رویدادها

افزایش نرخ ارتکاب به جرائم سایبری در ایام منتهی به تعطیلات

وی گفت: بر اساس تحلیل پرونده های سایبری ارسالی به پلیس فتا مشخص می شود که میزان جرایم سایبری در تعطیلات آخر هفته یا روزها و روزها به مناسبت چند روز تعطیل است. ما به شدت در حال رشد هستیم.

به گزارش اخبار ما، سرهنگ رامین پاشایی گفت: دلیل اصلی این حادثه محدودیت دسترسی به بانک یا دستگاه قضایی و انتظامی است که مجرمان سایبری از این فرصت استفاده می کنند و این روزها عمدتاً بسترهای مجرمانه خود را طراحی و اجرا می کنند. لذا هموطنان ضمن به خاطر سپردن شماره تلفن‌های دبیرخانه‌های شبانه‌روزی بانک‌های عامل، توجه داشته باشند که در صورت وقوع جرائم سایبری در ایام تعطیلات می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ تماس گرفته و با خدمات امداد سایبری پلیس فتا و همچنین واحدهای قضایی تماس بگیرند.

سرهنگ پاشایی گفت: عمده جرایم سایبری که این روزها مجرمان از آن استفاده می کنند ارسال پیامک های دروغین با سوء استفاده از نام و اعتبار دستگاه های دولتی مانند قوه قضائیه ایران، سامانه وزارتخانه های صمت برابر و سایر سامانه های دولتی برای دسترسی است. کلاهبرداری از تلفن های همراه و حساب های مالی و در نتیجه ارسال پیامک های جعلی حاوی لینک ها یا لینک های آلوده برای افراد با ترغیب یا تهدید کاربران برای نصب آن لینک یا نرم افزار آلوده بر روی تلفن همراه افراد غیر مجاز است. اینها کلاهبرداری از هموطنان است.

این مقام انتظامی افزود: با توجه به حجم بالای آموزش و اطلاع رسانی عمومی پلیس فتا در تمامی قالب های آموزشی از قبیل تولید و پخش مستندهای نمایشی، گزارش های صوتی و تصویری، گزارش های هشدار دهنده و اخبار (رادیو و تلویزیون) از سراسر کشور. رسانه‌ها و در تمامی سایت‌ها و کانال‌های فضای مجازی، رصد حرکت برای افزایش آگاهی مردم توسط این پلیس در دستور کار قرار دارد و با تاثیرات مثبت این آگاهی‌ها، میزان وقوع این گونه جرائم در کشور به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، اما همچنان بی توجهی تعدادی از هموطنان به اخطارها و آسیب های اطلاعاتی و اطلاعاتی به خود و خانواده منجر به شکایت در مراجع قضایی و انتظامی می شود، در حالی که بخش عمده ای از پیشگیری از جرائم سایبری بر عهده کاربران است و طبق توصیه های آموزشی و اخطارهای پلیس فتا می تواند به راحتی از جرایم سایبری جلوگیری کنید.

سرهنگ پاشایی گفت:علاوه بر تحلیل های فنی و آسیب شناسی مالباختگان، عامل اصلی جرایم اینترنتی در بین این افراد فریب خورده، عجله در پاسخگویی به مطالبات مجرمان سایبری، بی توجهی به هشدارهای اینترنتی و طمع پیشنهادهای جعلی است و می توان کلاهبردار را نام برد. بدون تفکر و استدلال ذکر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، این افسر پلیس در نهایت به هموطنان توصیه کرد به پیام هایی که مجرمان با شماره تلفن شخصی ارسال می کنند بی اعتنایی کرده و نسبت به بازکردن لینک یا نصب نرم افزار در قالب پیامک اقدام کنند و از خودداری اکیدا خودداری کنند. نصب ناخواسته هر گونه بدافزار بر روی تلفن همراه که منجر به هک شدن تلفن همراه آنها شود، با مراجعه فوری به تنظیمات تلفن همراه و بازگرداندن تلفن همراه به تنظیمات کارخانه، دسترسی غیرمجاز از تلفن همراه خود را متوقف کنید. دوستت دارم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا