و نگاه نادرست به تولید.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته بسیاری از فعالان اقتصادی هیچ تصوری از آینده کار و سرمایه خود نداشتند ، تصریح کرد: متأسفانه در ایران ، آژانس ها و نهادهای مختلف قوانین ، مقررات و دستورالعمل هایی را وضع می کنند که در بسیاری از موارد عملاً هیچ هماهنگی ندارند و برخی از طرف دیگر ، ثبات اقتصادی و توانایی برنامه ریزی برای آینده مورد نیاز است.

علیپور ادامه داد: “به عنوان مثال ، ما بارها در سالهای اخیر مشاهده کرده ایم که صادرات یک محصول ممنوع و سپس آزاد شده است ، و در بسیاری از موارد ، هنگامی که یک تولید کننده قصد داشت محصول خود را صادر کند ، این ممنوعیت ها ناگهان اعمال شد ، چه باید کرد؟ تعمیر و نگهداری و فروش محصولات را انجام می دهند و این امر جلب اعتماد خریداران خارجی را دشوار می کند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه سیاست های کلان اقتصادی در ایران برای تولید نوشته نشده است ، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای جهان ، تولیدکننده ای از مزایایی مانند معافیت مالیاتی یا تسهیلات ارزان قیمت برخوردار است و اگر فردی قصد سوداگری داشته باشد ، باید مالیات زیادی بپردازد. به در ایران اما تولیدکننده باید تمام هزینه ها را به صورت شفاف بپردازد و منافع شخصی را در جیب کسانی که بدون نظارت و پرداخت مالیات واسطه گری می کنند قرار دهد. تا زمانی که این پیش بینی تغییر نکند ، نمی توان انتظار رشد قابل توجهی در روند سرمایه گذاری جدید در اقتصاد ایران داشت.

انتهای پیام

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا